ادامه واکنش ها به امحای 1700 تن سیب زمینی
دفن 1.4 میلیارد لیتر آب/وزیر:سیب زمینی ها فاسد بوده/نماینده مجلس:امحای سیب زمینی ها خیانت است/کنایه سیاسی در بستر سیب زمینی/سیب زمینی ها در پایش/سوء مدیریت و عدم توجه به صنف سیب زمینی کاران عامل اینگونه اتفاقات است
کد خبر: ۱۳۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 29 November 2015
سیب زمینی های امحا شده در استان فارس کماکان بر سر زبان ها هستند و حتی در بعضی موارد محلی برای کنایه های سیاسی نیز شده است!

به گزارش تابناک فارس:از زمانی که خبر سیب زمینی های فارس منتشر شده تا بحال ده ها مدیر و مسئول و نماینده مجلس در مورد این اتفاق اظهار نظر کرده اند و حتی این موضوع به برنامه پایش هم راه یافته.

دفن 1.4 میلیارد لیتر آب
سیب‌زمینی‌هایی که دفن شد فارغ از اینکه فاسد شده بود یا اینکه مسئولان چه تدابیری برای فساد آن می توانستند ببینند، تولیدش بر مبنای اقتصاد آب آن هم در شرایطی که کشور با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند، هزینه‌های هنگفتی در پی داشت که می‌توان به هدر رفتن بیش از 1.4 میلیارد لیتر آب اشاره کرد.

وزیر:سیب زمینی ها فاسد بوده
وزیر جهادکشاورزی از ماموریت ویژه به بازرسی این وزارتخانه برای بررسی امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی خبر دادوگفت: سیب زمینی‌های امحا شده فاسد بود و نه تنها برای انسان بلکه برای خوراک دام نیز قابل مصرف نبود.

سوء مدیریت و عدم توجه به صنف سیب زمینی کاران عامل اینگونه اتفاقات است
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران کشور بحث امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سیب زمینی‌ها که خرید تابستانه بودند، به دلیل نگهداری در انباری غیراستاندارد فاسد شدند.

محمدی در واکنش با سخنان مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر اینکه سیب زمینی های بهاره و تابستانه قابلیت نگهداری زیادی ندارند، اضافه کرد: به دلیل اینکه سردخانه و انبار فنی مناسب برای نگهداری این محصولات نبوده،   آنها را در سوله‌ای قرار دادند و چون سوله گرم بوده، این محصولات فاسد شدند.  

وی تصریح کرد: مسئولان مربوطه می‌توانستند این موضوع را مدیریت کنند و سیب زمینی ها را به سردخانه‌ای مناسب بفرستند یا آن‌ها را به واحدهای فرآوری بدهند که فرآوری شوند.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران در واکنش به صحبت دیگری از مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر اینکه هر نوع سیب زمینی مناسب این نیست که در اختیار واحدهای فرآوری قرار بگیرد و محصولات امحا شده نیز چنین قابلیتی نداشتند، گفت: متاسفانه مسئولان اظهارات ضد و نقیضی دارند. از طرفی وزارت جهاد به کشاورزان اعلام می‌کند سیب زمینی هایی را بکارید که آب کمی مصرف کنند (یعنی در طول ۸۰  تا ۹۰ روز برسند) که قطعا چون چنین محصولاتی میزان ماده خشک‌شان پایین است، قابلیت فرآوری و تبدیل شدن به  چیپس را  ندارند اما برای مصارف دام می‌شد این سیب زمینی ها را مورد استفاده قرار داد.

وی در حالی به قیمت گران سیب زمینی در شهرهای بزرگ انتقاد کرد که قیمت خرید این محصول از کشاورزان را بین 300 تا 500 تومان اعلام کرد.

کنایه سیاسی در بستر سیب زمینی
عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به دفن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی گفت: گویا بعضی‌ به «امحا»، «تعطیلی» و «برچیدن» خیلی علاقمندند و بابت آن حتی دچار عذاب وجدان‌ هم نمی‌شوند.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امحاء ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی در استان فارس گفت: انتقاد ما به این نوع نگاه مبتنی بر امحاء است چه امحاء سانتریفیوژ باشد و چه دفن سیب‌زمینی.

سیب زمینی ها در پایش

پای سیب زمینی های جنجالی به برنامه پایش هم باز شده است.در سوال نظرسنجی برنامه این هفته پایش از بینندگان پرسیده شده است: اگر جای مسئولان بودید، با سیب زمینی‌های خریده شده و در آستانه خراب شدن در انبار، چه می‌کردید؟ 1- در بازار می‌فروختم 2- دفن می‌کردم 3- مجانی در اختیار نیازمندان می‌گذاشتم.

امحای سیب زمینی ها خیانت است
نمانیده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط بد اقتصادی و در حالی که عامه مردم به این محصولات کشاورزی نیاز مبرمی دارند، انجام این کار مصداق بارز خیانت به مردم است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار