مدیرکل محیط زیست کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: واحدهای صنعتی استان کرمانشاه بعد از انقلاب اسلامی نسبت به پیش از این انقلاب جهش ۵۵ برابری داشته است.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 10 February 2024

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تشریح و بیان دستاوردهای چهل و پنج ساله انقلاب در حوزه حفاظت محیط‌ زیست استان اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست به لحاظ حقوقی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و در این زمینه جایگاه قابل قبولی داریم.

وی افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، براي اولين بار در قانون اساسي ايران يک اصل (اصل ۵۰) به امر حفاظت از محيط زيست اختصاص يافت که ضرورت و اهميت اين مسئله را از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد طبق اين قانون، هر نوع فعاليتي که باعث تغيير و تخريب غيرقابل جبران محيط زيست انسان، اعم از خشکي و دريا شود، ممنوع بوده و مطابق قانون با خاطیان برخورد خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: در پیش از انقلاب سازمان حفاظت محیط زیست با نام سازمان جنگلبانی فعالیت داشته و اهم فعالیت آن سازمان در حوزه محیط زیست طبیعی بوده است، اما در بعد از انقلاب با عنایت به توسعه اقتصادی و صنعتی و روند رو به رشد شهر نشینی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست انسانی فعال شده و ارتقاء یافته و با تدوین ضوابط و آئین نامه ها و شیوه نامه هایی در راستای توسعه پایدار و حفظ سلامت و بهداشت عمومی شهروندان گام‌های موثری را برداشته است.

وی ضمن برشمردن این شیوه‌نامه ها بیان کرد: تدوین ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی، تدوین ضوابط استقرار واحدهای خدماتی، مصوب کردن قانون هوای پاک و درگیر نمودن کلیه دستگاه های اجرایی در راستای حفظ هوای پاک، تدوین و مصوب نمودن قانون مدیریت پسماند (شامل پسماندهای خانگی، ویژه و صنعتی) از جمله این موارد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: مقرر و مصوب کردن انجام ارزیابی زیست محیطی پروژه های مشمول ارزیابی بمنظور کاهش اثرات سوء زیست محیطی ناشی از احداث واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس، پروژه های سیستم های تصفیه فاضلاب شهری، سدهای مخزنی، احداث شهرک ها و تواحی صنعتی از دیگر موارد است.

جلیلیان در ارتباط با وضعیت صنعت استان گفت: استان کرمانشاه قبل از انقلاب اسلامی دارای ۱۵ واحد صنعتی (چهار واحد صنعتی بزرگ مقیاس) بوده است که به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر این تعداد به حدود ٨۵٠ واحد صنعتی (٢۴ واحد صنعتی بزرگ مقیاس) در استان تبدیل شده است.

وی در خصوص مقایسه برخی از موارد در حوزه محیط زیست انسانی در استان کرمانشاه در پیش و بعد از انقلاب گفت: شهرک های صنعتی در بعد از انقلاب اسلامی از یک شهرک در قبل از انقلاب به ٢٠ شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی در بعد از انقلاب ارتقاء یافت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هیچگونه تصفیه خانه فاضلاب شهری در استان کرمانشاه وجود نداشت اما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی هشت شهرستان استان مجهز به سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری هفت مورد در حال ساخت، یازده مورد از طرح مذکور مطالعه شده و ٢ مورد در دست مطالعه است.

جلیلیان گفت: قبل از انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه تعداد پنج بیمارستان وجود داشت که بعد از انقلاب این تعداد به ٢۵ بیمارستان ارتقاء پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از نظر مدیریت پسماند به ویژه پسماندهای بیمارستانی از استان‌های پیشرو است اظهار کرد: تمامی ٢۵ بیمارستان استان کرمانشاه برای مدیریت پسماند غیرسوز مجهز شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: تمام پسماندهای پزشکی تولیدی در بیمارستان‌ها یا مطب‌ها بی‌خطرسازی و سپس بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دفن می‌شوند.

استقرار ٩ ایستگاه پایش کیفی هوا در کرمانشاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: استقرار ٩ ایستگاه پایش کیفی هوا در استان و اتصال آن به شبکه پایش سراسری کشور، پایش مانیتورینگ صنایع از دیگر پیشرفت‌ها و رسالت سازمانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در دوران بعد از انقلاب در امر صیانت از انفال عمومی بوده است.

این مقام مسئول به افزایش ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان اشاره کرد و افزود: پاسگاه‌های محیط بانی فعال هفت باب با ١١١ نفر گارد یگان حفاظت و پرسنل این اداره‌کل به ٢١۵ نفر ارتقاء یافته است.

جلیلیان با اشاره به افزایش مناطق تحت مدیریت به پنج منطقه حفاظت شده، یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع، سه پناهگاه حیات وحش و ٢ اثر طبیعی ملی پس از انقلاب، عنوان کرد: یک میلیون و ٧٠٠ هزار هکتار معادل ٧٠ درصد مساحت استان کرمانشاه را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

٢۵٠ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ٢۵٠ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه تحت پوشش محیط زیست است که توسط ١١١ نفر از گارد یگان حفاظت محیط زیست استان حفظ و حراست می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرانه جهانی تمام کشورها موظف هستند ١٠ درصد از عرصه‌های طبیعی خود را تحت عنوان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت داشته باشند افزود: در استان کرمانشاه اکنون ٩.٨ درصد است و با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته تا کنون چند منطقه در حال اضافه شدن است.

وی بیان کرد: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع «بمو» در ثلاث باباجانی و منطقه حفاظت شده زرده در دالاهو به مناطق تحت حفاظت افزوده می‌شود که در این صورت مناطق استان به ١١.٢ درصد می‌رسد که از سرانه جهانی نیز بالاتر است.

جلیلیان از شناسایی ۴٨ گونه پستاندار، ١٨۶ گونه پرنده، ٣۴ گونه دوزیست و خزنده و ٣٣ گونه انواع ماهیان در استان خبر داد که بخشی از آن‌ها منحصر به استان است و گفت: به طور نمونه منطقه حفاظت شده قراویز در سرپل‌ذهاب و قصرشیرین یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد آهوی ایرانی است.

کاهش ۳۰۰ درصدی پرونده‌های زیست محیطی

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: با آموزش جوامع محلی، بزرگان و همچنین از طریق سازمان‌های مردم نهاد در سال گذشته شاهد کاهش ۳۰۰ درصدی پرونده‌های زیست محیطی در سطح استان بودیم.

جلیلیان گفت: استان کرمانشاه در بحث پیشگیری از وقوع جرم در حوزه محیط زیست جزء استان‌های پیشرو بوده و سایر استان‌ها از برنامه‌های ما تبعیت می کنند و در سال گذشته از ۴۱ هکتار اراضی ملی تحت تصرف، ۳۲ هکتار آن رفع تصرف شده است.

وی در ادامه از دستاوردهای حفاظت محیط‌ زیست استان در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی، افزایش برنامه‌های آموزشی از آموزش عموم مردم تا کودکان، نوجوانان مقاطع مختلف سنی و تحصیلی و دانشگاهی، از مربیان پیش دبستانی تا استاتید دانشگاه در زمینه‌های مختلف حفاظت از محیط زیست و ترویج فرهنگ زیست محیطی یاد کرد و افزود: ایجاد و راه‌اندازی بیش از ۵٠ خانه‌ محیط‌ زیست در استان کرمانشاه برای حفاظت از محیط‌ زیست، بوده است.

جلیلیان خاطرنشان کرد: ترویج معیشت‌های پایدار زیست محیطی و بهره‌مندی از دانش سنتی محیط‌زیست به عنوان بستری برای تعامل، تفاهم، همکاری داوطلبانه، موثر و هوشمندانه و رویکردی جدید در جلب مشارکت پایدار جوامع محلی برای حفاظت از محیط‌ زیست، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز و در سال‌های اخیر شتاب رو به رشدی داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار