معاون پژوهشی وزارت علوم:
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۱۵ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها براساس برنامه قانون هفتم برای نخستین بار به حوزه پژوهش و فناوری تخصیص می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱ 05 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،پیمان صالحی ظهر سه‌شنبه در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک اظهار کرد: دانشمندان و اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال ارتباط با صنعت و دانشگاه و جامعه در سال جاری داشتند.

وی ادامه داد: تولید علم و برداشت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت و حل مسائل جامعه از این محتواها هدف اصلی است و در کشور در کنار تحقیق بنیادی تولید علم، تلاش بر این است که برآیند این تحقیقات را در اقتصاد کشور مشاهده کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۲۰۲۲ میلادی با چاپ بیش از ۷۸ هزار مقاله علمی از پژوهشگران، اساتید و دانشمندان کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه پانزدهم جهان را کسب کند.

۳۰۰ مرکز نوآوری در کشور فعال است

صالحی با اشاره به ایجاد زیست بوم فناوری ادامه داد: امروز ۶۰ پارک علم و فناوری، بیش از ۲۴۰ مرکز رشد و بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری فعالیت دارند که از طریق این نهادها، فناوری‌های بومی مورد نیاز کشور ایجاد و تولید می‌شود.

وی یادآور شد: هم اکنون بخش زیادی از محصولات و کالاهای مورد نیاز کشور در شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید است و باید اذعان داشت گرنت اساتید از سال آینده حداقل ۲ برابر می‌شود.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: توجه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به مسئله پژوهش و فناوری یک ظرفیت مثبت برای کشور است.

صالحی تصریح کرد: نشر مجله در بخش علوم اجتماعی و انسانی به زبان فارسی اهمیت ویژه دارد و اینگونه اقدامات ترویج زبان فارسی در جهان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تقدیر از اقدامات مجلس شورای اسلامی در ۲ سال اخیر، گفت: برخی از مصوبه‌های مجلس زمینه حمایت‌های بسیار مناسبی از پژوهش و تحقیق را ایجاد کرده و این مهم بستر توسعه علم را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

وی افزود: هر مقاله منشأ اثر مقاله‌ها و دستاوردهای بزرگی است و هیچ فردی نمی‌تواند بدون چارچوب علمی، کشور را به سطح اول فناوری در جهان برساند.

صالحی اضافه کرد: کشوری به سطح اول دانش و فناوری می‌رسد که پایه‌های علمی را توسط دانشمندان خودش پایه‌گذاری کند.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بدون تردید بدون مقاله‌ها و پژوهش‌های علمی نمی‌توان به اقتصاد مبتنی بر دانش بومی رسید.

صالحی تاکید کرد: وضعیت علمی کشور در جهان شتاب گرفته و این شتاب با ارج نهادن به پژوهشگران و اساتید حفظ شود.

مقالات دانشمندان ایرانی در جهان قابل توجه است

وی بیان کرد: مقالات دانشمندان ایرانی در جهان بیش از پیش دیده شده و با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، حدود ۲ درصد در رشد علم جهان تأثیرگذار است.

صالحی تاکید کرد: امروز با اینکه با مساله تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم، اما ۳۷ درصد مقاله‌های اساتید و پژوهشگران این کشور مرزهای جغرافیایی را شکسته است.

وی با بیان این نکته که هیچ صنفی مانند صنف دانشگاهیان و پژوهشگران نمی‌توانند از مرزهای تحریم عبور کنند، خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای غربی مقاله‌های دانشمندان این کشور دیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی دیگر از سخنرانی به موضوع علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: دومین فعالیت علمی در ایالات متحده مربوط به این شاخه است، اما متأسفانه تاکنون در ایران آن طور که انتظار می‌رود در این شاخه فعالیت گسترده نشده است.

صالحی ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که مقاله‌ها و دست آورده‌ای علوم انسانی و اجتماعی در واقع انتقال بینش، فرهنگ، تمدن و اعتقاد است و فعالیت در این زمینه در حقیقت انتشار اعتقادات کشور به دیگر نقاط جهان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار