دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که بخش عمده‌ای از روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد و شمار قابل توجهی از شهرنشینان به آب آشامیدنی دسترسی نداشتندبه همین علت ساکنان این استان سختی‌های زیادی را برای تامین حیاتی‌ترین نیاز زندگی خود تحمل می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵ 05 February 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد این استان هر چند در طول تاریخ یکی از استان های تولید کنند آب بوده اما همواره از نظر دسترسی به آب آشامیدنی سالم بیشترین مشکلات را داشته است . در گذشته این عدم دسترسی تقریبا در کلیت استان فراگیر بوده و تهیه آن همراه با تحمل مشقت های فراوان بوده است .

خبرگزاری ایرانا در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت : بانوان سختکوش کهگیلویه و بویراحمد در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ظرف‌های آب در مسافت‌های چند کیلومتری به دوش می‌کشیدند تا به محل سکونت خود بیاورند.

در آن دوران که خبری از شبکه‌های آبرسانی نبود دختران و زنان رنج کشیده کهگیلویه و بویراحمدی آب را از چشمه‌ها و چاه‌ها برای مصارف آشامیدنی و نظافت به خانه می‌آوردند.

روایت خاطرات دختران و بانوانی که برای تامین پیش پا افتاده‌ترین و البته حیاتی‌ترین نیاز زندگی خود کیلومتر‌ها مسافت را به ویژه در گرمای ۵۰ درجه مناطق گرمسیری استان حمل می‌کردند بخشی از مشکلات مردم استان برای تامین آب بود که مردمان آن روزگار خاطرات آن را فراموش نمی‌کنند.

تهیه آب برای استحمام از حمل تا گرم کردن آن حکایت دیگری است که نشان از سختی‌های زندگی مردم کهگیلویه وبویراحمد در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند.

روایت شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از دشواری‌های تامین آب

بگم جان بانوی متولد اواخر دهه چهل می‌گوید: حمل ظرف‌های ۲۰ لیتری آب آن هم کیلومتر‌ها تا چشمه‌های آب شیرین که روزانه تکرار می‌شد زندگی را در دوره نوجوانی برایم دشوار کرده بود.

او خاطره روزی را روایت می‌کند که درحالی که دختر ۶ ماهه اش در گهواره (تهته) خواب بود برای تامین آب به چشمه رفته بود و درحالی که آهی عمیق می‌کشد می‌گوید: آن روز تلخ را هرگز فراموش نمی‌کنم.

او تاکید می‌کند: وقتی به نزدیکی خانه گلی خود رسیدم دیدم دخترم آنقدر گریه کرده که نفسش بریده است این صجنه دردآور خودم را به گریه انداخت.

بگم جان ادامه داد: همسایه‌هایی که صحنه گریه‌های دخترم را دیده بود و آن را به اطلاع پدرش رساندند به همین علت وقتی از کوه برای چرای دام‌ها آمد ظرف آب را بر سرم خالی کرد.

این بانوی زجرکشیده عنوان کرد: شوهرم می‌گفت آبی که برای آوردنش فرزندم تا نفس داشته گریه کرده را نمی‌خواهم هرچند درست می‌گفت، اما بازگشت من به چشمه و تکرار این همه سختی برای آوردن آب قصه دیگری است که هرگز آن را از یاد نمیبرم.

ناهید دختر لاغر اندامی که در سال ۱۳۵۰ تنها ۱۵ سال سن داشت می‌گوید که کمردرد‌های امروزم نتیجه ظرف‌های سنگین آبی است که در دوران نوجوانی جسم نحیفم تحمل آن را نداشت.

او می‌گوید: خاطرات تاول‌های پاهایم که بر اثر راه رفتن با کفش‌های پلاستیکی در مسیر‌های ناهموار ایجاد شده بود را هرگز فراموش نمی‌کنم.

یکی دیگر از ساکنان مناطق روستایی که از آب آهکی چاه برای مصرف آشامیدنی استفاده می‌کردند می‌گوید: که در آن سال‌ها خوردن آب زلال و شیرین در روستای ما امکان پذیر نبود و تنها به مواقعی محدود می‌شد که برای خرید مایحتاج اساسی مانند قند و چای به شهر می‌رفتیم.

حسین احمدی روزی را به یاد می‌آرود که در برکه‌های کوچکی که آب باران جمع شده بود خورده بود و مسموم شده بود.

او ادامه داد: میتوان حدس زد که آب بر اثر مصرف جانورانی مانند سگ دچار آلودگی شده بود.

این شهروند تهیه آب برای استحمام را یکی از پرچالش‌ترین مراحل زندگی ساکنان مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: در آن زمان آوردن آب از چشمه یا چاه و گرم کردن آن با هیزم باعث شده بود که بسیاری از شهروندان فاصله استحمام‌های خود را به ۱۰ روز برسانند.

زیرساخت‌های آب در کهگیلویه و بویراحمد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت:پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در بهمن سال ۱۳۵۷تن‌ها سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت و ۱۸ روستا از مجموع یکهزار و ۶۴۳ روستای استان دارای تأسیسات آبرسانی بودند.

امید صالحی افزود:پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در بویراحمد چهار حلقه چاه، پنج باب مخزن آب و ۵۵ کیلومتر شبکه، در شهر گچساران ۲ حلقه چاه، ۲ باب مخزن ذخیره آب و ۴۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و در کهگیلویه نیز تنها یک حلقه چاه، یک باب مخزن ذخیره آب، ۳۲ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع برای مردم فراهم بود.

صالحی بیان کرد: آن دوران در زمینه سیستم‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز هیچگونه اقدامی صورت نگرفته بود و این امکان که به نوعی در آن زمان خدمتی لوکس محسوب می‌شد در اختیار مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار نداشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد به توسعه خدمات زیرساختی آب و فاضلاب در بعد از انقلاب اشاره و گفت: ۱۶ شهر استان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بصورت کامل تحت پوشش تاسیسات آبرسانی قرار گرفته است.

صالحی تصریح کرد:برای آبرسانی به این شهر‌ها ۶۹ حلقه چاه، سه هزار کیلومتر اجرای خط انتقال، ۱۵ هزار و ۸۰ کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی و احداث ۴۸ باب مخزن ذخیره آب با حجم ۱۱۶ هزار مترمکعب اجرا شده است.

صالحی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون یکهزار و ۱۰۰ روستا با جمعیتی بیش از ۳۴۵ هزار نفر تحت پوشش تاسیسات آبرسانی قرارگرفته اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد:برای تحقق این مهم حفر و تجهیز ۱۱۰ حلقه چاه، ۸۹ دهنه چشمه، اجرای ۲۸ هزار کیلومتر خط انتقال، اجرای ۳۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی و احداث ۵۴۵ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۱۸ مترمکعب به سرانجام رسیده است.

صالحی ابراز کرد:هم اکنون ۹۸ درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش خدمات شبکه آب هستند شاخص بهره مندی روستا‌های استان از نعمت آب شرب بهداشتی و پایدار تا کنون معادل ۷۵.۱ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ اجرای ۴۵۰ کیلومتر شبکه و ۲۲ کیلومتر خط انتقال مرتبط با جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و اجرای ۴ باب تصفه خانه فاضلاب با حجم کلی ۶۵ هزار متر مکعب در روز اجرا شده است.

وی تاکید کرد:در سه روستای استان شامل شوتاور، دشت روم و طولیانتاسیسات فاضلاب عملیاتی شده و یا در حال اجرا و فاز مطالعه است و در مجموع اکنون ۲۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارند که معادل ۳۰ درصد از جمعیت استان است.

طرح‌های آماده افتتاح در دهه فجر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۴ طرح آبرسانی در این استان اجرا و آماده بهره برداری در دهه فجر امسال است.

امید صالحی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌های آبرسانی با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.

وی بیان کرد:احداث ۴۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و ساخت پنج هزار و ۵۰۰متر مکعب مخزن آب بخشی از عملیات عمرانی صورت گرفته در این طرح هاست.

صالحی، جمعیت بهره‌مند از این طرح‌ها را حدود ۷۶ هزار نفر برآورد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تکمیل مخزن پنج هزار متر مکعبی مادوان، آبرسانی به روستا‌های ساران، تنگ سرخ و رودسمه و اصلاح شبکه‌های آب در دوگنبدان، سرفاریاب، چرام، باشت، بوستان، سوق، لنده، لیکک و توت نده و بازسازی شبکه‌های آب روستا‌های گناوه لری، شامبراکان، نازمکان، دیل، آبریگون، آب توت و انجیر سیاه از جمله این طرح هاست.

صالحی بیان کرد:هم اکنون عملیات اجرایی، توسعه و اصلاح شبکه آب و فاضلاب هم از منابع داخلی و اعتبارات ملی و استانی و هم جهاد آبرسانی در حال اجراست به طوری که تا پایان سال جاری در حوزه جهاد آبرسانی ۱۲۷ روستای کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵ هزار نفر جمعیت از مزایای آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب دارد که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهر‌ها و مابقی در روستا‌ها سکونت دارند.

این استان ۷۲۶ هزار نفری همچنین ۶۴ هزار مشترک بخش فاضلاب دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار