رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد؛
رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: افزایش ۶ برابری تولیدات کشاورزی در استان کرمانشاه بدون افزایش سطوح کشت و در شرایط تحریم ها بعد از انقلاب رخ داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ 30 January 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، علی چاله چاله اظهار کرد: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بود که اکنون به بیش از پنج میلیون و ۸۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از چهار میلیون و ۱۵۴ هزار تن رسیده و رشدی ۶ برابری داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بوده که در سال زراعی گذشته آمار بی سابقه یک میلیون و ۶۱ هزار تن گندم در استان تولید و ثبت شده، آن هم در شرایطی که شاهد خشکسالی نسبی در بعضی مناطق استان بوده ایم، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال جاری تولید این محصول به ۴۴۱ هزار تن ،یعنی رشدی ۶ برابری رسیده است.

وی در ادامه به آمار تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک‌ سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیر کشت نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه اول، در تولید ذرت دانه‌ای رتبه دوم ،در تولید انجیر رتبه سوم، و در تولید چغندر قند حائز رتبه چهارم،در تولید گردو رتبه چهارم ،آفتابگردان آجیلی چهارم و در تولید عسل حائز رتبه پنجم کشور شده است.

این مقام مسئول سطح باغات استان کرمانشاه را در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان باغ بیش از ۵۰۰ هکتار آن باغ مدرن بوده و بزرگترین باغ سایبان کشور نیز در سطح ۴۰ هکتار در شرف افتتاح است.

وی ادامه داد: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ نیز حدود پنج هزار تن بوده و در حال حاضر در استان سالانه ۳۴۶ هزار تن تولید باغی داریم.

چاله چاله به تولیدات گلخانه‌ای قبل و بعد انقلاب اشاره داشت و گفت: گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ محدود به گُل تزئینی بوده، ولی امروز ۱۲۶ هکتار اراضی تحت پوشش محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

وی بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷ صدم اسب بخار بوده که در حال حاضر به ۲.۳۴ اسب بخار رسیده است.

چاله چاله در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بوده و در حال حاضر بیش از ۵۸۲ هزار تن انواع محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و امروز سالانه بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود.

چاله چاله ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ به صورت سنتی در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر به ۷۱ هزار و ۴۰۰ تن تولید صنعتی رسیده که رشد نزدیک به پنج برابری داشته است.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه یادآور شد: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۸ هزار تن است.

این مقام مسئول افزود: سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، ولی پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب ۳۱۳ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با ظرفیت فرآوری بیش از دو میلیون و ۸۶۶ هزار تن در استان مشغول فعالیت می باشند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، افزود: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

چاله چاله با اشاره به تجهیز اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار گفت: پیش از انقلاب توجه کافی به تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری نشده بود، اما پس از انقلاب ۱۳۲ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و بزرگترین ابر پروژه رودخانه های مرزی و شبکه های آبیاری فرعی غرب کشور نیز پس از انقلاب در استان کرمانشاه برنامه ریزی و اجرا شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار