استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود نابسامانی در حوزه تولید و فروش محصول سیب استان گفت: باید همه ما تلاش کنیم تا بازارهای هدف فروش این محصول را حفظ کرده و افزایش دهیم.
کد خبر: ۱۳۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 23 November 2015

به گزارش بشیری خبرنگار  تابناک آذربایجان غربی ؛  سعادت در جلسه ای که با هدف بررسی موانع صادرات سیب آذربایجان غربی با حضور روسای دستگاه های اجرایی مختلف برگزار شد، افزود: متاسفانه نابسامانی حاکم بر تولید، فروش و تبدیل سیب به فرآورده های دیگر باعث شده آذربایجان غربی بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.
وی از محصول سیب و انگور به عنوان اقتصاد کلان برای کشاورزان استان یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه تولید سیب در استان مقام نخست کشوری دارد باید زمینه رسیدگی به مشکلات تولید و صادرات این محصول در الویت کاری قرار گیرد و اگر این امر محقق نشود در زمینه بازار سیب صنعتی نیز بازار های دیگر را از دست خواهیم داد.
سعادت با بیان اینکه باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود، اضافه کرد: تبدیل باغداری سنتی، ترویج تولید سیب مرغوب و مطلوب و همچنین خرید فیلم های آموزشی به مدرن می تواند گامی بلند برای رونق صادرات سیب استان باشد.
استاندار آذربایجان غربی به مراوادت انجام گرفته با کشور هلند در خصوص دریافت فیلم های آموزشی برای باغداران استان اشاره کرد و افزود: امیدواریم این امر در سریع ترین زمان ممکن به مرحله اجرا درآید.
سعادت اظهار کرد: واسطه ها نباید اقدام به خرید سیب بدون بسته بندی مناسب کنند و توجه داشته باشند که خرید سیب در گونی های کثیف و نامطلوب و حمل آن همراه با آجر و سیمان، برخورد جدی به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: این افراد مکلف هستند سیب را در گونی های توری و یا بسته های مناسب خریداری کنند.
وی افزود: واسطه های خرید حق ندارند با کمپرسی و سایر وسایل حمل و نقل دیگر، سیب و سایر میوه ها را همراه با خار و خاشاک در کنار جاده ها و یا باغ ها انبارکرده و باعث آلوده شدن محیط شوند.
استاندار آذربایجان غربی از سازمان جهاد کشاورزی خواست تا باغ های سیب موجود در استان را شناسایی کند تا علاوه بر پیاده شدن کشاورزی مدرن در آنها، فارغ التحصیلان کشاورزی که با مشکل بیکاری مواجه هستند توان و دانش خود را در آبادانی این باغ ها به کار بندند.
سعادت با بیان اینکه با بحران آب مواجه هستیم، اضافه کرد: در چنین شرایطی نباید آب استان صرف آبیاری درختانی شود که نه تنها میزان محصول آنها پایین است بلکه کیفیت میوه های آنها نیز قابل قبول نیست.
وی اظهار کرد: تغییر شیوه آبیاری و حرکت به سوی آبیاری مدرن و قطره ای باید در اولویت قرار گیرد که برای ترویج و پیاده کردن این نوع آبیاری، کارشناسانی از کشورهای دیگر توسط استانداری دعوت شده است.
وی سردخانه ها را سرمایه ها و ظرفیت های آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: نباید این سرمایه ها از بین بروند و یا تغییر کاربری داده شوند چراکه برخی از سردخانه ها تبدیل به تالار یا مراکز دیگر می شوند.
در این جلسه روسای دستگاه های اجرایی به بیان مشکلات موجود در حوزه تولید و فروش محصول سیب پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار