سرمایه گذار بناهای تاریخی،فرهنگی با اشاره به وجود 400 خانه ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در استان فارس اظهار کرد: به نظر می‌رسد به دلیل تنگ‌نظری‌هایی که وجود دارد هیچ کس جرات وارد شدن به بحث تملک و مرمت بناهای تاریخی به عنوان یکی از شعارهایی که میراث فرهنگی همیشه آن را مطرح می‌کرد، ندارد.
کد خبر: ۱۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ 15 March 2015

یک سرمایه‌گذار بناهای تاریخی در شیراز به دنبال مشکلاتی که توسط برخی از دستگاه‌ها برایش پیش آمده، به سرمایه‌گذاران دیگر توصیه می‌کند که در این زمینه تامل و احتیاط کنند.

مدت‌هاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه‌های مختلف خود، راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میسر و باز نشان می‌دهد؛ راهی که حتی قبل از آغاز این نوع از اقدامات، توسط برخی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حفاظت از بافت‌های تاریخی در برخی شهرهای کشور شروع شده بود.

حمیدرضا جهان‌بکام، یک سرمایه‌گذار در بافت تاریخی شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، از مشکلاتی که اداره کل میراث فرهنگی این استان برای مرمت و کاربری بناهای تاریخی شیراز پیش آورده، اعتراض کرد.

او اظهار کرد: متاسفانه مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس برای ادامه مرمت بناهای تاریخی که تملک کرده‌ام، پا پس کشیده و اقداماتی که تا چند روز پیش آنها را علمی و فنی می‌دانست و حتی مجوز تعمیرات به شماره‌ 114/133/932 در تاریخ 21 فروردین امسال برایش صادر کردند، اما به دلیل شکایت یک فرد به دستگاه قضایی شیراز،‌ مرمت‌ها و اقدامات انجام‌شده را خلاف ضوابط و مقررات حفاظتی و باعث تخریب و تزلزل بنای ثبتی «حسین پاک‌یاری» و بنای هم‌جوار آن «اوجی» که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده می‌داند و حتی حکم جلب برایم صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود 400 خانه ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در استان فارس اظهار کرد: به نظر می‌رسد به دلیل تنگ‌نظری‌هایی که وجود دارد هیچ کس جرات وارد شدن به بحث تملک و مرمت بناهای تاریخی به عنوان یکی از شعارهایی که میراث فرهنگی همیشه آن را مطرح می‌کرد، ندارد. برخی مواقع با مطرح کردن یک‌سری صحبت‌ها توسط افراد تنگ‌نظر، حتی میراث فرهنگی هم دست و پای سرمایه‌گذاران را می‌بندد و امکان توجه و مرمت بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی فراهم نمی‌شود.

او درباره‌ شکایت نسبت داده‌شده به وی اظهار کرد: کمیسیون شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با یک شکایت که آن هم از سوی یکی از همسایگان بنای تاریخی «پاک‌یاری» در بافت تاریخی شیراز با عنوان تخریب بنای تاریخی مطرح شده است‌، حکم جلب من را گرفته و حتی کیفرخواست نیز در این زمینه صادر شده است.

جهان‌بکام ادامه داد: این در حالی است که در صحبت‌هایی که پیش از این با مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس داشتم آنها اعلام آمادگی کرده بودند تا در هر زمینه‌ای که بتوانند به سرمایه‌گذارانی که امکان تملک خانه‌های تاریخی، مرمت و حفاظت از آنها را دارند کمک کنند، اما برخلاف شعاری که برای جذب سرمایه‌گذار می‌دهند در عمل کاری انجام نمی‌دهند و حتی شمشیر را از رو برای سرمایه‌گذاران می‌بندند.

وی افزود: از من به عنوان یک سرمایه‌گذار شکایتی شده که خود آقایان و مسئولان میراث فرهنگی استان هم می‌دانند، یک ایراد اشتباه است، اما به دلیل رابطه‌ای که فرد شکایت‌کننده دارد، آنها نمی‌توانند از من حمایت کنند و حتی به حمایت از طرف مقابل ایستاده‌اند. به همین دلیل به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شیراز توصیه می‌کنم که دیگر به این قضیه وارد نشوند، چون فقط برایشان فقط مشکلات دارد.

به گزارش ایسنا،‌ اردیبهشت امسال مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس از ایجاد سیاست‌های تشویقی استان برای سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای اقامتی در بافت تاریخی شیراز خبر داده بود.

او اظهار کرده بود: نگرش فعلی به بافت تاریخی شیراز به عنوان یک معضل، نیازمند اصلاح و بازنگری است و مالکان خانه‌های تاریخی باید به خانه‌های خود به منزله فرصتی مغتنم که درآمد اقتصادی مناسبی برای آنها و به تبع آن برای شهر شیراز ایجاد خواهد کرد بنگرند و متولیان این امر نیز قطعا با اعمال قانون‌های تشویقی، شرایط احیای بافت تاریخی شیراز را فراهم خواهند کرد.

وی اضافه کرده بود: انجام طرح‌های مطالعاتی، امکان‌سنجی، مکان‌یابی و تعیین نوع کاربری خانه‌های تاریخی، از جمله اقداماتی است که میراث فرهنگی فارس، مشتاقانه برای مالکان خانه‌های تاریخی و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شیراز انجام می‌دهد.

دوشنبه 18 اسفند نیز مدیرعامل صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی از ورود بحث حمایت از مالکان اماکن تاریخی و توانمندسازی آنها به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

احسان ایروانی همچنین نقش‌آفرینی الگوهای مشارکت جذب‌شده از یک‌سو و تأثیر طرح ملی حمایت از مالکان اماکن تاریخی که از بهمن ماه سال گذشته به عنوان یکی از برنامه‌های صندوق احیا در جهت ایجاد مشوق برای مالکان اماکن تاریخی آغاز شده را از عوامل افزایش تقاضای مالکان و بافت‌نشینان برای تغییر کاربری ملک تاریخی خود و حفظ و احیای آن در همه‌ استان‌ها دانست.

ایسنا برای دریافت توضیحات مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس و ابراهیم قزلباش، معاون میراث فرهنگی استان فارس، تلاش کرد با آنها ارتباط برقرار کند اما تا کنون موفق نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار