مدیر جهاد کشاورزی دهلران:
مدیر جهاد کشاورزی دهلران گفت: امسال هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دهلران به کشت کلزا اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ 23 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ جلال یوسفی اظهار داشت: مزارع سرسبز دانه روغنی کلزا بخش وسیعی از اراضی زیرکشت دهلران را دربرگرفته اند.

وی تصریح کرد: امسال ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی به کشت کلزا اختصاص یافته، این مقدار نسبت به سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.

وی افزود: در سال‌های اخیر توسعه و ترویج این دانه روغنی با هدف کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی، کاهش وابستگی کشور به واردات روغن کنجاله، افزایش بنیه اقتصادی کشاورزان و ایجاد تناوب در راستای افزایش تولید گندم در اقتصاد کشور ماموریت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

یوسفی ادامه داد: پیدا شدن سر و کله انگلی و مخرب به نام گل جالیز مزارع را تحت تنش قرار داده است، این گیاه خود ریشه ندارد بنابراین به ریشه میزبان می چسبد و مواد غذایی و آب را از ریشه میزبان که کلزا است جذب می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران بیان کرد: برخی کشاورزان به دلیل عدم آگاهی از نحوه مبارزه با انگل گل جالیز اقدام به شخم مجدد و تخریب مزرعه سرسبز کلزا کردند و برخی هم درصدد این کار هستند.

وی عنوان کرد: سال گذشته برای اولین بار مبارزه با گیاه انگلی جالیز در استان با نظارت مستمر آغاز و این طرح یکی از طرح‌های موفق وزارتخانه بوده است، روش مبارزه با انگل گل جالیز استفاده از علف کش «رانداب» و سولفات آمونیوم در سه مرحله پنج وجهی ۲۰ روز بعد از آن و مرحله سوم چهل روز بعد از اولین مرحله سم پاشی خواهد بود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار