کاشي هفت رنگ يکي از صنايع دستي شاخص استان يزد به حساب مي آيد که در بناهاي تاريخي و به خصوص مساجد استان به کار گرفته شده است.
کد خبر: ۱۵۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 30 December 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا دهقان مهرجردي معاون صنایع دستی یزد عنوان کرد: صنايع دستي به آن گروه از صنايع اطلاق مي شود که تمام يا قسمت اعظم مراحل ساخت فراورده هاي آن با دست انجام شود و در چهارچوب فرهنگ و بينش هاي فلسفي و ذوق و هنر انسان هاي هر منطقه با توجه به ديدگاههاي قومي آنان ساخته و پرداخته مي شود و با توجه به قدمت يزد، اين استان داراي هنر هاي سنتي و صنايع دستي شاخصي مي باشد که يکي از آنها کاشي هفت رنگ است.

معاون صنايع دستي اين اداره کل افزود: کاشي هفت رنگ، به مجموعه اي از كاشي هاي يك اندازه، يك شكل (معمولاً مربع شكل‏)و يك رنگ گفته مي شود كه در كنار هم قرار مي گيرند تا طرح و نقش مورد نظر بر روي مجموعه آنها (طبعاً بر روي هر كاشي قسمتي از نقش انعكاس مي يابد كه در ارتباط با كاشي هاي ديگر كامل مي شود‏)اجرا شود و موقعيت نصب آن را به هنگام نماسازي مشخص سازد.

وي خاطرنشان ساخت: کاشي کاري يکي از روش هاي دل پذير تزيين معماري در تمام سرزمين هاي اسلامي است. تحول و توسعه کاشي ها از عناصر خارجي کوچک رنگي در نماهاي آجري آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاريخي قرون هشتم و نهم هجري انجاميد که تأثيري کاملاً متفاوت اما همگون و پر احساس ايجاد مي کردند.

اين مقام مسئول تصريح کرد: هم اکنون حدود يکصد و بيست نفر در پانزده کارگاه واقع در شهرستانهاي يزد، تفت و زارچ به توليد کاشي هفت رنگ مشغول هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار