یک مسئول:
رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان کرمانشاه با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، از مردم خواست این گیاهان را از ریشه جدا نکنند.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵ 13 April 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، وحید عزیزی با اشاره به داغ شدن بازار برداشت و فروش گیاهان خودروی بهاری در سطح استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود خانواده‌ها در صورتی که برای برداشت گیاهان خودروی بهار به دامان طبیعت می‌روند، این گیاهان را از ریشه نکنند.

وی با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، گفت: توصیه می‌شود مردم حتی در مواردی که سهوا این گیاهان را با ریشه از خاک خارج می‌کنند، پیاز آنها را دوباره در خاک بکارند تا از نابودی گیاهان خودروی بهاری جلوگیری شود.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان کرمانشاه یادآور شد: رویش گیاهان خودروی بهاری از طریق بذر خیلی کم اتفاق می افتد و عمده رویش این گیاهان خودرو از طریق پیاز و پیازچه است.

عزیزی تعداد گونه های گیاهی شناسایی شده در استان کرمانشاه را ۱۴۰ گونه اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۲ گونه شامل کنگر، ریواس، پیچک، سورانه و ... بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عزیزی اشاره ای هم به برنامه های منابع طبیعی استان برای جلوگیری از نابودی این گونه های ارزشمند طبیعی داشت و گفت: در سنوات اخیر تلاش شده تا از طریق کشت گیاهان خودروی بهاری با همکاری تعاونی مرتع داران از نابودی آنها جلوگیری به عمل آید.

 وی یادآور شد: در سالهای اخیر کشت گونه هایی مثل ریواس، آویشن، کنگر، آنغوزه و ... را به صورت کاشت در طبیعت داشته ایم.

عزیزی با اشاره به پای کار بودن نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان برای حفاظت از گونه‌های گیاهی، گفت: مردم می‌توانند هر نوع دست اندازی و یا برخورد نامناسب با طبیعت را از طریق شماره تماس ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار