بررسی اوضاع مسکن
مشاورین املاک یکی از مراجع غبر رسمی ارزش گذاری در امر معاملات ملکی بشمار میروند.اینان با توجه به تجربه و شناختی که از بازار و مناطق مختلف شهری دارند ،قیمتهای بازار مسکن و ملک را میتوانند تعیین کنند و یا در مقاطعی بر قیمتها تاثیر گذارند.
کد خبر: ۱۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸ 14 March 2015

قانون تجارت در ماده 335 به تعریف دلال می‌پردازد و این‌که بیان می‌دارد؛ «دلال کسی است که در مقابل اجرت، واسطه انجام معامله ایی شده یا برای کسی که می‌خواهد معامله ایی نماید، طرف معامله پیدا می‌کند».

این تعریف قانونی به روشنی نقش دلال را در مبادلات اقتصادی تعیین و تبیین می‌نماید که فرد دلال با توجه به توانایی و تخصص خود و برخورداری از قابلیت‌های شخصی برای اموال یا املاک از قبل معین‌شده، فروشنده یا خریدار پیدا می‌کند و در قبال آن، اجرت معینی را دریافت می‌دارد. قانون راجع به دلالان مصوب 1317 نیز متضمن مقررات مشابهی است؛

به گزارش تابناک ارومیه،حال در سطح شهر مغازه هایی با نام " آژانس،املاک و بنگاه وجود دارند که به امر دلالی و یا واسطه گری مشغول هستند.در عرف جامعه ،استفاده از کلمه دلال چندان وجهی خوبی نداشته بنابراین بیشتر تحت عنوان بنگاهی و یا آژانسی شناخته میشوند.

در این مغازه ها عمدتا براساس تعریف قانونی به امر واسطه گری و یافتن مشتری برای ملک فروشی مشغول میباشند.

هرچند که برخی از این بنگاهی ها بدلیل عدم آگاهی مراجعه کنندگان و یا بدلیل سادگی و اطمینان بی مورد ،اقدام به معاملات خلاف واقع و خلاف قانون میکنند، اما در فلسفه وجدی شغل مذکور باید گفت که وجود چنین اماکنی برای انجام دادو ستدهای ملکی ضروری میباشد.

تمامی کسانیکه قصد فعالیت در این شغل را دارند باید طبق قانون ،مراحل مشخصی را طی کرده و پس از اخذ پروانه از اتحادیه اقدام به فعالیت نمایند.

یکی از مراجع اولیه و مقدماتی گلایه و شکایات مردمی از بنگاهها ،اتحادیه املاک هر شهرستان میباشد.که در صورت حل نشدن موضوع اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی میکنند.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور،مشاورین املاک یکی از مراجع غیر رسمی ارزش گذاری در امر معاملات ملکی بشمار میروند.اینان با توجه به تجربه و شناختی که از بازار و مناطق مختلف شهری دارند ،قیمتهای بازار مسکن و ملک را میتوانند تعیین کنند و یا در مقاطعی بر قیمتها تاثیر گذارند.

شاهرخ پیری رئیس اتحادیه املاک ارومیه در خصوص بازار مسکن اظهار میدارد: خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته کاهش 90 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دلالان در افزایش بی رویه قیمت مسکن در بازار نقش عمده و اساسی را دارند و یکی از راه‌های شناسایی افراد دلال داشتن کاغذهای متحدالشکل و رسمی که از سوی اتحادیه املاک برای معامله طراحی شده‌اند، است.

پیری افزود: واحدهای مسکن مهر که از سوی دولت برای خانه‌دار شدن افراد ساخته شدند هیچ تاثیری در کاهش قیمت مسکن در شهر نداشتند .

وی در ادامه با بیان اینکه خیابان حسنی ارومیه گران‌ترین زمین و مسکن را دارد، اضافه کرد: به دلیل اینکه بازار مسکن و زمین در پایین‌ترین سطح خود در شهرستان ارومیه قرار دارد اکنون بهترین زمان برای خریداران واقعی مسکن و زمین است.

پیری در خصوص تخلفات انجام گرفته از سوی مشاورین املاک خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اداره دارایی از قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند مالیات دریافت می‌کند، عدم درج کد رهگیری بزرگترین تخلف از سوی صاحبان مشاوران املاک است.

این مسئول گفت: بیش از یک هزار باب دفتر مشاور املاک در شهر وجود دارد که 99 درصد آن دارای پروانه کسب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار