معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در نشست مدیران مدارس استان البرز با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات عنوان کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شده است که شیوه ارزشیابی پیشین، کتاب درسی و کلاس درس به عنوان دو مرجع اصلی آموزش رسمی کشور را تضعیف نموده است.این مشکل به دلیل ضعف در آموزش رسمی و عمومی کشور نبوده است، بلکه ناشی از مدل غلط ارزشیابی بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ 23 April 2024

به گزارش «تابناک البرز» زارعی ادامه داد: ارزشیابی با مدل قبلی صرفا بین دانش آموزان تمایز قائل می شد و به آنچه که در آموزش رسمی و عمومی کشور رقم می خورد، دخالتی نداشت و متاسفانه باعث جدایی دانش آموز از کلاس و کتاب درسی می شد.

زارعی روش شب امتحانی را محصول دیگر ارزشیابی با مدل قبلی عنوان کرد و اظهار داشت: یادگیری یک فرآیند بلند مدت است و هیچ وقت یک شب رخ نمی دهد، آنچه یک شب به وجود می آید صرفا حفظ محفوضات است و ارزشیابی قبلی با این روش باعث حافظه محور شدن دانش آموزان نیز شده بود.

معاون وزیر ادامه داد: اما در مدل جدید مرجیعت به کتاب درسی و کلاس  درس بازگشته است، چرا که نیمی از نمره دانش آموز برای ورود به دانشگاه از طریق فرآیند یادگیری در مدرسه اتفاق افتاده است و حضور در مدرسه و موفقیت در امتحانات استاندارد آموزش و پرورش، به اندازه آزمون کنکور برای دانش آموز اهمیت دارد.

زارعی اطلاع رسانی به دانش آموزان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته ۴۰ درصد و امسال ۵۰ درصد از نمره دانش آموزان برای ورود به دانشگاه از طریق آزمون های نهایی صورت می گیرد و این موضوع باید به اطلاع اولیا و دانش آموزان برسد.

وی همچنین بیان کرد: علاوه بر پایه دوازدهم که سال گذشته آزمون نهایی وجود داشت، در سال جدید سه پایه دیگر نیز به صورت نهایی آزمون را برگزار خواهند کرد و اولیا و دانش آموزان عزیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پایان ضمن هشدار نسبت به استفاده از کتاب های کمک آموزشی تصریح کرد: طراحان سوالات آزمون نهایی، از تالیف سوال خارج از کتاب درسی یا بر اساس کتاب های کمک آموزشی منع شده اند و خط قرمز ما استفاده از کتاب های کمک آموزشی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار