مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: در دشت داراب وضعیت شکاف زمین به حد بحران رسیده است و متاسفانه هم اینک در این منطقه و روستاهای اطراف بر روی این شکاف ها ساخت و ساز خانه توسط مردم منطقه انجام می شود.
کد خبر: ۱۴۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 16 December 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:طهمورث یوسفی بیان کرد: گروه های ما از این مناطق بازدید کرده اند که در بازدید ها مشخص شده افراد از شکاف های ایجاد شده بر روی سطح زمین به عنوان شالوده استفاده و اقدام به ساخت و ساز خانه بر روی این شکاف ها کرده اند.
وی افزود: در منطقه دشت داراب و روستاهای اطراف همه مردم علت ایجاد این شکاف ها بر روی سطح زمین را می دانند اما متاسفانه اقدام به ساخت خانه می کنند و این موضوع در آن منطقه عمومیت پیدا کرده و در حال گسترش است.
یوسفی با بیان اینکه نظارت بر ساخت و سازها دراین منطقه باید با جدیت دنبال شود اظهارداشت:باید بررسی شود چگونه مجوز و استعلام های ساخت این خانه ها در دشت داراب و روستاهای اطراف صادر می شود.
او اضافه کرد: یکی از دلایل عدم توجه کافی به ساخت و سازها در این منطقه، عدم مسکونی بودن دشت داراب است درحالی که شکاف های زمین در داخل روستاهای اطراف نیز قابل رویت و در حال گسترش است.
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) ادامه داد: زمانی که زمین استحکام ، یکپارچگی و تراکم خود را از دست می دهد و سست می شود شکاف هایی در زمین ایجاد می شود که اگر سازه ای بر روی این بخش ها و شکاف ها ساخته شود تبعات بدی را دارد.
یوسفی عنوان داشت: بر اساس عملیات های ژئوفیزیکی انجام شده در مناطق پیرامونی تا بیش از 300 متر از اطراف شکاف های ایجاد شده بر روی زمین، شاهد گسست و سست بودن خاک هستیم که نباید در این مناطق ساخت و سازی به ویژه مسکونی انجام شود.
وی از عوامل اصلی وجود شکاف ها بر روی زمین در دشت داراب و آن منطقه را خشکسالی و پایین رفتن سطح ایستایی آب عنوان کرد و افزود: در ادامه روند پایین رفتن آب در این منطقه، گسل ها و شکاف هایی در زمین ایجاد می شود که هم اینک این روند در دست داراب در حال گسترش است.
داراب در 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

فروچاله جدیدی در مهارلو وجود ندارد
یوسفی گفت: پارسال یک فروچاله با عمق یک متر که بیشتر به صورت ترک و شکاف بود در سطح شرقی دریاچه مهارلو شیراز رخ داده بود که امسال اکیپی برای بررسی وضعیت منظقه مهارلو اعزام کردیم.
او بیان کرد: در بررسی ها میدانی و تحقیقاتی انجام شد که مشخص شد در این منطقه فروچاله جدیدی دیده نشده و عمق فروچاله ای که سال گذشته دیده شده، تغییری نکرده و افزایش عمق نداشته است.
وی اظهارداشت: این درحالی است که سطح فروچاله ها در این منطقه از نمک است که در پروسه زمانی و با انحلال تغییراتی در آن ایجاد می شود اما فروچاله ای در عمق هفت متر و قطر 20 متر دیده نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار