نتایج پژوهش جدید نشان داده است که گنجاندن بیشتر آجیل، لوبیا و غلات کامل در رژیم غذایی فرد می‌تواند به نتایج بهتری برای سلامتی منجر شود.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ 20 November 2023

نتایج تجزیه و تحلیلی که در نشریه BMC Medicine منتشر شد، با استفاده از داده‌های ۳۷ مطالعه، به شواهدی اضافه کرد که مصرف کمتر غذاهای حیوانی به ویژه گوشت‌های فرآوری شده و جایگزینی آنها با غلات کامل، حبوبات و آجیل می‌تواند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

چی سان، دانشیار تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده هاروارد گفت: نتایج این پژوهش مفید است زیرا جزئیات آن نشان می‌دهد که کدام تغییرات رژیمی به شدت با سلامتی بهتر مرتبط است.  

آجیل، لوبیا و غلات کامل، همه منابع عالی از مواد مغذی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت کلی کمک کنند. به‌عنوان مثال، غذاهای سبوس‌دار، انتخاب‌های خوبی برای رژیم‌ غذایی مغذی هستند زیرا فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را فراهم می‌کنند.

آنها می‌توانند به کنترل سطح کلسترول، وزن و فشار خون کمک کنند و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر شرایط را کاهش دهند.  به‌طور مشابه، آجیل و لوبیا نیز غنی از مواد مغذی هستند و می‌توانند به بهبود نتایج کلی سلامت کمک کنند.

پژوهش جدید بر اهمیت گنجاندن بیشتر غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افراد تاکید می‌کند. در حالی که ایجاد تغییرات در رژیم‌ غذایی می‌تواند چالش برانگیز باشد، گام‌های کوچک می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی ایجاد کند.

افراد می‌توانند با افزودن آجیل، لوبیا و غلات کامل به رژیم‌ غذایی، نتایج سلامتی خود را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهند.

آجیل، لوبیا و غلات کامل سه جزء ضروری رژیم‌ غذایی سالم هستند. آنها سرشار از مواد مغذی هستند و فواید سلامتی زیادی دارند. آجیل، لوبیا و غلات کامل سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

به‌عنوان مثال، یک اونس بادام حاوی ۶ گرم پروتئین، سه گرم فیبر و ۱۴ گرم چربی است که بیشتر آنها چربی غیراشباع سالم هستند. به‌طور مشابه، نصف فنجان لوبیا پخته شده حاوی هشت گرم پروتئین، هفت گرم فیبر و تنها یک گرم چربی است.

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و جو نیز سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین هستند.

رهایی از بیماری‌های بزرگ با کمک مواد غذایی کوچک

مصرف آجیل، لوبیا و غلات کامل می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند. به‌عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آجیل می‌تواند خطر بیماری قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

به‌طور مشابه، مصرف لوبیا می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. غلات کامل همچنین با خطر کمتر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

 آجیل، لوبیا و غلات کامل برای کنترل وزن مفید هستند. آنها کالری کم و فیبر بالایی دارند که می‌تواند به کاهش اشتها و تقویت احساس سیری کمک کنند.  مغزها و دانه‌ها، وزن بدن را تنظیم می‌کنند زیرا چربی‌های آن‌ها به‌طور کامل جذب نمی‌شوند و مصرف غذا را تنظیم می‌کنند.

 نتایج پژوهشی نشان داد افرادی که هر روز یک وعده آجیل می‌خورند، در یک دوره چهار ساله کمتر دچار افزایش وزن می‌شوند. به‌طور مشابه، نشان داده شده است که مصرف لوبیا باعث کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری می‌شود.

در نتیجه، مصرف آجیل، لوبیا و غلات کامل می‌تواند فواید سلامتی بی‌شماری به همراه  داشته باشد. آنها سرشار از مواد مغذی هستند، می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل وزن کمک کنند. گنجاندن این غذاها در رژیم‌ غذایی می‌تواند یک راه ساده و موثر برای بهبود سلامت کلی باشد.

مصرف بیشتر آجیل، لوبیا و غلات کامل در ابتدا می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد اما با اندکی خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌تواند آسان و خوشمزه باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گنجاندن بیشتر آجیل، لوبیا و غلات کامل در رژیم‌ غذایی خود استفاده از آنها به‌عنوان پایه برای وعده‌های غذایی خود است.

نیویورک تایمز عنوان کرد که این تحقیق تخمین زد که جایگزینی یک وعده گوشت فرآوری شده در روز با غلات کامل، آجیل یا لوبیا با ۲۳ تا ۳۶ درصد کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط است.

رهایی از بیماری‌های بزرگ با کمک مواد غذایی کوچک

این تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعات در ایالات‌متحده، اروپا و آسیا را ترکیب کرد که از شرکت‌کنندگان سؤالات مفصلی در مورد غذاهایی که معمولاً می‌خوردند پرسید.  

محققان به‌طور متوسط ۱۹ سال شرکت‌کنندگان را پیگیری کردند و به دنبال ارتباط بین رژیم‌ غذایی و سلامت آنها بودند وسایر عواملی که می‌توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند، از جمله دریافت کالری، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و مصرف الکل را در نظر گرفتند.

محققان اظهار کردند که این نوع مطالعات نمی‌توانند تعیین کنند که آیا غذاهای گیاهی به‌طور مستقیم از بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کنند یا خیر و فقط ارتباطی بین مصرف بیشتر این گونه غذاها و کاهش خطر ابتلا به  این شرایط وجود دارد.

مایا وادیولو، دانشیار تغذیه در دانشگاه رود آیلند آمریکا گفت: مزایای پیروی از یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، آجیل و حبوبات و گوشت قرمز و فرآوری شده کمتر با حداقل ۳۰ سال شواهد علمی تایید شده است.

این غذاهای گیاهی مملو از چربی‌ها و فیبرهای مفید برای قلب هستند که می‌توانند به کنترل قند خون و کاهش خطر دیابت کمک کنند. آنها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفید هستند. به عنوان مثال حبوبات سرشار از ایزوفلاون‌ها هستند که تصور می‌شود التهاب را کاهش داده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند.

محققان این مطالعه دریافتند که مصرف آجیل به جای گوشت‌های فرآوری شده با ۲۲ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و ۲۱ درصد کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

با گنجاندن بیشتر آجیل، لوبیا و غلات کامل در رژیم‌غذایی خود، می‌توانید سلامت خود را بهبود بخشید و از وعده‌های غذایی خوشمزه و رضایت‌بخش لذت ببرید.  به راحتی می‌توانید این غذاها را با کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی، جزء منظم برنامه‌ غذایی خود قرار دهید.

دستورالعمل‌های رژیم‌ غذایی مصرف ۳۰ گرم آجیل را در بیشتر روزهای هفته به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای بزرگسالان توصیه می‌کند./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار