کد خبر: ۱۴۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 08 December 2015


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزگفت: در90 درصد آتش سوزی‌هایی که درجنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد عوامل انسانی دخیل است .

سرهنگ اردشیر جابری درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز،گفت: تا پایان آبان ماه در مجموع 16 مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی استان اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: این آتش سوزی‌ها بیش از 47 هکتاراز جنگل‌ها و مراتع استان را ازبین برده‌اند .

این مسئول گفت: یک مورد از این آتش سوزی‌ها درجنگل‌های دست کاشت و 15 مورد دیگر نیز مراتع استان را درگیر کرده است .

وی با اشاره به علت اصلی وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان گفت: 90در درصد آتش سوزی‌هایی که درعرصه‌های ملی استان اتفاق می‌افتد عوامل انسانی دخیل است.

وی توضیح داد: گردشگران برای استراحت و تفریح به جنگل‌ها و مراتع می‌روند ولی هنگام بازگشت نسبت به خاموش کردن آتشی که روشن کرده‌اند، سهل انگاری می‌کنند و همین باعث بروز آتش سوزی می‌شود .

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: احتمال وقوع آتش‌سوزی درمراتع و جنگل‌ها به خصوص درفصل تابستان که بارندگی کم و زمین نیز تشنه است، زیاد است بناراین از مردم می‌خواهیم قبل از خروج از عرصه‌های ملی حتما آتشی که روشن کرده‌اند را به طور کامل خاموش کنند .

جابری ادامه داد: گاه یک غفلت کوچک ازسوی مردم باعث ایجاد بحرانی می‌شود که نتیجه آن حتی نسل‌های بعد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد .

وی اضافه کرد: اگر بخشی ازجنگل یا مراتع آتش بگیرد چندین سال طول می‌کشد که درخت‌های جدید جایگزین درختان سوخته شوند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عواملی که طی سال‌های گذشته باعث آسیب به عرصه‌های ملی استان شده اشاره کرد ، گفت: چرای بی رویه دام‌ها درمراتع، ساخت و سازهای غیرمجاز ، گسترش شهرها و افزایش برخی تاسیسات از عوامل مهم آسیب به عرصه‌های ملی استان محسوب می‌شوند .

وی درادامه به خطر انقراض برخی از گونه‌های گیاهی درعرصه‌های ملی استان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در هر فصل شاهد حضور تعداد زیادی از افراد محلی و برخی افراد سودجو برای برداشت گیاهان خودروی محلی هستیم .

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: اکثر این افراد توجه خاصی به نحوه برداشت این گیاهان ندارندو غالبا آنها را از ریشه می‌کنند که همین باعث افزایش سرعت انقراض آنها می‌شود .

جابری توضیح داد: بدون شک جلوگیری ازبرداشت این گیاهان توسط افراد محلی که سالیان سال است درمحدوده مجاوربا عرصه‌های ملی زندگی می‌کنند و ازطریق فروش این گیاهان کسب درآمد می‌کنند کاری غیر ممکن است.

وی افزود: اکثر ماموران یگان حفاظت مشکلی با برداشت این گیاهان توسط افراد محلی ندارند ولی به شدت از حضور برخی افراد سودجو که درفصول برداشت با نیسان و تعداد زیادی کارگر وارد عرصه‌های ملی می‌شوند و ریشه این گیاهان را از ته می‌چینند، ناراضی هستند .

این مسئول گفت: متاسفانه گیاه والک که درمنطقه آزادبر می‌روید طی سال‌های اخیر به دلیل همین برداشت‌های نابه‌جا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد:برخورد با کسانی که اقدام به برداشت این گیاهان می کنند کارساده ای نیست چراکه به طور دقیق نمی توان افراد سودجو را از افراد محلی تشخیص داد .

وی توضیح داد: متاسفانه قانون نیز دربرخورد با این افراد سودجو آن طور که باید و شاید محکم برخورد نمی‌کند و به نوعی بازدارنده نیست .

وی درادامه صحبت‌های خود به آمار رفع تصرفات عرصه‌های ملی استان در هشت ماه اول امسال اشاره کرد و گفت:طی این مدت در مجموع 66 فقره رفع تصرف عرصه‌های ملی استان اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: این رفع تصرفات بیش از 13 هکتار از عرصه‌های ملی استان را شامل می‌شود .

این مسئول ادامه داد: علاوه براین طی این مدت، 62 فقره اجرای احکام قضایی شامل خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف در عرصه‌های ملی استان صورت گرفته است .

جابری گفت: بیشتر تصرفات غیر قانونی در عرصه های ملی استان در دو شهرستان کرج و ساوجبلاغ اتفاق می‌افتد .

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پایان یادآورشد: از مردم تقاضا می‌شود در صورت مشاهده تصرف غیرقانونی عرصه‌های ملی با شماره 1504 تماس بگیرندتا ماموران حفاظت دراسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار