بخشی از نفیس‌ترین اثر تاریخی لارستان در سایه بی‌توجهی مسئولان مورد هجمه اراذل‌ و اوباش قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 31 October 2015
تابناک فارس به نقل از فارس: روند تخریب آگاهانه، جاهلانه و گاهی مغرضانه آثار باستانی و فرهنگی لارستان به‌طور مکرر در ادوار مختلف صورت می‌‌گیرد که در میان سکوت معنادار و سهل‌اندیشانه مسئولان به کاری عادی و روزمره درآمده است.

در آخرین مورد از ضربه زدن به میراث ماندگار لارستان، این بار اراذل به سراغ یکی از نفیس‌ترین و اصیل‌ترین آثار تاریخی لارستان، یعنی بازار قیصریه رفته‌اند.

در این اقدام، عده‌ای افراد مجهول‌الهویه با عبور از دیوار کوتاه بازار و رفتن بر پشت‌بام آن، به سراغ پنجره‌های مشبک این بازار کهن که نماد معماری اصیل ایرانی و برای روشنایی و انتقال هوا به درون عمارت است، رفته و آن‌ها را تخریب کرده‌اند.

علاوه بر آن، نرده‌های چوبی اطراف پله ورودی نیز به شکل غم‌باری تخریب ‌شده است.

یکی از حجره‌داران شاغل در این بازار قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با ابراز تأسف از این اقدام و کارهای مشابه، گفت: به آثار تاریخی و گران‌بهای لارستان کمترین توجهی نمی‌شود و این میراث‌ باارزش در حال نابودی است.

وی افزود: در لارستان آثار باارزشی مانند باغ نشاط، کاروانسراها، آب‌انبارها، قلعه اژدهاپیکر و به‌ویژه بازار قیصریه وجود دارد که در صورت رسیدگی و پی‌جویی قابلیت ثبت جهانی و جذب توریست را دارد.

یکی دیگر از کاسب‌های بازار قیصریه پرده از نامه‌ای برداشت که چندی پیش با اداره میراث فرهنگی لارستان مکاتبه شده است.

وی گفت: این نامه با هدف تعیین مأموران برای گشت در اطراف بازار در ایام تعطیلات دهه اول محرم توسط عده‌ای از بازاریان تنظیم و به این اداره ارجاع داده که پس از ثبت در سیستم میراث فرهنگی لارستان قول پیگیری داده شد.

این مغازه‌دار افزود: هیچ نگهبانی برای بازار در نظر گرفته نشد تا اینکه در روزهای تعطیل ماه محرم، عده‌ای از اراذل‌ و اوباش با سوءاستفاده از خلوتی بازار، اقدام به تخریب چهار پنجره از پنجره‌های زیبای این بازار و نرده‌های اطراف این مکان کردند.

چند تن از مغازه‌داران نیز با انتقاد شدید از بی‌توجهی به آثار تاریخی لارستان و به‌ویژه بازار قیصریه این شهرستان، خواستار توجه بیشتر مسئولان به این مکان‌ها شدند.

بازار قیصریه لارستان قدیم‌ترین بازار تاریخی ایران است و بازارهای وکیل شیراز و بازار قیصریه اصفهان به اقتباس از آن ساخته شده و این بازار در سال 1317 به شماره 315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار