مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: پرندگانی که اغلب از کشورهای شمالی به تالاب صالحیه می آیند مستعد انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند به همین دلیل در بازدیدهای مشترک با محیط زیست وضعیت آنها به طور مستمر رصد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 15 November 2023

به گزارش «تابناک البرز» غلامرضا توکلی با اشاره به افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل سرد سال، اظهار کرد: با آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر در فصل پاییز، احتمال انتقال بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی بالا می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه سنوات گذشته خرید طیور از دوره‌گردها سهم بالایی در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشته است بنابراین از روستاییان می‌خواهیم از خرید طیور از دوره‌گردها صرف نظر کنند.

توکلی همچنین از روستاییان خواست از رها کردن طیور خود در محیط روستا خودداری کرده و پرندگان را داخل فنس‌های فلزی نگهداری کنند تا ارتباط بین پرندگان آنها با پرندگانی مثل کلاغ و گنجشک که ممکن است ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند، قطع شود.

وی ادامه داد: از صاحبان مرغداری‌ها هم انتظار می‌رود رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند و حتماً دو بار واکسیناسیون طیور واحدهای مرغ مادر و تخم گذار را جدی بگیرند.

این مسئول با اشاره به احتمال مهاجرت پرندگان وحشی به تالاب صالحیه و شیوع احتمالی بیماری از طریق آنها توضیح داد: با توجه به مهاجرپذیر بودن تالاب صالحیه، پایش‌ها برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این محدوده به طور مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز ابراز کرد: پرندگانی که اغلب از کشورهای شمالی به تالاب صالحیه می آیند مستعد انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند به همین دلیل در بازدیدهای مشترک با محیط زیست وضعیت آنها به طور مستمر رصد می‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشت و توضیح داد: سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده از علائم ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

توکلی با اشاره به تلفات بالای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تاکید کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، ناچار به معدوم‌سازی همه طیور آن روستا خواهیم بود.

وی در پایان به مردم توصیه کرد که از خرید مرغ زنده خودداری کنند، تخم مرغ و مرغی که دارای مشخصات بهداشتی نیست را خریداری نکرده و حتماً پس از هر بار تماس با پرندگان و محیط زندگی آنها دستهای خود را با آب وصابون بشویند و علاوه بر این، از دست زدن به پرندگان بیمار و لاشه های تلف شده به شدت خودداری کنند و در صورت مشاهده چنین مواردی موضوع را با ۱۵۱۲ درمیان بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار