بیشتر افراد بالغ به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب نیازمند هستند که این میزان در نوجوانان به چیزی حدود ۹ ساعت خواب در هر شب افزایش می‌یابد که اگر این میزان کاهش یابد قطعاً در سلامت جسمی و روحی افراد مؤثر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷ 08 November 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی حدود ۷ میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند که این آمار پنج سال قبل حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور بود؛ این روند روبه‌افزایش است، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، بیش از ۱۰ میلیون نفر مبتلا به این بیماری در کشور داشته باشیم که البته بنا به همان یافته‌های مطالعاتی این روند ابتلا به دیابت اکنون در سنین نوجوانی نیز روبه‌افزایش است.

شاید تا چند سال پیش و قبل از افزایش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و ورود دانش‌آموزان به این فضا دیابت بیشتر در سنین بالای ۲۵ سال و حتی بیشتر به وجود می‌آمد؛ اما با گسترش رو به فزونی این فضا به‌ویژه در دوران کرونا که مدارس به‌ناچار از فضای حقیقی به دنیای مجازی کوچ کردند و استفاده کودکان و نوجوانان از گوشی‌های تلفن همراه بیشتر شد، ابتلای نسل نوجوان به بیماری دیابت هم‌افزایش یافت.

شاید این سؤال مطرح شود که رابطه استفاده از گوشی دانش‌آموزان با ابتلا به دیابت چیست؟

برای پاسخ به این سؤال کافی است سری به نتایج تحقیقات دانشمندان و متخصصان بزنید تا دریابید که افرادی که شب‌زنده‌داری کرده و تا دیروقت در فضای مجازی سیر می‌کنند احتمال ابتلا به دیابت در آنان چقدر بیشتر از فردی است که شب زود و راحت به رختخواب می‌رود.

یافته‌های مطالعاتی متخصصان نشان داده بدن کسانی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند، در استفاده از چربی برای انرژی عملکرد خوبی ندارد و این چربی می‌تواند در بدن تجمع پیدا کند و در نتیجه خطر بیماری‌های ذکر شده را افزایش دهد. در همین حال، به نظر می‌رسد که افراد سحرخیز برای کسب انرژی بیشتر به چربی متکی هستند و در طول روز نیز فعال‌تر هستند.

 

به عقیده پزشکان اگر چه تا دیروقت بیدارماندن می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؛ اما نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که می‌تواند برای قلب و سلامت کلی شما فرد مضر باشد؛ محققان دریافته‌اند افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند نسبت به افرادی که زود به رختخواب می‌روند و زود از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی هستند.

پژوهشگران نه‌تنها متوجه شدند که افراد شب‌زنده‌دار نسبت به افراد سحرخیز فعالیت کمتری دارند، بلکه دریافته‌اند که این افراد حساسیت کمتری به انسولین دارند که هر دو این موارد به‌عنوان عوامل پیش‌بینی‌کننده دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی عمل می‌کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که دیابت در نوجوانی معمولاً از نوع دیابت نوع یک است که تکرر ادرار، کاهش وزن غیرطبیعی، گرسنگی و تشنگی زیاد، خستگی و تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری از علائم اصلی دیابت در این قشر است.

البته باید به این موضوع نیز بیشتر توجه داشت که دیابت بر اثر بی‌خوابی نه‌تنها در نوجوانان بلکه در سنین بالای ۲۵ سال هم رواج داشته و بدخواب یا بی‌خوابی موجب شده تا آمار مبتلایان روبه‌افزایش برود .

در همین راستا عباس رضائیان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته غربالگری دیابت برگزار شد، اعلام کرد که در آخرین تحقیقات و آمارهای موجود، ۱۴/۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال استان فارس دارای دیابت هستند و البته ۶۰ درصد بیماران دیابتی در این استان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در واقع ۲۰۵ هزار بیمار دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال استان فارس شناسایی شده‌اند.

رضاییان‌زاده خاطرنشان کرد: از هر چهار نفر افراد دارای دیابت در دنیا، سه نفر در کشورهای دارای اقتصاد پایین زندگی می‌کنند، همچنین ۱/۲ میلیون نفر از دیابتی‌های جهان در رده سنی بدو تولد تا ۱۹ سالگی قرار دارند.

کلام آخر اینکه؛

افرادی که هر شب ۵ ساعت و یا کمتر می‌خوابند احتمال ابتلا به دیابت در آنها به طور قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر از کسانی است که هر شب ۷ ساعت می‌خوابند کم‌خوابی حتی بر روی عوامل متغیر دیگری که بر روی دیابت تأثیرگذار است؛ مانند میزان فعالیت بدنی افسردگی تحصیلات سن چاقی و سابقه فشارخون نیز اثرگذار است.

بر همین اساس محققان معتقدند که بیشتر افراد بالغ به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب نیازمند هستند که این میزان در نوجوانان به چیزی حدود ۹ ساعت خواب در هر شب افزایش می‌یابد که اگر این میزان کاهش یابد قطعاً در سلامت جسمی و روحی افراد مؤثر خواهد بود از همین رو علاوه بر متولیان حوزه سلامت و متخصصان و پزشکان والدین و اولیاومربیان دانش‌آموزان نیز نقش بسزایی در کنترل رفتاری دانش‌آموز، تنظیم خواب و حتی عادات غذایی آنان دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار