معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نسبت به افزایش امکان خطر ریزش آفت سن پوره گندم و جو در استان با توجه به شرایط آب و هوایی موجود هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳ 12 March 2015

مقصود قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت مزارع گندم و جو آذربایجان غربی نسبت به طغیان آفت سن پوره طی بهار سال آینده، گفت: با توجه به بارشهای مناسب زمستان و آب و هوای بهاری نیمه اول اسفندماه امسال امکان خطر ریزش آفت سن در مزارع گندم و جوی استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینیهای انجام شده احتمان طغیان آفت سن پوره گندم و جو در استان طی ۱۰ روز پایانی سال وجود دارد، افزود: باید با همکاری مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها با فرمانداران و بخشداران اقدامات مبارزه و پیشگیری هر چه سریعتر آغاز شود.

معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه عملیات مبارزه با سن پوره در اراضی کشاورزی استان معمولا از اردیبهشت ماه آغاز می شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود آب و هوایی اجرای عملیات مبارزه امسال زودتر از موعد آغاز می شود.

تمهیدات لازم برای مبارزه با افت سن در آذربایجان غربی اندیشیده شد

قربانی با بیان اینکه مزارع گندم استان تاکنون از سطح سبز مطلوبی برخوردار هستند، اعلام کرد: امسال مبارزه با آفت سن مادری در مزارع گندم اذربایجان غربی در سطحی نزدیک به ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو استان با موفقیت انجام شد.

وی در خصوص مبارزه با آفت سن گندم در مزارع آذربایجان غربی نیز عنوان کرد: هم اکنون تمهیدات لازم برای مقابله با طغیان احتمالی پوره سن در مزارع گندم و جوی استان اندیشده شده و همه ادوات، امکانات و سموم لازم برای مبارزه و دفع این آفت تامین و در حالت آماده باش قرار دارند.

معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار همکاری کشاورزان و اطلاع رسانی به موقع آنها به کلینیکهای گیاه پزشکی و دریافت آموزشهای لازم در خصوص نحوه سمپاسی و مبارزه با این آفت شد و گفت: باید قبل از شروع ریزش آفت محدوده مناطق پر خطر در مرحله سن مادری شناسایی شود.

مبارزه با آفت سن پوره در ۱۵۰ هزار هکتار ازمزارع آذربایجان غربی

قربانی از پیش بینی مبارزه با آفت سن گندم در سطح نزدیک به ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: سطح زیر کشت گندم در استان ، ۳۳۷ هزار هکتار بوده که از این میزان ۲۵۲ هزار هکتار گندم دیم و ۸۵ هزار هکتار گندم آبی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده در شرایط مطلوب بیش از ۵۴۸ هزار تن گندم از سطح مزارع استان تولید می شود، اظهار داشت: ۱۶۰ شبکه مراقبت، تامین و تدارک سموم مورد نیاز ساماندهی و درخواست ۶ میلیارد ریال اعتبار از استانداری برای مهار آفت سن گندم، با توجه به اهمیت حفظ و تولید این محصول استراتژیک انجام شده است.

آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید شده و پوره های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه های گندم خسارت وارد می کند و باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت محصول می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار