موسیقی محلی نیازمند پشتیبانی و حمایت مسئولان است تا مردم بیشتر از گذشته به سمت موسیقی سنتی و بومی داخل کشور سوق پیدا کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰ 31 March 2024

به‌گزارش تابناک ایلام، در ناحیه زاگرس غنای موسیقی اقوام نمود بیشتری دارد و استان ریشه‌دار لرستان یکی از مهدهای موسیقی اصیل ایرانی است و این استان خواستگاه ترانه‌های مطرح و ماندگاری چون دایه دایه یا هالو گَنِم خِرم (خالو گندم خر) در سطح کشور است.

این دیار هنرخیز و ادب‌پرور زادگاه هنرمندان بزرگی از موسیقی اقوام است که می‌توان از این هنرمندان به اساتید بنامی چون رضاسقایی، علیرضا حسین‌خانی، فرج علیپور و سعداله‌نصیری اشاره کرد.

نوروزگاه ایلام در عید نوروز امسال میزبان یکی دیگر از اساتید شاخص و مطرح موسیقی لرستان و تیم همراهش بود.

استاد سیف‌الدین‌آشتیانی از هنرمندان بزرگ خطه موسیقی‌پرور لرستان که ۳۰ سال از عمر خود را در خدمت موسیقی اقوام سپری کرده و دراین سال‌ها خالق آهنگ‌های ماندگاری به گویش محلی لری بوده است که از این ترانه‌های محلی می‌توان به قطعه گُلوَنی (نوعی روسری محلی در برخی مناطق زاگرس نشین چون ایلام، لرستان و کرمانشاه) اشاره کرد.

حضور استاد آشتیانی در نوروزگاه ایلام با استقبال پورشور مردم و گردشگران نوروزی همراه بود.

سیف‌الدین‌آشتیانی استاد بزرگ هنر و موسیقی محلی لری در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار میراث‌آریا بیان داشت : موسیقی محلی نیازمند پشتیبانی و حمایت مسئولان است تا مردم بیشتر از گذشته به سمت موسیقی سنتی و بومی داخل کشور سوق پیدا کنند.

وی مطرح کرد : در صورت بی‌توجهی به موسیقی‌های محلی و سنتی اقوام ایرانی، مردم به ویژه نسل جدید به سمت موسیقی‌های نامانوس وارداتی گرایش پیدا می‌کنند.

خالق اثر «سوز سوار» بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری را از مهم‌ترین موانع تسهیل در رشد و فعالیت موسیقی سنتی و محلی اقوام دانست.

او بیان کرد: عمده اشعار مورد استفاده در موسیقی محلی اقوام برگرفته از ترانه‌های اصیلی است که در طول تاریخ سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده و مردم با آن ترانه‌ها و اشعار انس و الفتی قلبی دارند.

آشتیانی با اشاره به اینکه حضور مسئولان در برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقی محلی اقوام بیانگر اهمیت آنها به این سبک از هنر است، تاکید کرد: انتظار هنرمندان فعال در عرصه موسیقی اقوام حضور مسئولان در برنامه‌ها و کنسرت‌های آنها است.

موسیقی محلی اقوام نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی

او ادامه داد: موسیقی اقوام به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار از هویت ملی این مرز و بوم با وجود چالش‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه است اما همچنان به فعالیت و پویایی خود ادامه می‌دهد و تلاش دارد که نسل جوان و نوجوان را هرچه بیشتر به سمت خود جلب کند.

آشتیانی تصریح کرد: فعالان موسیقی محلی اقوام به صورت خودجوش و بنا به تعصب و علاقه‌ای که به موسیقی بومی دارند، شاگردهایی از بین نسل‌های مختلف تربیت می‌کنند که این سبک از هنر اصیل ایرانی هرگز با خطر فراموشی و انقراض مواجه نشود.

خواننده قطعه «عروس آسمونی» با بیان اینکه موسیقی محلی اقوام سبک‌های متعددی دارد و نسل‌های جوان برای ورود به این نوع از موسیقی باید هنرمندی خوانندگان و نوازندگان باسابقه و کارکشته را گوش دهند، گفت: جوانان هنرمند می‌توانند با خلاقیت و ایده‌پردازی خود بین موسیقی سنتی و محلی و سبک‌های جدید از موسیقی پیوند ایجاد کنند.

او یادآور شد: موسیقی اقوام اعم از ساز و آلات یا ترانه از غنا، وزن و اصالت خاصی برخوردار است اما موسیقی‌های جدید از این فاکتورهای غنایی بهره چندانی نبرده‌اند و بنابراین موسیقی و ترانه‌های سنتی و بومی اقوام در بین عامه مردم از جایگاه مستحکمی برخوردار است و البته حفظ این میراث گرانبهای اجدادی همت و حمایت جدی مسئولان دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

آشتیانی اظهار کرد: مسئولان باید از فعالان موسیقی اقوام حمایت مالی و امکاناتی داشته باشند و فضا را برای فعالیت نسل جوان و نوجوان علاقه‌مند به این سبک از هنر فراهم کنند و از کسانی که به صورت رسمی و حرفه‌ای وارد وادی موسیقی اقوام شده‌اند حمایت مالی کنند تا این افراد با فراغ بال بیشتری به فعالیت هنری خود بپردازند./ع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میراث آریا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار