مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد گفت: چند هزار شیء تاریخی، فرهنگی و موزه‌ای به این شهرستان بازگشت.
کد خبر: ۱۵۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 27 December 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:مسعود تقی‌زاده در لامرد اظهار کرد: به‌ دلیل فراهم شدن زمینه بازگشت آثار و اشیای موزه بنی‌هاشمی بخش علامرودشت لامرد در مردادماه سال 93 به دلیل کمبود امکانات، ایمن نبودن مکان و عدم نگهداری صحیح از لامرد به استان زنجان انتقال ‌یافت.

وی افزود: پس از پیگیری‌های بسیار اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لامرد و موافقت واقف و مؤسس این موزه سیدمرتضی بنی‌هاشمی و از سوی دیگر همکاری و پیگیری اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس و استان زنجان سرانجام تمام اشیای موزه بنی‌هاشمی به لامرد انتقال یافت و در کتابخانه الغدیر شهر علامرودشت نگهداری شد تا پس از تحقق وعده مسئولان برای تهیه و در اختیار قرار دادن امکانات لازم به‌ طور مجدد راه‌اندازی شود.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لامرد خاطرنشان کرد: مجموعه موزه بنی‌هاشمی شامل 200 جلد کتاب خطی با قدمتی بالغ‌بر 800 سال، 10 جلد قرآن خطی با قدمتی بالغ‌ بر 600 سال، آثار کشاورزی و آبیاری در زمان‌های قدیم، ظروف سفالی، سکه‌ها، شمشیرها، تفنگ‌ها، تصاویر بزرگان و سپرهای جنگی بوده که مؤسس با سفارش، توصیه، اعتماد و گاهی پرداخت نقدی به برخی از مردم جمع‌آوری کرده است.

تقی‌زاده ادامه داد: این مجموعه پس از راه‌اندازی می‌تواند در جذب گردشگر به شهرستان لامرد و در آگاهی و تعمیق پایه‌های فرهنگی، سنتی و بومی دانش‌آموزان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا کند.

وی اضافه کرد: بازگرداندن این آثار یکی از مطالبه‌های جدی نخبگان و فرهنگ‌دوستان شهرستان لامرد به‌ ویژه منطقه علامرودشت از میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لامرد بود.

این مسئول تصریح کرد: با همت مسئولان استانی و شهرستانی می‌توان با تصویب اعتبار مناسب برای احداث موزه مردم‌شناسی لامرد و استقرار این اشیای نفیس و دیگر اشیای اهدایی مردم موزه مردم‌شناسی لامرد را به‌ عنوان موزه‌ای با رتبه بالا به کشور معرفی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار