معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس از تخصصی شدن مداخله های آموزش و پرورش استان در زمینه اعتیاد و آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان برای اولین بار خبر داد.
کد خبر: ۱۴۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 21 December 2015
تابناک فارس به نقل از مهر: محمد جعفری ظهر دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه آموزش و پرورش طی چند سال اخیر اهمیت زیادی به مبحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی داده گفت: بیشتر برنامه هایی که در این حوزه از سوی آموزش و پرورش دنبال شده، برنامه های آموزشی برای دانش آموزان، والدین و فرهنگیان بوده است.

وی در اشاره به فعالیت های اجرا شده در زمینه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس فارس طی سال تحصیلی ۹۳ - ۹۴ بیان کرد: تا پایان اسفند سال گذشته بیش از ۳۱۵ جلسه آموزشی برای ۷۳ هزار نفر از والدین درباره موضوعاتی مانند شیوه های فرزندپروری، مهارت های زندگی روش های پیشگیری اولیه از اعتیاد در ۵۹ منطقه آموزش و پرورش در فارس برگزار شد.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس افزود: برای ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر از فرهنگیان نیز ۱۸۵ کارگاه آموزشی با موضوعات عوامل محافظ و خطر، روش های پیشگیری اولیه از اعتیاد و ارتباط موثر با دانش آموزان برگزار شد.

جعفری بیان کرد: طرح مدارس عاری از خطر نیز در ۱۵۱ مدرسه دوره متوسطه دوم استان برگزار شد که توانست ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد ضمن آن که در دوره متوسطه اول نیز در ۱۵۱ مدرسه طرح آموزش مهارت های مقابله با با اعتیاد و آسیب های اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۱۸ هزار و ۸۵۰ دانش آموز در سطح استان برگزار شد.

وی اجرای طرح های مراقبت محور برای ۱۵ هزار و ۲۶۰ دانش آموز سه دوره تحصیلی، اجرای طرح مداخلات آموزشی و روانی – اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر ۱۰ مدرسه، اجرای طرح مداخلات حمایتی – اجتماعی برای دانش آموزان پرخطر ۱۰ مدرسه، اجرای طرح توانمندسازی روانی اجتماعی در دو مدرسه و توزیع سی دی ها و نشریه های مربوط به پیشگیری را از دیگر برنامه های اجرا شده در راستای مقابله با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس ذکر کرد.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس یادآور شد: در سال گذشته چهارمین جشنواره نوجوان سالم را را در رشته های فیلم کوتاه، مقاله، عکاسی، روزنامه دیواری و نقاشی و با موضوعات شیوه های زندگی سالم، پیشگیری از رفتارهای پرخطر با محوریت پیشگیری از گرایش به دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر و خشونت برای دانش آموزان مقطع متوسطه و فرهنگیان و والدین برگزار کردیم.

جعفری با اعلام اینکه پنجمین دوره جشنواره نوجوان سالم در سال جاری نیز برگزار می شود گفت: در سال گذشته دو هزار و ۴۲۲ اثر به دبیرخانه جشنواره در فارس ارسال شد که در مقایسه با سال قبل از آن تعداد آثار رشدی ۱۷۰ درصدی داشت ضمن آن که فارس توانست در این جشنواره رتبه اول رشته پویانمایی، رتبه دوم فیلم کوتاه و رتبه دوم نقاشی ایرانی اسلامی را در کشور به دست آورد.

وی همچنین از مداخله تخصصی آموزش و پرورش فارس در زمینه اعتیاد و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان برای اولین بار و طی سال جاری خبر داد و افزود: دانش آموزی که به اعتیاد مبتلا شده را نمی توانیم از مدرسه بیرون کرده و وی طرد کنیم بلکه باید این دانش آموز را پذیرفت.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از اهداف برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در قشر دانش آموزان بوده است.

جعفری با تاکید بر اهمیت نقش آموزش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیان کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان در سنین نوجوانی قرار دارند آموزش ها بر آن ها دارای اثرگذاری خوبی است.

رئیس اداره مقابله با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای اولین بار از تاریخ ۳۰ آذر الی شش دی در کشور به عنوان هفته مقابله با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش نام گرفته گفت: برخی از دانش آموزان به علت بلد نبودن شیوه های خود مراقبتی دچار آسیب های اجتماعی می شوند.

قریب زارع تاکید کرد: افزایش نرخ دانش آموزان تحت پوشش آموزش های مربوط به آسیب های اجتماعی و اعتیاد یکی نکته های مهمی است که فقط با اعتبارات آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و والدین و انجمن های مردم نهاد نیز باید در این راستا با ما همکاری کنند.

وی بیان کرد: تا به امروز مداخلات آموزش و پرورش در خصوص اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس در سطح اول و محدود به مداخله های مختصری بوده است ولی از سال جاری این مداخله موردی می شود و از مداخله مختصر به مداخله تخصصی روی می آوریم تا برنامه های بازتوانی، توانمندسازی و ارجاع دانش آموزان به شکل بهتری برای دانش آموزان در معرض خطر اجرا شود.

رئیس اداره مقابله با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اظهار داشت: زنجیره انسانی نه به اعتیاد در روز چهارشنبه با حضور دانش آموزان از میدان آزادی تا میدان قائم از ساعت ۹ الی ۱۰ صبح برگزار می شود.

زارع اعلام کرد: طی تفاهم نامه منعقد شده بین آموزش و پرورش فارس و بنیاد قلب فارس مسابقه انشا مضرات سیگار ویژه دانش آموزان در فارس برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین با تفاهم نامه های منعقد شده با پلیس فتا و دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کارشناسان و مدرسان آن ها به منظور آموزش دانش آموزان بهره خواهیم برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار