مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک معتقد است: تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به «امور رسانه‌ای و تبلیغات» حاکی است که باید چتر حمایت رسانه‌ها گسترده‌تر شود، اما در کنار این تغییر، سایر ارکان دولت نیز می‌بایست کمک کنند. از جمله کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت می‌تواند کمک بسزایی کند تا مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های راهگشا در حوزه اقتصاد رسانه داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴ 23 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمدصادق عرب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به تغییر دیرهنگام عنوان معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: به نظرم برای تغییر این عنوان بسیار هم دیر شده است. در همان سال ۸۵ که قوانین مطبوعاتی تغییراتی کرد، می‌شد این کار را انجام داد، چرا که ترند رسانه‌ای کشور به سمت فضای مجازی گرایش داشت و با راه‌اندازی خبرگزاری‌هایی همانند ایسنا، مهر، فارس و ... که در همان سال‌ها و قبل از آن شکل گرفته بود، باید قوانین و لوایح به سمتی طراحی می‌شد که این فضا را نیز در بر بگیرد.

او افزود: در همان زمان بحث‌های قضایی خیلی زود گسترش پیدا کرد و رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها ذیل آن قانون جا گرفتند؛ بنابراین این تغییر عنوان باید همان زمان شکل می‌گرفت. ضمن این که از تغییر عنوان مهم‌تر، تغییر رویکردها، ساختار و وظایف است که بسیار دیر هنگام شکل گرفته است.

تغییر عنوان یک نشانه است

عرب در ادامه به وظایف معاونت در دور جدید فعالیت خود اشاره و اظهار کرد: تغییر عنوان یک نشانه است، چرا که سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده که صرف پرداختن به امور مطبوعاتی کافی نیست و باید این چتر حمایت و هدایت را گسترده‌تر کند تا این چرخه دقیق‌تر و تاثیرگذارتر در سپهر رسانه شکل بگیرد. ما در یک دوره‌ای هرچند محدود شاهد عملیاتی شدن بحث آگهی‌های دولتی مرتبط با خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بودیم که در دوره جدید این مسئله در حال عملیاتی شدن است. فکر می‌کنم این تغییر عنوان سبب شود تا معاونت با دست بازتری سیاست‌های حمایتی و هدایتی را اعمال کند و بتواند فعال‌تر از گذشته باشد.

او با بیان این که باید از ظرفیت‌های صنفی که در حوزه امور رسانه‌ای کشور وجود دارد استفاده شود، گفت: با همفکری و عقل جمعی پیش رفتن و در نظر گرفتن منافع تمام اجزای این سپهر رسانه‌ای می‌توانیم در حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌ها در طول این سال‌ها کمتر موفق بوده ایم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

با همفکری و عقل جمعی پیش رفتن و در نظر گرفتن منافع تمام اجزای سپهر رسانه‌ای می‌توانیم در حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌ها در طول این سال‌ها کمتر موفق بوده ایم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم

مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک به ظرفیت‌های مطبوعات اشاره و تاکید کرد: ما در دوره جدید شاهد این تغییر رویکرد‌ها بخصوص در حوزه‌های حمایتی بودیم که جای تشکر دارد. ظرفیت‌ها در حوزه رسانه، بسیار بالاست. در نظر داشته باشید یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور در حوزه محتوا، رسانه‌های مجوزدار هستند که متاسفانه مابه ازای زحماتی که در این حوزه کشیده می‌شود تا محتوای سالم در اختیار میلیون‌ها نفر ساعت بیننده، در کل کشور گذاشته شود و هزاران ترابایت اطلاعات در این حوزه جابه جا شود، برخلاف سایر اجزای اقتصاد دیجیتال پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور از درآمدزایی در این حوزه و حمایت از آن محروم هستند. حتی باید سرمایه‌گذاری و هزینه نیز برای این فعالیت بکنند.

او اظهار کرد: برای رساندن محتوای تولید شده در بستر فضای مجازی به مخاطب، این تولیدکننده است که باید هزینه کند و در واقع تولیدکننده محتواست که جریمه می‌شود. در کنار این اصرار همه ساله سازمان امور مالیاتی را در نظر بگیرید به وضع مالیات‌های جدید که سال گذشته برای نخستین بار مالیات بر ارزش افزوده را نیز به آن اضافه کرد.

عرب با بیان اینکه من شاهد زحمات همکارانم در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات کشور هستم، تاکید کرد:، اما این زحمات به تنهایی کافی نیست و سایر اجزا و ارکان دولت نیز می‌بایست کمک کنند. از جمله کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت می‌تواند کمک بسزایی کند تا مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های راهگشا در حوزه اقتصاد رسانه داشته باشد. مطمئن باشید ادامه این راه با این شرایط و این روند کاهش درآمد، بعلاوه افزایش هزینه‌ها و مالیات به تعطیلی رسانه‌های تاثیرگذار ختم خواهد شد و این فضای مهم و تاثیرگذار که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، خالی از بازیگران اثرگذار می‌شود. مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک معتقد است: تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به «امور رسانه‌ای و تبلیغات» حاکی است که باید چتر حمایت رسانه‌ها گسترده‌تر شود، اما در کنار این تغییر، سایر ارکان دولت نیز می‌بایست کمک کنند. از جمله کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت می‌تواند کمک بسزایی کند تا مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های راهگشا در حوزه اقتصاد رسانه داشته باشد.

محمدصادق عرب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به تغییر دیرهنگام عنوان معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: به نظرم برای تغییر این عنوان بسیار هم دیر شده است. در همان سال ۸۵ که قوانین مطبوعاتی تغییراتی کرد، می‌شد این کار را انجام داد، چرا که ترند رسانه‌ای کشور به سمت فضای مجازی گرایش داشت و با راه‌اندازی خبرگزاری‌هایی همانند ایسنا، مهر، فارس و ... که در همان سال‌ها و قبل از آن شکل گرفته بود، باید قوانین و لوایح به سمتی طراحی می‌شد که این فضا را نیز در بر بگیرد.

او افزود: در همان زمان بحث‌های قضایی خیلی زود گسترش پیدا کرد و رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها ذیل آن قانون جا گرفتند؛ بنابراین این تغییر عنوان باید همان زمان شکل می‌گرفت. ضمن این که از تغییر عنوان مهم‌تر، تغییر رویکردها، ساختار و وظایف است که بسیار دیر هنگام شکل گرفته است.

تغییر عنوان یک نشانه است

عرب در ادامه به وظایف معاونت در دور جدید فعالیت خود اشاره و اظهار کرد: تغییر عنوان یک نشانه است، چرا که سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده که صرف پرداختن به امور مطبوعاتی کافی نیست و باید این چتر حمایت و هدایت را گسترده‌تر کند تا این چرخه دقیق‌تر و تاثیرگذارتر در سپهر رسانه شکل بگیرد. ما در یک دوره‌ای هرچند محدود شاهد عملیاتی شدن بحث آگهی‌های دولتی مرتبط با خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بودیم که در دوره جدید این مسئله در حال عملیاتی شدن است. فکر می‌کنم این تغییر عنوان سبب شود تا معاونت با دست بازتری سیاست‌های حمایتی و هدایتی را اعمال کند و بتواند فعال‌تر از گذشته باشد.

او با بیان این که باید از ظرفیت‌های صنفی که در حوزه امور رسانه‌ای کشور وجود دارد استفاده شود، گفت: با همفکری و عقل جمعی پیش رفتن و در نظر گرفتن منافع تمام اجزای این سپهر رسانه‌ای می‌توانیم در حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌ها در طول این سال‌ها کمتر موفق بوده ایم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

با همفکری و عقل جمعی پیش رفتن و در نظر گرفتن منافع تمام اجزای سپهر رسانه‌ای می‌توانیم در حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌ها در طول این سال‌ها کمتر موفق بوده ایم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم

مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک به ظرفیت‌های مطبوعات اشاره و تاکید کرد: ما در دوره جدید شاهد این تغییر رویکرد‌ها بخصوص در حوزه‌های حمایتی بودیم که جای تشکر دارد. ظرفیت‌ها در حوزه رسانه، بسیار بالاست. در نظر داشته باشید یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور در حوزه محتوا، رسانه‌های مجوزدار هستند که متاسفانه مابه ازای زحماتی که در این حوزه کشیده می‌شود تا محتوای سالم در اختیار میلیون‌ها نفر ساعت بیننده، در کل کشور گذاشته شود و هزاران ترابایت اطلاعات در این حوزه جابه جا شود، برخلاف سایر اجزای اقتصاد دیجیتال پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور از درآمدزایی در این حوزه و حمایت از آن محروم هستند. حتی باید سرمایه‌گذاری و هزینه نیز برای این فعالیت بکنند.

او اظهار کرد: برای رساندن محتوای تولید شده در بستر فضای مجازی به مخاطب، این تولیدکننده است که باید هزینه کند و در واقع تولیدکننده محتواست که جریمه می‌شود. در کنار این اصرار همه ساله سازمان امور مالیاتی را در نظر بگیرید به وضع مالیات‌های جدید که سال گذشته برای نخستین بار مالیات بر ارزش افزوده را نیز به آن اضافه کرد.

عرب با بیان اینکه من شاهد زحمات همکارانم در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات کشور هستم، تاکید کرد:، اما این زحمات به تنهایی کافی نیست و سایر اجزا و ارکان دولت نیز می‌بایست کمک کنند. از جمله کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت می‌تواند کمک بسزایی کند تا مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های راهگشا در حوزه اقتصاد رسانه داشته باشد. مطمئن باشید ادامه این راه با این شرایط و این روند کاهش درآمد، بعلاوه افزایش هزینه‌ها و مالیات به تعطیلی رسانه‌های تاثیرگذار ختم خواهد شد و این فضای مهم و تاثیرگذار که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، خالی از بازیگران اثرگذار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار