رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه گفت : داوطلبان، ستاد‌ها و طرفداران آن‌ها حتما با دقت قانون انتخابات به‌ویژه فصل ششم و هفتم را مطالعه کنند.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 10 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام محسن مفید، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه در خصوص زمان تبلیغ نامزدها، گفت : بعد از انتشار آگهی اسامی نامزد‌های تأیید شده توسط فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه در دوم اسفندماه؛ تبلیغات از سوم تا دهم اسفندماه مجاز است و در ۱۱ اسفندماه انتخابات ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

وی در رابطه با چگونگی نحوه تبلیغات، گفت: در چارچوب قانون مشخص شده که هر نامزدی می‌تواند یک ستاد تبلیغات مرکزی اعم از خواهران و برادران داشته باشد و در مناطق شهرداری هم ستاد فرعی و در شهر‌های حوزه انتخابیه خود هم می‌تواند ستاد داشته باشد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه ادامه داد: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاحیه مردادماه سال ۱۴۰۲، یک شرایط جدید برای تبلیغات بیان شده که در فصل هفتم این قانون به جرائم و تخلفات انتخابات اشاره شده است.

وی تصریح کرد: داوطلبان، ستاد‌ها و طرفداران آن‌ها حتما با دقت این قانون به‌ویژه فصل ششم و هفتم را مطالعه کنند و عنایت داشته باشند بسیاری از امور جرم تلقی شده و جرم‌انگاری شده و برای آن مجازات‌های قابل توجه در نظر گرفته شده است.

مفید در توضیح تخلفات انتخاباتی، اضافه کرد: در ماده ۷۶ قانون انتخابات مجلس الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم رانندگی، تابلو بیمارستان‌ها، تابلو مدارس و سایر موسسات آموزشی، سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی، سازمان‌های وابسته به دولت و خودرو‌های دولتی، تأسیسات عمومی دولتی صندوق‌های پست باجه‌های تلفن پست‌های برق و تلفن و همچنین اماکن بخش خصوصی مگر با رضایت اشخاص ممنوع و جرم‌انگاری شده و برای مرتکبان جرم مجازات درجه هفت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در ماده ۸۲ همین قانون یک‌سری از اقدامات را با عنوان جرائم انتخاباتی و تبلیغاتی در نظر گرفتند، نظیر اقدامات مقایر امنیت ملی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگان توسط نامزدها، هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن و اظهار مطالب خلاف واقعیت، دیوارنویسی، تخریب و پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزد‌ها در مهلت قانونی، نصب یا توزیع محتوی و یا آثار تبلیغات انتخابات تهیه شده بدون رعایت مفاد آن، استفاده از آثار تبلیغاتی مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و یا برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستاد‌های انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی، رأی دادن با مدارک شناسایی جعلی متعلق به دیگری، رأی گرفتن با مدرک شناسایی کسی که حضور ندارد رأی دادن بیش از یک‌بار، تقلب، جعل، دستکاری، تخریب، از بین بردن، جابجایی، ربودن و یا اخفا آرا صورت‌جلسات، اسناد، مدارک، تجهیزات؛ برنامه‌ها، کم و یا زیاد کردن آرا و تعرفه‌ها جرم‌انگاری شده است.

مفید اضافه کرد: هرگونه کمک به نهاد‌های حمایتی، هیئات، مساجد مصدق خرید و فروش رأی تلقی می‌شود جرم‌انگاری شده و جرم‌های درجه ۶ و هفت به استثنای حبس در نظر گرفته شده که علاوه بر فرد خاطی که ممکن است از اعضای ستاد انتخابات باشد یا طرفداران، شخص نامزد هم باید پاسخگوی عملکرد‌ها باشد.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در خصوص مسائل اجرایی انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: از پانزدهم مردادماه امسال دستور شروع فرایند انتخابات را توسط وزیر کشور صادر شد، پیش ثبت‌نام‌ها در مرحله بعد ثبت‌نام قطعی داوطلبان شکل‌گیری هیأت‌های اجرایی و نظارت تشکیل و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های نظارت استان و مرکزی را پشت سر گذاشتیم. 

وی ادامه داد: الان در فرصت ۳۰ روزه‌ای هستیم که شورای نگهبان در حال بررسی شکایت کسانی است که در هیأت نظارت مرکزی صلاحیت آن‌ها احراز نشده یا عدم تأیید صلاحیت شده و در نهایت ۲۰ بهمن‌ماه شورای نگهبان رأی خود در خصوص صلاحیت داوطلبان ابلاغ خواهد کرد.

مفید اضافه کرد: تقریبا مراحل اجرایی فرآیند انتخابات پشت‌سر گذاشته شده و در قوه قضائیه ستاد‌های پیشگیری بررسی با جرائم و تخلفات انتخابات چندین جلسه برگزار کرده و فضای انتخابات را رصد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در نها‌های امنیتی اطلاعاتی انتظامی هر کدام مأموریت‌های انتخاباتی برای آن‌ها تعریف شده که در طول این مدتی که پشت سر گذاشتیم و پیش رو داریم وظایف قانونی خود را در حوزه برگزای انتخابات به درستی انجام داده‌اند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار