نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به مسئله خام‌فروشی اشاره کرد و گفت: مسئله دیگری که اقتصاد ایران را رنج می‌دهد مسئله خام‌فروشی است چه خام‌فروشی در حوزه نفتی و چه خام‌فروشی در حوزه صنایع و معادن و به طور کلی باید این مشکل را حل و فصل کرد. خام‌فروشی به عدالت اقتصادی آسیب می‌زند، فرصت‌های شغلی و اقتصادی را از بین می‌برد و از همه مهمتر اقتصاد ایران را منزوی و به جایگاهش در اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ 25 December 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی گفت: دولت سیزدهم در تلاش است وابستگی منابع مالی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و به همین منظور چند راهکار را مدنظر دارد؛ یکی افزایش درآمدهای مالیاتی، دوم کاهش هزینه‌های جاری و سوم تأمین منابع از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق. اینکه باید وابستگی دولت به درآمدهای نفتی کاهش یابد یک امر بدیهی است ولی این را هم باید در نظر داشت که هر یک از این سه راهکار را باید با دقت بررسی و جایگزین درآمدهای نفتی کرد.

وی افزود: به نظر من دولت می‌تواند در کنار این راهکارها، تمرکز بر ظرفیت معادن را هم مدنظر قرار داده و به بخش خصوصی و تعاونی میدان دهد تا در این عرصه بسیار مهم و سودساز حضور پیدا کنند. متأسفانه بسیاری از معادن ما به خاطر فرسودگی تجهیزات و نبود منابع کافی در اختیار دولت بلااستفاده باقی مانده‌اند ولی اگر دولت به بخشخا خصوصی و تعاونی اجازه دهد قطعاً در حوزه معادن شاهد اتفاقات مثبت بسیاری خواهیم بود.

ایجاد ارزش افزوده و تنوع‌بخشی به اقتصاد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این موضوع که ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد به فعالیت‌های اقتصادی تنوع و جذابیت می‌بخشد، اظهار کرد: نظام اقتصادی ایران از نبود شیوه صحیح تأمین منابع رنج می‌برد و این مشکل هم ریشه در خلأهای موجود در زنجیره تأمین مالی دارد؛ اگر زنجیره تأمین مالی تقویت شود قطعاً ارزش افزوده اقتصاد ایران و به تبع آن تنوع و جذابیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.

پاک‌فطرت در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسئله خام‌فروشی اشاره کرد و گفت: مسئله دیگری که اقتصاد ایران را رنج می‌دهد مسئله خام‌فروشی است چه خام‌فروشی در حوزه نفتی و چه خام‌فروشی در حوزه صنایع و معادن و به طور کلی باید این مشکل را حل و فصل کرد. خام‌فروشی به عدالت اقتصادی آسیب می‌زند، فرصت‌های شغلی و اقتصادی را از بین می‌برد و از همه مهمتر اقتصاد ایران را منزوی و به جایگاهش در اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.

وی بخش خصوصی و تعاونی کشور را مظلوم توصیف کرد که به دلیل کمبود منابع و توزیع نامناسب منابع نمی‌توانند به طور صحیح و مطلوب سرمایه‌گذاری کنند و افزود: اکثر اقتصاد ایران به صورت خصولتی یا دولتی اداره می‌شود و بخش اندکی از آن در اختیار تعاونی‌ها و بخش خصوصی است و این می‌تواند اقتصاد را آسیب‌پذیر کند و انگیزه تولید و رقابت در اقتصاد را از بین ببرد.

لزوم هدایت صحیح منابع به سمت تولید و بخش واقعی اقتصاد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اصلاح نظام بانکی را در هدایت صحیح منابع به سمت تولید، بخش خصوصی و جلوگیری از خام‌فروشی مؤثر دانست و در این باره اظهار کرد: دولت و مجلس تلاش بسیاری کرده‌اند تا نظام بانکی کشور در خدمت بخش واقعی اقتصاد و تولید قرار بگیرد و به همین منظور مجلس قانون بانکداری را به تصویب رسانده و بانک مرکزی هم به منظور رفع ناترازی‌های نظام بانکی به موضوع انحلال یا ادغام ورود کرده است.

پاک‌فطرت در پایان اظهار کرد: البته به تنهایی با ادغام و انحلال مشکل نظام بانکی رفع نمی‌شود بلکه مشکل ریشه‌ای است و تا زمانی‌که نظارت‌ها تقویت نشوند و تورم را مهار نکنیم همچنان نظام بانکی ناتراز باقی خواهد ماند و همچنین دولت باید براساس قانون بانکداری که مجلس به تصویب رسانده پای کار بیاید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار