به همت شهرداری کرمانشاه؛
کارگاه کرمانشاه «شهر دوستدار کودک» در شهر کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱ 01 November 2023

کارگاه «کرمانشاه شهر دوستدار کودک» در کرمانشاه برگزار شدبه گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، نادر نوروزی ظهر امروز (چهارشنبه ١٠ آبان ماه) در نشست کارگاه «کرمانشاه شهر دوستدار کودک» که در سالن آمفی تئاتر هتل پارسیان برگزار شد، اظهار کرد: بین ٢٠ الی ٢۵ درصد جمعیت شهر کرمانشاه را کودکان تشکیل می‌دهند یعنی افرادی که سن آن‌ها زیر ١۵ سال است و در ٢ گروه کودکان تا ۶ سال و کودکان ۶ الی ١٢ سال و یک گروه ١٢ الی ١۵ سال قابل دسته بندی هستند.

وی افزود: قطعا سرمایه‌های اجتماعی ما و توسعه شهر در آینده به این بستگی دارد که کودکان چه روندی را در رشد طی کنند.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: موضوع «شهر دوستدار کودک» شامل بحث فیزیک شهری و ساختار شهر است که باید به گونه‌ای باشد که امنیت تردد و فعالیت‌های کودکان را در شهر تأمین کند.

وی اذعان کرد: در گذشته نه چندان دور که دوران کودکی ما بود اگر از شهر عبور می‌کردیم کودکان زیادی را در کوچه در حال بازی کردن می‌دیدیم و به راحتی در این محیط ارتباط برقرار کرده و دوستی و بازی می‌کردند و با جامعه آشنا شده و رشد می‌کردند.

وی ادامه داد: نخستین محیط اجتماعی که کودکان در آن محیط با جامعه آشنا می‌شوند بعد از محیط رسمی مدرسه و محیط عاطفی خانواده، محیط محله است که اکنون این را بسیار کم می‌بینیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کودکان به نوعی ایزوله شدند، در خانه‌های خود و همراه خانواده زندگی می‌کنند و در محیط مدرسه که یک محیط رسمی است اگر ارتباط کودکان با هم اتفاق نیافتد فرایند رشد و بلوغ به درستی انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در موضوع شهر دوستدار کودک نخست اماکنی که این کودکان بتوانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم فعالیت کرده و ساختارهای اجتماعی را بشناسند و آن را اداره کنند مورد توجه باشد.

نوروزی ابراز کرد: یعنی باید محل‌هایی داشته باشیم که توسط کودکان اداره شود و این ساختار را توسط خودشان بسازند در مدارس، در شهر به آن‌ها بعضی کارها واگذار شود
و آنچه در توان آن‌ها است با راهنمایی افراد بزرگتر انجام دهند که منجر به رشد مسئولیت پذیری در آن‌ها می‌شود.

وی تشریح کرد: «شهر دوستدار کودک» به دنبال این است که فرآیند بلوغ اجتماعی درست اتفاق بیفتد و نقش شهرداری این است که آن محیط فیزیکی لازم را برای این کار در پارک‌ها، پاتوق ها و فرهنگسراها ایجاد کند.

نوروزی گفت: هم‌اکنون ٢٣ شهر از شهرها و کشورها به عنوان شهر دوستدار کودک در حال انجام فعالیت هستند کرمانشاه هم این فعالیت را از قبل آغاز کرده اما امروز به دنبال این هستیم این را توسعه دهیم.

وی در پایان به جنایات جنگی اسرائیل غاصب علیه کودکان بی گناه و مردم محلات غیرنظامی فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز جنایات تلخی علیه این ملت و کودکان آن‌ها در حال رخ‌دادن است.

 

ضرورت تمرکز بر مقوله کرمانشاه «شهر دوستدار کودک»

بهزاد مسعودی اصل معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه در ادامه این نشست اظهار کرد: نخستین موضوع در بحث شهر دوستدار کودک، موضوع تشکیل شورای اجرایی این شهر بود که این شورا تشکیل و ٢ جلسه آن برگزار شد.

وی افزود: برنامه بعدی «همایش ملی است» که در خدمت مدیر پروژه شهر دوستدار کودک در سازمان شهرداری‌های کشور بوده و از وی دعوت کردیم که در این جلسه کارگاه آموزشی را داشته باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: بعد از این همایش برنامه‌های اجرایی خود را آغاز و اهداف را تعیین و شرح وظایف و تکلیف دستگاه‌ها را نیز ابلاغ می‌کنیم.

وی در خصوص اهمیت موضوع شهر دوستدار کودک گفت: موضوعات دیگری نظیر شهر سالمندان، شهری برای مادران، شهری با امکانات لازم برای زنان مقوله‌هایی هستند که در بحث شهرسازی مطرح می‌شوند اما شهر دوستدار کودک با توجه به جامعه آماری و اهداف خود یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید بر روی آن تمرکز داشته باشیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: در جوامع توسعه یافته بیشترین برنامه‌ریزی‌ها را در خصوص کودکان دارند و اهداف و برنامه‌ها هم در این راستا است.

وی عنوان کرد: ما هم باید برای جلوگیری از عقب‌ماندگی نسبت به شهرهای دیگر در این راستا اقداماتی انجام دهیم و در گذشته هم اقداماتی توسط حوزه‌های مختلف شهرداری و دستگاه‌های دیگر در خصوص موضوع شهر دوستدار کودک انجام شده است.

مسعودی ادامه داد: اما این اقدامات کافی نبوده و پاسخگویی لازم را به نیازهای کودکان نداشته لذا در موضوع شهر دوستدار کودک با تأکید وزارت کشور و دستورالعمل و بخشنامه‌هایی که صادر کرده و در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها هم تکالیفی برای شهرداری کرمانشاه تعریف شده، باید به آن عمل کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار