مدیر اتاق فکر فارس گفت: اتاق فکر توانست با نظرسنجی از نخبگان فارس، ۲۰ مشکل اصلی استان را مشخص کند.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 04 November 2015
تابناک فارس به نقل از مهر: حجت الاسلام سعید رحیمیان ظهر سه شنبه در نشست خبری، بیان کرد: یکی از اولین اقدامات انجام شده توسط اتاق فکر فارس، مکاتبه با ۵۰ نفر از نخبگان استان و درخواست این بود که مطابق با نظر خود مسائل و مشکلات اولویت دار استان را معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه طی این نظرسنجی ۲۰ مورد از اولویت های اصلی فارس ارائه شد، گفت: طی این نظرسنجی بحران آب و مسائل زیست محیطی، بیکاری و کمبود اشتغال، خانواده و آمار طلاق، اعتیاد، بالا بودن میزان جرایم در استان، مشکلات صنعت، افزایش خشونت در جامعه، ضعف نظام آموزش و پرورش در استان، لزوم توجه به توریسم سلامت در استان و ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه ها به ترتیب از مهمترین اولویت های فارس شناخته شدند.

رئیس اتاق فکر فارس در اشاره به بحران آب و مسائل زیست محیطی، گفت: بیشترین همت اتاق فکر نیز در راستای حل همین مشکل بوده و نتایج جلسات خود را در قالب راه حل های پیشنهادی به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ارسال کرده است.

حجت الاسلام رحیمیان اظهار داشت: جلسات اتاق فکر فارس درباره معضل طلاق و ازدواج در استان به یک خروجی و طرح برای ارائه آموزش های پیش از ازدواج به جوانان در مقطع راهنمایی به بعد منجر شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ازدواج به دلیل تصورات جوانان از ازدواج است و به همین دلیل باید به سمت فرهنگ سازی و آموزش های قبل از ازدواج حرکت کنیم.

مدیر اتاق فکر فارس در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اتاق فکر فارس پیش از سفر ریاست جمهوری به استان گزارشی تحلیلی از وضعیت استان در حوزه های مختلف تهیه کرد که ساختار این گزارش شامل اشاره به ویژگی های فارس در هر حوزه و مطرح کردن مشکلات آن و سپس ارائه راه حلی برای آن بود.

حجت الاسلام رحیمیان افزود: این گزارش مورد توجه معاون رئیس جمهور آقای جهانگیری قرار گرفت و ایشان درخواست کردند که پس از این تمام استان ها قبل از سفر رئیس جمهور چنین گزارش تحلیلی را برای ارائه آماده کنند.

وی یادآور شد: اتاق فکر فارس در شهریور سال ۹۳ از سوی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در استان تشکیل شد و از اولین اقدامات آن ایجاد شورای سیاست گذاری با همکاری پنج نفر از اساتید دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ایجاد شورای عمومی متشکل از ۱۰ نفر از نخبگان دانشگاهی و غیردانشگاهی استان بود.

مدیر اتاق فکر فارس ادامه داد: اتاق فکر فارس دارای پنج کارگروه اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست و بهداشت، سیاسی و فرهنگی است که هر یک پنج عضو ثابت دارند.

حجت الاسلام رحیمیان بیان کرد: بنابر درخواست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برای استخراج بانک نخبگان و معرفی نخبگان استانی در حوزه های مختلف ۱۵۰ نفر از نخبگان دولتی و غیردولتی استان شناسایی و معرفی شدند.

وی گفت: اتاق فکر استان می تواند نتایج جمع بندی جلسات کارگروه اقتصادی خود را که با حضور اتاق بازرگانی و نهادهای مرتبط با کارآفرینی برگزار شده در صورت وجود درخواست به دستگاه های مرتبط ارائه دهد.

مدیر اتاق فکر فارس در اشاره به موضوع برگزاری انتخابات، اظهار کرد: نتیجه انتخابات برای اتاق فکر استان اهمیت ندارد و آن چه حائز بیشترین اهمیت بوده این است که انتخابات با بیشترین مشارکت و کمترین آسیب در استان برگزار شود.

حجت الاسلام رحیمیان گفت: اتاق فکر نقش نظارتی بر نهادهای استان ندارد بلکه فقط عملکرد مدیران حوزه های مختلف را بررسی می کند تا متوجه شود کدام فعالیت های اثربخش و کدام یک بی نتیجه بوده اند و در این راستا راه حل های خود را به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ارائه می دهد ولی در بعضی موارد اندک به شکل سفارشی اتاق فکر برای حل یک مشکل یا انجام تحقیق در زمینه ای وارد عمل می شود که از نمونه های آن مسئله پالایشگاه زرقان بود.

وی افزود: پالایشگاه و محیط زیست در این راستا موضع گیری های متفاوتی دارند و نظر اتاق فکر استان نیز آن است که محیط زیست فارس دیگر بیش از این ظرفیت آلودگی را ندارد.

مدیر اتاق فکر فارس توسعه همکاری با نخبگان و دانشگاه های سایر شهرستان های استان، ادامه جلسات مربوط به مباحث انتخابات و آسیب شناسی اعمال سیاست های دولت در استان، توجه به بحث گردشگری، دنبال کردن دو طرح کاهش کنترل خشم و آموزش خانواده، توسعه مجازی اتاق فکر را از برنامه های اصلی اتاق فکر استان در یک سال آینده عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار