رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:این طرح از سال 91 کلید خورد و بر این باوریم که در پایان سال 93 در اختیار مردم و مسافران و گردشگران قرار گیرد و این مدت کوتاه‌ترین زمان ممکن برای اجرای طرحی با این عظمت و شکوه است.
کد خبر: ۱۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ 10 March 2015
به گزارش تابناک فارس؛علیرضا تابش در بازدید از مراحل پایانی اجرای توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) اظهار داشت: این طرح باشکوه و زیبا پیرو سفر مقام معظم رهبری آغاز شد و با اندیشه متعالی معظم‌له مبنی‌بر نام‌گذاری شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌ بیت(علیهم‌السلام) به وجود آمد و اکنون مراحل پایانی را می‌گذراند.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) سومین حرم اهل‌بیت در ایران بعد از مشهد و قم است و باید فضاهای متناسب در آن به وجود آید و زائران و مجاوران حرم در رفاه و آسایش باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مطالعات گسترده برای طراحی و اجرای این طرح آغاز، کمبودهای زائران و مجاوران احصا و بافت پیرامونی آن مطالعه و توسط عده‌ای از متخصصان ما طرح‌های فرادستی منطقه به‌دقت بررسی شد.

تابش به نقش تاریخی شیراز در معماری اشاره کرد و گفت: این مکان با حفظ تمام اصول معماری و هم‌سازی با معماری ایرانی و اسلامی و طراحی بسیار زیبا و جامع انجام شد.

وی به زمان کوتاه شروع و اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح از سال 91 کلید خورد و بر این باوریم که در پایان سال 93 در اختیار مردم و مسافران و گردشگران قرار گیرد و این مدت کوتاه‌ترین زمان ممکن برای اجرای طرحی با این عظمت و شکوه است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به برخی از ویژگی‌های ممتاز طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) اشاره کرد و ادامه داد: طرح ساختمان‌ها شامل یک صحن وسیع و زیبا به وسعت 11 هزار مترمربع و جنبه‌های معماری آن در عین سادگی باشکوه است.

وی اضافه کرد: شبستان در این طرح ویژگی خود را دارد و آنچه در طراحی لحاظ شده به‌طورکامل کاربردی و منطبق با معماری اسلامی که بسیار روان مردم می‌آیند و جمعیت تخلیه می‌شود و از محیط به‌آسانی استفاده می‌کنند.

تابش گفت: طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) تمام نیازهای مردم را رفع می‌کند و باشکوه و نفیس و درعین‌حال سادگی المان‌های پیچیده‌ای ندارد و فضایی مذهبی القاکننده شکوه عبودیت است و حس معنوی خاصی دارد.

وی همچنین گفت: طراحان از رنگ غالب سفید در شبستان استفاده کرده‌اند، بتون اکسپوز سفید در آن استفاده‌شده و بقیه پوشش‌ها از گچ‌بری‌های هنرمندانه استفاده‌شده که هنرمندانی از استان فارس و خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و تهران آن را اجرا کرده‌اند.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کارهای چوبی در این طرح یک عنصر تزیینی است که سابقه ممتد در شیراز و معماری این شهر دارد، درب‌ها درعین‌حال که کارکرد خود را دارد عنصر تزیینی بوده و با شیشه‌رنگی القاکننده حس و حال معماری منطقه تزیین‌ شده است.

وی ادامه داد: در محراب شبستان کار هنرمندانه گچ‌بری اسلامی انجام‌شده و جایی که شبستان به حرم مطهر وصل می‌شود به‌سادگی و با معماری خاصی این کار صورت گرفته و به‌راحتی مردم بعد از زیارت حرم مطهر در این مکان قرار می‌گیرند و عبادت می‌کنند.

تابش متذکر شد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) برای برگزاری نماز جمعه و مراسم مذهبی مناسب است و به‌گونه‌ای اجراشده که خانواده‌ها می‌توانند به‌طور مشترک به‌راحتی از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به امکانات ویژه برای رفت‌وآمد بانوان در شبستان گفت: قسمت بالکن ویژه حضور خانم‌ها طراحی‌شده که با پله‌برقی به سهولت می‌توانند رفت‌وآمد کنند و از آن بهره گیرند.

تابش همچنین به اجرای امکاناتی برای معلولان و افراد ناتوان در این طرح اشاره کرد و گفت: آسانسورهای ویژه معلولان و سالخوردگان در طراحی تعبیه‌شده و کل مجموعه نور طبیعی روز را دارد و نیاز به نورپردازی در آن نیست، چراکه به‌سادگی نور را می‌گیرد و استفاده از نور طبیعی در صرفه‌جویی انرژی در این طرح مهم است ضمن آنکه استفاده از نور طبیعی حال و هوای خوبی دارد.

وی توضیح داد: تمام نورافشان‌ها ساخت داخل است و برای این کار طراحی و اجراشده و جلوه بی‌بدیلی در شب‌ها به شبستان می‌دهد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تأسیسات اجراشده در این طرح نیز اشاره کرد و گفت: در داخل شبستان تأسیسات عظیمی به کار گرفته‌شده، تأسیسات برقی در این طرح طراحی خاص دارد و کار داخل است، تهویه مطبوع و توزیع هوای یکنواخت و برگشت هوا بدون سروصدا در آن انجام می‌شود و فضایی مطبوع دارد.

وی بیان کرد: گرمایش و سرمایش در این طرح کنترل می‌شود، آب گرم و وضوخانه‌هایی که زمینه دسترسی زائران به‌راحتی به آن فراهم است در فضایی به وسعت حدود 20 هزار مترمربع دیده ‌شده است.

این مسئول همچنین به برخی مشخصات سازه‌ای این طرح اشاره کرد و گفت: ستون‌ها در این طرح 17 تا 23 متر شمع‌کوبی شده، خاک نامناسب این منطقه می‌طلبید که استحکام بنا بیشتر شود ازاین‌رو این شمع‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه حدود 135 هزار نفرروز کارگر ماهر و ساده و متخصص و کارشناس در این طرح کار انجام‌شده گفت: در صحن ویژگی‌های ممتاز کاشی‌کاری اجراشده، آجرکاری منحصربه‌فرد با معماری قدیم شیراز در این طرح پیوند دارد.

تابش اظهار امیدواری کرد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) به نحو احسن بهره‌برداری و نگهداری شود و در ادامه گفت: ما انتظاری جز التماس دعا از مردم در این طرح نداریم و از تمام ‌کسانی که در پدید آمدن این اثر نفیس معماری نقش داشتند و سهیم بودند تشکر می‌کنم، دولت در این طرح حمایت خوبی کرده و در تأمین اعتبار سنگ‌تمام گذاشت که جای قدردانی دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان با بیان اینکه طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) به لحاظ اجرا تمام است گفت: کارهای جزئی در اجرا مانده و به‌خاطر اینکه استقبال در استفاده از این طرح بسیار است و با خیل عظیم جمعیت روبه‌رو خواهیم بود باید پیش از آن ‌تمام تأسیسات و برق و آب و سیستم‌های بهداشتی تست شود و زیر بار قرار گیرد تا نقصی نداشته باشد و اکنون ما در این مرحله هستیم و امید است در اوایل فروردین‌ماه سال آتی این طرح در اختیار مردم قرار گیرد و همگان از آن استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار