رئیس کل دادگستری استان البرز:
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: تامین آب شرب باید در اولویت باشد؛ با توجه به اهمیت موضوع، دستگاه قضایی آمادگی دارد حمایت‌های لازم و قانونی را در راستای اجرای طرح‌هایی از قبیل انسداد چاه‌های غیرمجاز، مدیریت آب کشاورزی، اولویت‌بندی استفاده از منابع آبی، مقابله با استخر‌های غیرقانونی و برداشت غیرمجاز داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 26 February 2024

به گزارش «تابناک البرز» نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز به ریاست حسین فاضلی هریکندی در سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری کل استان برگزار شد.

این نشست با محوریت «اقدامات در خصوص صدور سند رودخانه شور و بررسی موانع اجرای طرح، توسط اداره ثبت اسناد و املاک و شرکت آب منطقه‌ای استان»؛ «ارائه راهکار تمهیدات مقتضی برای صدور سند اراضی زراعی باغی و کشاورزی استان توسط اداره کل جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک»؛ «رفع موانع اجرای موثر و کارآمد طرح ساماندهی رودخانه چالوس»؛ «بررسی مشکلات تالاب صالحیه در خصوص پوشش گیاهی منطقه به منظور بیابان‌زدایی و موانع صدور سند به نام سازمان محیط زیست» به دبیری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و حضور دستگاه‌های عضو و مدعو برگزار شد.

نبود نظارت شایسته بر اصناف فاقد مجوز

رئیس کل دادگستری استان البرز در ابتدای این نشست با اشاره به گزارش رئیس اتاق اصناف استان البرز در خصوص اقدامات انجام شده جهت شناسایی اصناف فاقد مجوز و تعداد مجوز‌های صادرشده برای واحد‌های صنفی گفت: علی رغم تاثیری که جلوگیری از فعالیت اصناف غیرمجاز در پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی دارد، نظارت شایسته توسط متولیان وجود ندارد.

وی به دادستانی مرکز استان ماموریت داد به منظور افزایش نظارت بر اصناف، استخراج آمار اصناف غیرمجاز و احصای آن، کمیته‌ای با حضور نیروی انتظامی و اتاق اصناف استان البرز تشکیل دهد.

کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها در استان

بخش دیگری از اظهارات رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان به موضوع کمبود منابع آبی و تامین آب شرب اختصاص داشت که وی با اشاره به کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره‌های مشابه بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای استان، آن را نیازمند توجه دانست و متذکر شد: تامین آب شرب باید در اولویت باشد؛ با توجه به اهمیت موضوع، دستگاه قضایی آمادگی دارد حمایت‌های لازم و قانونی را در راستای اجرای طرح‌هایی از قبیل انسداد چاه‌های غیرمجاز، مدیریت آب کشاورزی، اولویت‌بندی استفاده از منابع آبی، مقابله با استخر‌های غیرقانونی و برداشت غیرمجاز داشته باشد.

آزادسازی ۴۶ هکتار از حریم رودخانه کرج

دیگر موضوع طرح شده در این نشست در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در اجرای طرح آزادسازی بستر رودخانه چالوس بود که فاضلی هریکندی با تقدیر از اقدامات دادستان مرکز استان، آب منطقه‌ای، ثبت اسناد و املاک استان و دبیرخانه شورای تحول قضایی دادگستری کل استان البرز در اجرای این طرح تصریح کرد: با توجه به ایجاد وقفه در برخی مقاطع، لازم است اجرای طرح با رفع موانع و مشکلات در کمیته‌ای با حضور رئیس محاکم کرج و دادستان عمومی و انقلاب کرج و دبیر شورای تحول با دستگاه‌های مرتبط ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج یک الزام قانونی است و دستور رئیس قوه قضاییه در راستای اجرای قانون بود بیان کرد: با اقدامات انجام شده، علاوه بر املاک دولتی و شخصی، تاکنون ۲۱ رستوران به صورت داوطلبانه اقدام به آزادسازی کرده‌اند و در مجموع از آغاز اجرای طرح تا پایان دی ماه نزدیک به ۴۶ هکتار از بستر رودخانه کرج آزادسازی شده است.

آزادسازی رودخانه کردان

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه آزادسازی سایر رودخانه‌های استان نیز با اولویت آزادسازی رودخانه کردان باید پیگیری شود اظهار داشت: هم اکنون اقدامات برای آزادسازی بستر رودخانه کردان در حد فاصل روستای برغان تا چلنگدار به طول ۸ و نیم کیلومتر در دست اقدام است.

تشکیل کارگروه برای تسریع در صدور سند رودخانه‌های استان

فاضلی هریکندی بخش دیگری از اقدامات در خصوص رودخانه‌های استان را که می‌تواند از تصرف غیرمجاز حریم و بستر آن‌ها در آینده پیشگیری کند را مربوط به صدور اسناد به نام دولت برشمرد و گفت: تاکنون ۷۳ درصد از اسناد رودخانه‌های استان به نام دولت صادر شده، ولی لازم است کارگروهی زیر نظر دبیرخانه شورای تحول و با حضور رئیس دادگستری و دادستان کرج، آب منطقه‌ای، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکیل شود تا موانع موجود در صدور اسناد رودخانه‌های استان بررسی و برطرف شوند.

اقدامات برای صدور سند تالاب صالحیه

آخرین وضعیت صدور سند تالاب صالحیه و اقدامات برای احیای آن از موضوعات دیگر طرح شده در این نشست بود که عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به گزارش مدیرکل محیط زیست استان البرز و قرار گرفتن حدود یک سوم این تالاب در استان البرز، بیان کرد: با توجه به گزارش ارائه شده اصلاح زهکشی و تامین حقابه در محدوده استان البرز در دست اقدام است و از آنجایی که محوطه این تالاب می‌تواند به منبع و کانون ریزگرد‌ها در استان تبدیل شود ضروری است اقدامات در سریع‌ترین زمان عملیاتی شوند.

وی اضافه کرد: در خصوص صدور سند این تالاب به نام دولت، با توجه به اختلاف موجود بین منابع طبیعی و محیط زیست، کارگروهی با حضور دادستان مرکز استان، دبیر شورای تحول و مدیران کل محیط زیست، منابع طبیعی، بازرسی و راه و شهرسازی تشکیل شود تا ضمن بررسی و حل اختلافات، شاهد صدور سند این تالاب به نام دولت باشیم.

نظارت بر صدور مجوز استخر در شرایط کم آبی در استان البرز

آرش استکی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان در این نشست با تقدیر از اقدامات دستگاه قضایی استان در کمک به انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی و مساعدت‌های لازم در این خصوص، به شرایط بحرانی آب در استان اشاره کرد و ادامه داد: باید هماهنگی لازم در راستای اقدامات پدافندی و مدیریت منابع آب انجام و تدابیر لازم اندیشیده شود لذا اعمال مدیریت صحیح در سطح استان بایستی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا مقابله با هر نوع ترک فعل در سطح مدیران به شدت جدی گرفته خواهد شد.

وی با انتقاد از صدور مجوز استخر در شرایط کم آبی فعلی، خواستار ورود و نظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول در رابطه با صدور مجوز استخر و تجدیدنظر در آن در شرایط کم آبی شد.

تشدید برخورد با اصناف غیرمجاز

حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در این نشست با ابراز نارضایتی از نظارت بر اصناف فاقد مجوز خواستار تشدید برخورد‌ها و نظارت‌ها بر اصناف غیرمجاز شد.

وی در ادامه، روند آزادسازی رودخانه کرج را غیرقابل قبول دانست و از آب منطقه‌ای خواست با رعایت برابر قانون در حق همه متصرفان، نسبت به اجرای مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز و قرارگاه صیانت از بیت المال اقدام کند.

کاهش آبدهی چاه‌های آب شرب استان

داود نجفیان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان گفت: آمار نشان می‌دهد که سال‌های کم بارشی داریم بر این اساس در ۱۰ ماهه سال جاری، کاهش ۳.۱ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته که آن سال نیز سال کم بارشی بوده را ثبت کردیم و در بلند مدت نیز ۳۳ درصد کاهش در میزان بارش‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۶ درصد از آب شرب مورد استفاده در استان از منابع سطحی تامین می‌شود متذکر شد: دبی سنجی انجام شده حکایت از کاهش ۱۲ درصدی آبدهی چاه‌ها به میزان ۹۲۵ لیتر بر ثانیه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با پیش بینی کاهش بارش در سال جاری و احتمال افزایش تعداد نوبت آبیاری محصولات کشاورزی و به تبع آن افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب کشاورزی، به منظور مدیریت تامین و توزیع پایدار آب شرب در سال جاری و آتی به تشریح اقدامات مجموعه خود پرداخت و اضافه کرد: جلوگیری از کشت محصولات با مصرف آب بالا، پلمب چاه‌های غیر مجاز زراعی، کاهش میزان برداشت و دفعات آبیاری در اراضی باغی تحت شرب چاه‌های غیر مجاز، جایگزینی منابع آب خام مجاز بخش کشاورزی و صنعت با منابع پساب تولید شده در استان، تهیه بانک اطلاعات چاه‌های کشاورزی نزدیک شبکه‌های توزیع آب شرب، قطع تمامی انشعابات مجاز و غیرمجاز فضای سبز شهرداری‌ها از شبکه‌های توزیع آب شهری، تهیه بانک اطلاعاتی تمام تانکر‌های سیار بخش‌های دولتی و خصوصی و اطلاع‌رسانی به منظور مشارکت همگانی در مدیریت تامین و توزیع آب و کاهش سرانه‌های مصرف از جمله این راهکار‌ها هستند.

وی ضمن تبیین اقدامات انجام شده در خصوص آزادسازی و صدور سند رودخانه کرج، در خصوص آخرین وضعیت اجرای عملیات آزادسازی رودخانه کردان، بیان کرد: محدوده در نظر گرفته شده حد فاصل روستای برغان تا روستای سرخاب را شامل می‌شود که به لحاظ مرغوبیت و ارزش اراضی کمتر از رودخانه جاده کرج نیست و در این خصوص نیز برنامه‌ریزی انجام شده به منظور آزادسازی حریم و بستر این رودخانه به طول ۵/۸ کیلومتر انجام و اخطاریه به مالکین صادر شده و اقدامات اجرایی در مرحله انتخاب پیمانکار است.

صدور سند برای ۶۸۰۵ هکتار از رودخانه‌های استان

فرج اله علیزاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز در ادامه این نشست با اعلام اینکه به میزان ۶۸۰۵ هکتار سند برای رودخانه‌های استان صادر شده است افزود: از این میزان در خصوص رودخانه طالقان ۱۰۹۱ هکتار، رودخانه دلمبر ۱۱ هکتار، در خصوص ادامه رودخانه کرج در محدوده شهرستان فردیس ۹۱ هکتار و رودخانه کرج ۵۰۱ هکتار سند صادر شده است؛ همچنین در خصوص «رودخانه شور» که در سه حوزه ثبتی ساوجبلاغ، ماهدشت و اشتهارد قرار گرفته در حوزه ثبتی ساوجبلاغ به میزان ۳۳۳۴ هکتار، در حوزه ثبتی اشتهارد ۱۵۷۷ هکتار صادر شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده برای صدور سند اراضی کشاورزی استان نیز اضافه کرد: در خصوص اراضی کشاورزی استان البرز که ۶۵ هزار هکتار برآورد شده است تاکنون برای ۲۰ هزار و ۷۹۵ هکتار از آن سند صادر شده است که شامل ۳۲ درصد مساحت اراضی کشاورزی استان است، ولی الباقی اراضی دارای چالش مهمی با عنوان خردشدن اراضی کشاورزی استان هستند.

آخرین وضعیت تالاب صالحیه

مجید درگی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در این نشست به تشریح شرایط حاکم بر تالاب صالحیه پرداخت و گفت که این تالاب به یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگرد در استان تبدیل شده است و در ایجاد این شرایط دخالت انسانی از جمله ایجاد زهکشی، افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی اراضی سطح کشت در بالادست تالاب، احداث سد‌ها در استان قزوین و از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل چرای شتر‌ها را موثر دانست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده این تالاب ۴۸ هزار هکتاری در استان قزوین واقع شده است با تبیین اقدامات انجام شده در استان برای احیای این تالاب و صدور سند به نام دولت به نمایندگی محیط زیست، بیان کرد: هم اکنون مراحل صدور سند تالاب در محدوده استان البرز و به وسعت ۱۶ هزار هکتاری در دست اقدام است.

صدور اخطاریه برای ۱۷۵۰۰ واحد صنفی فاقد مجوز

سرهنگ حمید عسگری رئیس پلیس اماکن استان البرز در خصوص دیگر موضوع این نشست با اعلام اینکه در راستای اجرای مصوبات شورا و در جریان ۴۶۸۵۰ فقره بازرسی نامحسوس و ۱۳۲۴۹ مورد بازرسی میدانی، تعداد ۵۰۷۶ اخطاریه صادر و تعداد ۲۳۶۳۳ مورد اعم از دستورات قضایی صادره، عدم رعایت شئونات اصلامی، عدم رعایت قوانین نظام صنفی، اتمام مدت اخطاریه‌ای صادره مربوط به سال قبل، منجر به پلمب واحد صنفی شده است.

محمد دادخواه رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز نیز در این خصوص با اعلام صدور ۱۷۵۰۰ فقره اخطاریه برای واحد‌های صنفی فاقد مجوز شناسایی شده، اظهار کرد: از این تعداد ۴۸۲۴ واحد صنفی پس از طی تشریفات موفق به اخذ جواز صنفی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار