معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: 250 نوع خوراک ویژه این استان شناسایی شده‌ که برای این غذاها پرونده ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور تهیه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳ 20 December 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس:سید مؤید محسن‌نژاد در حاشیه برگزاری کارگاه تخصصی شناخت اصول بودجه‌بندی، کنترل بودجه و مدیریت سودآوری در صنعت هتلداری و غذا و نوشابه امروز در هتل بزرگ شیراز با حضور 50 نفر از مدیران هتل‌های این استان برگزار شد اظهار داشت: بی‌شک گردشگری رویداد ازجمله شاخه‌های گردشگری است که در استان فارس می‌تواند رونق بیشتری گیرد زیرا در این استان رویدادها و مناسبت‌های ویژه و متفاوت و کم‌نظیری وجود دارد که کمتر به آن پرداخته ‌شده است.

وی افزود: یکی از انواع گردشگری‌ها، گردشگری خوراک است که با توجه به تعداد تنوع غذاها، آداب‌و رسوم و خوراک‌های سنتی و بومی که در هر یک از شهرستان‌های فارس وجود دارد می‌تواند این نوع گردشگری در این استان رونق گیرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: مقوله‌ای که تاکنون به آن کمتر پرداخته‌ شده است و از طرفی نیز گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط دنیا به سمت‌وسوی خود جلب می‌کند، گردشگری غذاهای سنتی و بومی است به‌طوری‌که شاهدیم بسیاری از تورهای گردشگری خوراک در برخی از شهرهای دنیا رواج یافته و حتی برخی از گردشگران با هدف شناخت آداب‌و رسوم و خوراک‌های سنتی هر منطقه سفر می‌کنند.

وی گفت: شاید دومین جشنواره خوراک‌های سنتی فارس کمی دیر برگزار شد اما برپایی آن با هدف معرفی خوراک‌ها و آداب‌و رسوم هر یک از شهرستان‌های این استان و زمان آن در زمان کم مسافر فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری رویداد در این استان است.

این مسئول ادامه داد: در واقع این جشنواره یک رویداد جدید اما مؤثر در فارس است که بی‌تردید به جذب بیشتر گردشگر می‌انجامد و از سویی به توزیع سفر نیز کمک می‌کند چراکه گردشگران با آداب‌و رسوم و فرهنگ شهرستان‌های مختلف فارس آشنا و ترغیب می‌شوند که به این مناطق سفر کنند.

وی همچنین گفت: زمانی در فارس یک‌هزار نوع آش طبخ می‌شده است اما گذشت زمان و تغییر سلیقه و ذائقه مردم منجر شد که این نوع خوراک‌ها منسوخ شود.

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: هم‌اینک از تعداد این نوع غذا آماری در دست نیست اما آنچه وجود دارد تعداد اندکی از این خوراک است که جشنواره خوراک‌های سنتی فارس یک فرصت مناسب برای معرفی و شناسایی خوراک‌ها بوده به‌طوری‌که در حال حاضر با گشایش این جشنواره و طبخ انواع خوراک‌ها به‌ویژه آش‌های سنتی این استان 250 نوع خوراک شناسایی‌ شده که امیدواریم بتوانیم برای این غذاها پرونده ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور تهیه کنیم.

محسن‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش به‌ضرورت توجه به مقوله آموزش در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شیراز یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور است ازاین‌رو باید نوع خدمات و ارائه آن به‌درستی صورت گیرد و این امر تنها با توجه به مقوله آموزش میسر خواهد شد.

به گفته وی آموزش‌های تخصصی در حوزه گردشگری برای تمام افرادی که در این حوزه فعالیت دارند ضروری است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: برای جذب حداکثر گردشگران همچنین توزیع سفر در طول سال باید ارائه خدمات در تأسیسات و مؤسسات گردشگری مطلوب‌تر شود که یکی از راه‌های آن توجه به آموزش‌های تخصصی در این حوزه‌هاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار