یک فعال محیط زیست معتقد است، تورهای طبیعت‌گردی غیرمجازی که لیدر آموزش دیده ندارند، آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و طبیعت وارد می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 20 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا یوسف ابراهیمیان با بیان اینکه فعالیت تورهای طبیعت گردی و گردشگری غیرمجاز آسیب زیادی را به محیط طبیعی وارد می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه این تورها لیدری که آشنا به مباحث اکوتوریسم باشد، ندارند و اعضای تورها نیز اطلاعات کافی درباره نحوه حضور در طبیعت و مراقبت از اکوسیستم دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: گاهی گردشگران تصور می‌کنند اینکه زباله‌های خود را در کیسه بریزند و با خود به همراه بیاورند تنهای کاری است که باید در حق طبیعت بکنند و چون هیچ پسماندی را در محیط رها نکرده اند حضور آنها در محطی طبیعی بدون آسیب بوده، در حالیکه حقیقت چیز دیگری است.

مدیر و موسس انجمن "حفاظت و احیاء محیط زیست" کرمانشاه از تبعات اقدامات گردشگران بر محیط طبیعی یاد کرد و گفت: موسیقی که افراد در طبیعت و با صدای بلند توسط "اسپیکر" پخش می‌کنند، بدون آنکه بدانند به حیات وحش منطقه آسیب جدی می‌زند و آنها را فراری می‌دهد که این امر در روند حیات، تغذیه و حتی جفت‌گیری حیات وحش از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان و... اثرگذار است.

ابراهیمیان جابجا کردن حتی یک تکه سنگ را نیز باعث آسیب به محیط طبیعی و از دست رفتن حالت طبیعی اکوسیستم منطقه دانست و عنوان کرد: گاهی زیر سنگ‌های کوچک انواع خزندگان ریزجثه مانند هزارپا، خرخاکی و... زندگی می‌کنند که به عنوان بخش‌هایی از حلقه پایین اکوسیستم و زنجیره غذایی نقش مهمی دارند و جابجا کردن این سنگ‌ها، حیات آنها را به خطر می‌اندازد.

وی روشن کردن آتش، قطع درختان، وارد کردن دود آتش به محیط طبیعی، انواع آلودگی صوتی و ... را از دیگر پیامدهای حضور طبیعت‌گردان غیرمجاز اعلام کرد که در بسیاری از موارد خودشان نسبت به این پیامدها هیچ آگاهی ندارند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه عمده این تورهای طبیعت گردی غیرمجاز تواسط مراکز غیرمتخصص و غیرمرتبط تشکیل می‌شود که هیچ آموزشی دریافت نکرده‌اند، بر لزوم برخورد با تورهای غیرمجاز تاکید کرد.

مدیر و موسس انجمن "حفاظت و احیا محیط زیست" با بیان اینکه لازم است تورهای طبیعت گردی ساماندهی شوند و از لیدرهای آشنا به اکوتوریسم برای آنها استفاده شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه امکان برخورد و ساماندهی همه این تورها وجود ندارد، باید آموزش‌های گسترده و عمومی برای همه مردم در نظر گرفته شود تا با قوانین طبیعت گردی آشنا شوند.

ابراهیمیان افزود: این آموزش باید به صورت گسترده و خصوصا از طریق صداوسیما برای همه مخاطبان ارائه شود تا به تدریج فرهنگ حفظ محیط زیست در کنار طبیعت گردی آگاهانه و صحیح، نهادینه شود.

وی همچنین ارائه این آموزش‌ها در مدارس و برای کودکان را نیز بسیار موثر دانست که باید پیگیری شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار