این حس خوب وقتی طلاق نامه را با اختیار و اشتیاق امضا کرد همراهش بود؛ اما این «شیرینی» درست وقتی تاکسی مقابل خانه پدری اش نگه داشت همچون شکلاتی کوچک خیلی زود از بین رفت.
کد خبر: ۱۲۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 02 November 2015
تابناک مازندران، دکتر محمّد قربانی/ دو سال بود که برای رسیدن به چنین روزی لحظه شماری می کرد؛ درست از آن روز که دیگر طاقتش طاق شد، آن روز که احساس کرد زندگی دیگر زیر این سقف ممکن نیست، قید همه چیز را زد و از تمام حق و حقوقش گذشت تا بتواند جدا شود .
و حالا جدا شده بود؛ دو سال تمام به این روز فکر می کرد، به روزی که مهر طلاق می تواند تمام روزهای سخت گذشته را از ذهن و زندگی او پاک کند و روزهایی بدون استرس، بدون دعوا، بدون تهمت، بدون ترس و شب هایی بدون گریه و بدون درد را برایش رقم بزند.
این حس خوب وقتی طلاق نامه را با اختیار و اشتیاق امضا کرد همراهش بود؛ اما این «شیرینی» درست وقتی تاکسی مقابل خانه پدری اش نگه داشت همچون شکلاتی کوچک خیلی زود از بین رفت. او حالا با یک چمدان لباس به خانه ای باز می گشت که ۸ سال پیش با هلهله و شادی آن را ترک کرده بود، تنهایی غریبی روی شانه هایش سنگینی می کرد.
بدون شک بیشتر کسانی که طلاق را به عنوان آخرین گزینه انتخاب کرده اند در زندگی مشترک خود به بن بست رسیده بودند؛ بن بستی که با هیچ مشاوره، تعامل و سازشی راه به زندگی آرام و بی تنش پیدا نکرده است اما زندگی پس از طلاق همچنان ادامه دارد و افراد جدا شده هرچند باید در جاده ای سنگلاخی حرکت کنند اما باید حرکت کنند .
براساس اطلاعات سازمان ملی تحقیقات رشد خانواده درسال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، بیش از ۲۰ درصد ازدواج ها ظرف مدّت پنج سال اول به طلاق ختم می شوند و ۴۸ درصد ازدواج ها در مدت ۲۰ سال به طلاق کشیده می شوند .
مطالعات نشان داده است که طلاق برای زنان تجربه ای تنش‏زاتر و گسلنده‏تر از مردان است، آنها باید ضمن پذیرفتن و اصلاح اشتباهات گذشته تمام تلاش خود را به کار گیرند تا زندگی از دست رفته خود را بازسازی کنند، لذا جهت بازسازی مجدّد زندگی پس از طلاق، به مهارت های نیاز دارند که کسب آنها می تواند به سبک زندگی ایده آل منتهی شود.

*خودتان را دوباره تعریف کنید
 وارد شدن به فرآیند طلاق به این معناست که شما دیگر بخشی از یک زوج نیستید، این واقعیت می‌تواند چشم‌اندازی آرامش‌بخش یا ترس‌آور باشد، یکی از راه‌ها برای غلبه بر احساس انزوا این است که از این دوره به عنوان دوره‌ای از کاوش در خودتان استفاده کنید، توجه به علائق قبلی‌تان که فرصت پرداختن به آنها را نداشته‌اید هم شیوه‌ پشت سر گذاشتن ناراحتی پس از طلاق است و هم می‌تواند به شما کمک کند تعریفی جدید از خودتان به دست آورید .
*خود را سرگرم فعالیت های مورد علاقه تان کنید
سعی کنید برای این که شاد و سالم بمانید خود را سرگرم فعالیت های مورد علاقه تان کنید ( به ویژه فعالیت هایی که تا کنون انجام نداده اید ) سرگرمی‌ها  فعالیت‌ها و علائق جدید پیدا کنید و آنها را امتحان کنید چشم‌اندازتان را گسترش دهید خودتان را به شیوه‌ای سازنده مشغول نگهدارید .

* به دنبال یک شبکه حمایتی باشید
 هیچ شیوه منفردی نمی‌تواند رنج و فقدان ناشی از طلاق را در شما تسکین دهد . یکی از بهترین شیوه‌ها برای گذراندن این دوره تکیه کردن به یک شبکه افراد حمایت‌کننده از شماست .
کارشناسان می‌گویند باید افرادی را که می‌توانند از شما حمایت کنند بازشناسی کنید ؛ اگر شبکه حمایت‌کننده از شما قوی نیست ، باید آن را بسازید؛ از جمله با به پیوستن به گروه خودیاری که از افرادی با سرنوشت مشابه شما تشکیل شده‌اند، می‌توانید شبکه‌ای از روابط جدید به وجود آورید .
با اینکه حمایت عاطفی بوسیله دیگران به فرد کمک می‌کند تا دوره دردناک بلافاصله پس از طلاق را بگذراند، اما یاری گرفتن از دیگران برای مشکلات عملی زندگی را هم نباید نادیده گرفت . برای حل مشکلات روزمره زندگی از بستگان یا دوستان ، پزشک ، معلّمان یا مدیر مدرسه کودکتان یا همسایه‌ها کمک بگیرید . شما در این گفت و گوها می توانید خودتان را بازیابی کنید ؛ به علاوه حضور در جمع باعث فراموشی نسبی لحظات سخت و طاقت فرسا می شود .

*مراقبت از سلامت جسمانی
اغلب مشکلات جسمانی ناشی از غم و اندوه با تغذیه مناسب، ورزش و استراحت کافی از بین می رود . ورزش به فرد اعتماد به نفس می دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می کند ؛ همچنین به خاطر خستگی ناشی از ورزش شب ها خواب طولانی تر و عمیق تری خواهید داشت .

* طلاق را پایان زندگیتان نبینید
شما باید بپذیرید که بخشی از زندگی شما( زندگی زناشویی )دچار وقفه شده است ولی این رویداد بدان معنا نیست که شما از بازسازی زندگی خود غافل شوید.
به این مسأله توجّه داشته باشید که هیچ‏کس کامل و بدون نقص نیست، اگر زندگی زناشویی شما با شکست مواجه شده است و مجبور به طلاق شده‏اید، این مسأله نشان‏دهنده نقص یا ناکارآمدی شما نیست، بسیاری از زوجین بر اثر عدم دقّت در انتخاب درست، مشکلات ارتباطی، عدم هماهنگی و ... ممکن است مجبور به طلاق شوند، بنابراین شما تنها نیستید و این تجربه منحصر به شما نمی‏شود؛ لذا خودتان را مقصّر ندانسته و به سرزنش خویش نپردازید.
اطمینان داشته باشید که طلاق پایان راه نیست. به خودتان فرصت دهید تا این شرایط سخت را پشت سر بگذارید و به این امید باشید که در آینده دور یا نزدیک، خواهید توانست بنای یک زندگی موفق را پایه‏ریزی کنید .

* افکار منفی را از ذهنتان دور کنید
زندگی من به پایان رسیده» ، « من شکست خوردم» ، « هیچ وقت خودم را نمی بخشم» ، «همه چیز را از دست دادم» ، این جملات ، افکاری مسموم هستند که تأثیرات بسیار قوی بر احساسات شما دارند و حتی ممکن است که خود فرد متوجّه آثار منفی این جملات بر روح و روان خود نشود ، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات افراد افسرده ، همین خطاهای فکری هستند که مدام به سراغشان می آید.
افراد مطلقه باید بدانند که با جدایی زندگی شان به پایان نرسیده، بلکه باید انتظار زندگی دیگری را داشته باشند؛ پس تا جایی که می توانید، سعی کنید افکار منفی را متوقف کنید.
متخصصان بهترین راه حل را در این می دانند که این دسته از اشخاص باید افکار منفی خود را روی کاغذ بیاورند و از دید یک شخص بالغ به آن جملات بیندیشند که در این برهه از زندگی شان، پیروی از این افکار آیا منطقی است یا خیر؟ تا جایی که ممکن است سعی کنید از جملات مثبت و افکار مثبت استفاده نمایید مانند: «من خوشحال هستم» یا «زندگی جدیدی در انتظارم است . »

* اعتماد به نفس خود را باز یابید
محققان معتقدند بعد از طلاق، اعتماد بنفس فرد به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند . جالب است بدانید که سازمان بهداشت جهانی در توصیف افسردگی ، از فقدان اعتماد به نفس صحبت می کند، روان شناسان برای بالابردن اعتماد به نفس چند راهکارهای مهم را پیشنهاد نموده اند :
. با خودتان صادق باشید
. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
. با افراد مثبت نشست و برخاست کنید
. خودتان را دست کم نگیرید
. نسبت به جسم خویش احساس خوب داشته باشید
. قاطع باشید و نه گفتن را بیاموزید
. مسؤلیت پذیر باشید
. به انجام کارها و موفقیت هایتان هر چند کوچک افتخار کنید
. جملات و ذکرهای آرام بخش را با خود تکرار کنید
. خودتان را دوست داشته باشید و احساس گناه را از خود دور کنید
. روابط دوستانه را گسترش دهید
. تا جایی که می توانید ، از دوستی های اینترنتی دوری کنید .


* اطّلاعات خود را افزایش دهید
تمام جنبه‌های مالی زندگی خود را بررسی کنید و سعی کنید از امروز خودتان با مسؤلیت مالی خود را به عهده بگیرید. ارتباط برقرار کنید. به هیچ وجه ارتباط خود با دوستانتان را ترک نکنید؛ برقراری ارتباط با دوستان می‌تواند کمک مؤثری به رهایی از تبعات روحی بعد از طلاق کند .

* برای فرزندانتان الگو باشید
برای اینکه تا حد امکان آسیبهای طلاق را از خود و کودکان دور کنیم، باید وقت بیشتری را با فرزندانمان بگذرانیم، این کار هم کمک می کند زودتر با طلاق کنار بیایید و هم کمک می کند فرزندان کمتر آسیب روحی طلاق را در شخصیت خود نگهدارند؛ یعنی تأثیر آسیبهای طلاق و تک سرپرستی کمتر بر فرزندان اثر می گذارد؛ در کلامی آسانتر هم باید پدر بود و هم مادر .


*به حداقل رساندن اثر طلاق بر بچّه‌ها
گرچه ممکن است احساسات شخصی و ناراحتی زیادی داشته باشید ؛ امّا همیشه باید از انتقاد کردن از همسر سابق‌تان در جلوی بچه‌ها پرهیز کنید .
همسران جداشده‌‌ای که این توصیه را نادیده می‌گیرند، پیامدهای آن را بر کودکانشان خواهند دید، در کودکان کم‌سن‌تر رفتارهای قهقرایی مثل شب‌ادراری و در کودکان بزرگتر و نوجوانان عدم اعتماد به نفس، دست زدن به رفتارهای خطرناک و بروز آسیب های اجتماعی ممکن است مشاهده شود .

* مراجعه به پزشک یا روان شناس  جهت مشاوره و طرح مشکل
صحبت کردن با این افراد(در مورد احساسات و مشکلاتی که با آن مواجه هستید) نقش سوپاپ اطمینان را بازی کرده و موجب تخلیه هیجانی شما می‏شود .
بعضی از افراد، طلاق را معادل مرگ می‏دانند و این احساس را دارند که دیگر فردی دوست داشتنی نیستند و بخش مهمی از زندگی‏ را از دست داده‏اند .
یادگیری این مساله که به زندگی فعلی‏تان سر و سامان دهید و دوباره بیاموزید که به سبک و روش دیگری زندگی کنید ، به شما کمک بسیاری خواهد کرد .
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار