معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس گفت: با بخشنامه و صورتجلسه در این کشور کسی کتابخوان نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ 17 November 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:هادی پژوهش جهرمی پیش از ظهر سه شنبه در آیین گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تکریم مقام کتابداران و خادمان کتاب فارس که با تجلیل از ۱۰۰ فعال ممتاز حوزه کتاب و کتابخوانی همراه شد، از کم بودن میزان مطالعه ابراز نگرانی کرد و تمدن ایرانی را از نام آورترین تمدن های بشری دانست که با استفاده از مکتوبات خود توانسته تمدن ایرانی اسلامی را به جهان عرضه کند.

وی گفت: امروز در دوران کنونی متناسب با امکانات پیشرفت خوبی نداشته ایم و نتوانستیم حافظ، سعدی، مولوی، ملاصدرا و سهروردی و شیخ اشراق را به جهان معرفی کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس افزود: البته دانشمندان بزرگی همین امروز از ایران برخاسته اند اما متناسب با شرایط امروز در شان پیشینه ایران اسلامی نیست.

پژوهش مدرک گرایی دانشجویان را یکی از دلایل اصلی این موضوع دانست و تاکید کرد: کسب علم و دانش و مطالعه در اولویت جوانان قرار ندارد و دانشجویان و دانش آموزان به صورت کانالیزه درس می خوانند تا فقط وارد بازار کار شوند و همین باعث شده حتی در رشته خود هم اطلاعات خوبی نداشته باشند.

کتاب غریب مانده است/تمدن سازی با نادانی و کتاب نخواندن محقق نمی شود


معاون استاندار فارس با تاکید براینکه کتاب غریب مانده است و این یک آفت بزرگ به شمار می رود تصریح کرد: برای تمدن سازی باید  مطالعه و آگاهی زیاد شود چراکه این امر با نادانی و کتاب نخواندن محقق نخواهد شد.

پژوهش با بیان اینکه انقلابی باید در حوزه مطالعه صورت گیرد گفت: فرهنگ را باید ساخت وگرنه با کارهای دستوری، بخش نامه و صورتجلسه فرهنگ ساخته و کسی کتابخوان نمی شود.

وی  با اشاره به اینکه با بخش نامه و صورتجلسه در این کشور کسی کتابخوان نمی شود، تاکید کرد: فرهنگ سازی در حوزه کتاب باید از مهد کودک ها و آموزشگاه ها آغاز شود تا مطالعه کردن در جامعه نهادینه شود.

کتابداران از کتاب جان می گیرند/ملاک سنجش شیراز بلندای آسمانخراش ها نیست

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس هم در این آیین کتابداران را کسانی دانست که که از کتاب جان می گیرند و به کتاب جان می دهند.

سیدمحمدامین جعفری حسینی گفت: کتابداران در شرایط سخت و در حالی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند با روح بزرگ خود به کتاب و کتابخوان ها خدمت می کنند که کار بزرگ آن ها را می توان در یک حماسه فرهنگی توصیف کرد.

وی افزود: اگر امکانات و کتابخانه های بیستر و بزرگ تری در اختیار این قشر فرهنگی و زحمتکش جامعه بود قطعا اکنون فارس، استان دیگری بود.

مدیرکل کتابخانه های فارس تصریح کرد: مدیران و مسئولان باید به این باور برسند ملاک ارزیابی استان فارس و شهر شیراز بلندی آسمان خراش ها و پاساژها، متراژ خیابان ها و آپارتمان هایش نیست بلکه جهان شیراز را با فرهنگ و ادب و هنرش می شناسد که بخشی از آن در کتاب متجلی است. پس خواهش می کنم بعد از این جلسه فضایی فراهم شود که کتاب، کتابدار و کتابخانه به جایگاه واقعی خود برسند.

جعفری از معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس خواست زمینه را برای برگزاری انجمن کتابخانه های استان فارس که به تعویق افتاده است فراهم کند. وی گفت: کتابداران بدون هیچ چشمداشتی  به کتاب و کتابخوانی خدمت می کنند و امیدوارند بیش از گذشته به کتاب توجه شود .

 در این آیین که در هتل شیراز با حضور استاندار، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های کشور، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس، فرمانداران و شهرداران برگزیده، اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز و جمع کثیری از کتابداران و فعالان حوزه کتاب برگزار شد، فعالان این حوزه مورد تجلیل قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار