در رینگ داخلی بازار فیزیکی میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایش گاز ایلام و بنزول واحد کک سازی و پالایش قطران زرند نیز به طور کامل معامله شد.
کد خبر: ۱۴۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 14 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، ارزش معاملات بازار برق بورس انرژی از آغاز تا پایان هفته گذشته از مرز 10 هزار میلیارد ریال عبور کرد و نخستین محموله دریایی نفت گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی معامله شد.
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گزارش داد: کل معاملات انجام شده برای کالاهای بازار فیزیکی و عرضه های مازاد معادل 39 هزار و 109 تن به ارزش 470 میلیارد و 78 میلیون ریال بود.
از نکته های دارای اهمیت معامله های این روز، می توان به معامله تمام حجم عرضه های رینگ بین الملل بازار فیزیکی مانند نفت گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان و حلال 402 شیراز اشاره کرد.
همچنین در رینگ داخلی بازار فیزیکی میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایش گاز ایلام و بنزول واحد کک سازی و پالایش قطران زرند نیز به طور کامل معامله شد.
در تابلو سلف موازی استاندارد برق بازار مشتقه، چهارشنبه هفته گذشته نیز 42 هزار و 960 قرارداد در قالب 545 معامله و معادل با 827 هزار و 920 مگاوات ساعت به ارزش 303 میلیارد و 842 میلیون ریال خرید و فروش شد.
در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار پایه، کم باری، میان باری و بار پیک روزانه برای هجدهم دی 1394 گشایش یافت و در پایان جلسه نیز نمادهای بار پایه، کم باری، میان باری و بار پیک روزهای بیست و دوم تا بیست و پنجم آذرماه متوقف شدند.
در این جلسه معاملاتی در سمت تقاضا 35 شرکت توزیع و در سمت عرضه نیز 17 نیروگاه تولید نیروی برق حضور داشتند که حضور حداکثری شرکت های توزیع از پویایی بازار برق نشان دارد.
با معاملات این روز، مجموع ارزش معاملات بازار برق بورس انرژی از مرز 10 هزار میلیارد ریال عبور کرد.
همچنین طی جلسه معاملاتی روز چهارشنبه در تابلو سلف موازی استاندارد نفت کوره بورس انرژی ایران، در مجموع پنج نماد، 1416 معامله به ارزشی قریب به 12 میلیارد ریال صورت پذیرفت.
ارزش کل معاملات روز چهارشنبه بورس انرژی ایران نزدیک به 786 میلیارد ریال شد.
در جلسه معاملاتی روز کاری یکشنبه بیست و دوم آذر 1394، در رینگ داخلی بازار فیزیکی کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل، حلال 400، 402، 406 و 410 پالایش نفت اصفهان، حلال 402 پالایش نفت تهران و پالایش نفت کرمانشاه و متانول پتروشیمی زاگرس و در رینگ بین الملل کالاهای گاز مایع خام پالایش گاز ایلام عرضه می شود.
این عرضه ها در کنار معامله های مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه بازار روز آتی، بورس انرژی را رقم می زند.

**نخستین معامله محموله دریایی گازوئیل پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران
در معاملات هجدهم آذرماه، نخستین معامله نفت گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی صورت گرفت که 260 هزار بشکه گازوئیل به ارزش 426 میلیارد و 852 میلیون ریال معامله شد.
این نخستین محموله دریایی معامله شده نفت گاز(گازوئیل) در بورس انرژی ایران است.
معاملات پیشین گازوئیل همگی از طریق محموله های زمینی به سوی مقصد صادر شده بود.
در ادامه عرضه های نفت گاز، دوشنبه این هفته (بیست و سوم آذر) همانند هفته های گذشته عرضه های متعدد نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را در رینگ بین الملل خواهیم داشت.
عرضه های نفت گاز هفته آینده به مقصد ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان فرستاده می شود.
عرضه های نفت گاز عراق از مبادی ساری و تبریز، نفت گاز افغانستان از مبادی اصفهان، مشهد و ساری، نفت گاز پاکستان از مبدا زاهدان و نفت گاز ترکیه از مبدا تبریز انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا، شورای عالی بورس در خرداد 1387 موافقت اصولی خود را با تاسیس بورس برق اعلام کرد.
همچنین تشکیل بازاری منسجم برای دربرگیری همه کالاهای از جنس انرژی و تشکیل بورسی جامع و واحد برای معاملات انواع حامل های انرژی پیشنهاد شد.
تلاش ها برای ورود حامل های انرژی به بازار سرمایه و تعیین قیمت این محصولات در بورس، اوایل سال 1390 شکل دیگری یافت.
در این سال شورای عالی بورس تصمیم گرفت بورسی را با محور حامل های انرژی شکل دهد./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار