کد خبر: ۱۱۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 28 October 2015
به گزارش تابناک ایلام،در سال‌های گذشته امکان کشت برنج در کلیه مناطق کشور وجود داشت که در چند سال اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی کشور، چندان به صرفه نبوده است؛ در همین خصوص مسئولان امر همواره از این سخن می گفتند که باید با کمک کشاورزان کشت‌های جایگزین معرفی تا علاوه بر در نظر داشتن صرفه اقتصادی، حفظ منابع آبی در درآمد کشاورزان نیز تغییری ایجاد نشود.

با وجود بحران کم آبی در کشور باید به تدریج خود را از نظر فرهنگی و ظرفیت‌های موجود، با شرایط سازگار کرده به گونه‌ای که به سمت کشت های جایگزین که نیاز آبی کمتر داشته یا به سمت کشت های پرمحصول و با کیفیت بهتر رفت.

شهرستان سیروان بعنوان قطب برنج استان ایلام به علت خشکسالی های چند سال اخیر و کاهش منابع آبی سطح کشت برنج در آن نسبت به سال های گذشته 20 درصد کاهش داشته است و همچنین جهاد کشاورزی به علت کاهش منابع آبی نیز تصمیم به محدودیت کشت برنج در اراضی سیروان نموده است.  

براساس دیدگاه کشاورزان جهادکشاورزی بدون منطق و استدلال تصمیم به محدودیت برنج را اعلام کرده و با وجود اینکه جهادکشاورزی ترویج و آموزش محکمی در خصوص کشت جایگزین برای کشاورزان نداشته است.

حاجیعلی پورمحمد، مدیر جهاد کشاورزی سیروان دراین باره گفت: محصول برنج یکی از محصولات پرمصرف از لحاظ آب و مواد غذایی است و به دلیل محدودیت منابع آبی جهادکشاورزی به دنبال معرفی محصولاتی با نیاز آبی کمتر می باشد.

وی یکی دیگر از مشکلات برنجکاری در این شهرستان را استفاده از ارقام کم محصول برنج دانشت و افزود: معمولاً رقم برنجی که در منطقه کاشت می شود عملکرد کمتری داشته لذا جهاد کشاورزی به دنبال معرفی ارقامی با عملکرد و کیفیت بشتر به کشاورزان است تا جایگزین رقم محلی عنبربو شوند.

شکی نیست که بحران آب که در سالهای اخیر بیش از پیش تشدید شده است نیازمند مدیریت دقیق مسولان امراست و در این میان تغییر الگوی کشت بر مبنای تولید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارد می تواند درمانی بر بی آبی باشد اما نباید فراموش کنیم که بخش بزرگی از جامعه روستایی را کشاورزان تشکیل می دهند و ممنوعیت برخی محصولات می تواند زندگی  این قشر زحمت کش را تحت تاثیر بگذارد.

 سیروان نوین


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار