گیوه؛ پاپوش سنتی شهرستان آباده استان فارس است که در حال از دست دادن زیست سنتی خود است.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 31 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: استان فارس مهد پرورش هنرهایی است که نشانگر فرهنگ غنی مردم این خطه است که تبلور عینی فرهنگ اصیل، بومی، مردمی و معنوی کشورمان است. این استان همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم چه در داخل و چه در خارج از کشور بوده است. امروزه نیز در استان فارس هنرمندان و صنعتگرانی فعالیت می‌کنند که همچون گذشتگان خود بی‌ادعا در پی تعالی هنر خویش‌اند.

یکی از محصولات منحصربه فرد استان فارس در صنایع دستی، گیوه‌دوزی است که با وجود نوآوری ها و ایده‌های خلاقانه توانسته است در رقابت با محصولات خارجی مشتری خود را داشته باشد. در سراسر ایران گیوه‌های مختلفی داریم برای نمونه در شهرکرد، کردستان و دیگر نقاط کشور این هنر سنتی وجود دارد، اما آنچه گیوه فارس را متفاوت می‌سازد، نوع گرهی است که آن را می‌سازد درحالی‌که دیگر گیوه‌ها بافت هستند.

چنانچه یک بخش از بافت گیوه از بین برود، آن قسمت خراب می‌شود، اما گره گیوه فارس در صورت قیچی‌شدن هم هیچ آسیبی نمی‌بیند و ساختار اصلی گیوه که به‌اصطلاح در فارس «رووال» نامیده می‌شود و شیرازه اصلی است از بین نمی‌رود.

کرم علی سلیمی، هنرمند آباده‌ای که هنر گیوه‌دوزی را به طور اندک در شهرستان آباده ادامه می‌دهد و به دلیل کهولت سن احتمال دارد که این فرد و افرادی روزی نباشند که این هنر را آموزش دهند در نتیجه ضرورت یادگیری این صنایع‌دستی جهت احیای آن احساس می‌شود.

سلیمی پیش از این گفته بود: بعد از من در آباده دو نفر دیگر در حال دوخت گیوه هستند و دیگر در استان فارس فردی علاقه به دوختن گیوه‌ دوزی ندارد؛ البته کمبود تجهیزات گیوه‌دوزی هم باعث کاهش رونق و فراموش‌شدن این هنر شد.

وی از مسئولان درخواست کرده بود که برای علاقه‌مند شدن جوانان به این هنر باارزش تلاش کنند تا این هنر به فراموشی سپرده نشود و همیشه پابرجا باقی بماند. بر همین اساس خبرنگار ایسنا جهت احیای این هنر باارزش با بهزاد احمدی فارسانی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس به گفت‌وگو پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که هنر گیوه‌دوزی در حال فراموش‌شدن است و میراث‌فرهنگی استان فارس در راستای ترویج این هنر چه اقدامی کرده است؟ گفت: تقاضای کم می‌تواند تنها دلیل منسوخ‌شدن هر هنری باشد. هر چه تقاضا بالاتر باشد هنر تولید می‌شود و اگر امروزه گیوه تولید شود؛ اما تقاضا و خریداری نداشته باشد مطمئناً بافنده آن از کار دست می‌کشد.

احمدی فارسانی با بیان اینکه گیوه‌دوزی نه‌تنها در شهرستان آباده بلکه به‌تازگی در روستای کندازی شهرستان مرودشت هم انجام می‌شود و به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: قطعاً اگر بحث فروش رونق گیرد مشکل تولید حل خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا میراث کلاس آموزشی برای این هنر در شهرستان‌های استان برگزار می‌کند؟ اظهار کرد: برگزاری کلاس آموزشی منوط به این است که هنرمندی داشته باشد که بخواهد گیوه‌دوزی یاد بگیرد. البته آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در این حوزه هنری هستیم. مهم‌ترین مشکل در بحث آموزش گیوه‌دوزی، کمبود متقاضی است.

احمدی فارسانی خطاب به شهردار و فرماندار آباده اظهار کرد: از شهرداری درخواست می‌کنیم در حوزه توسعه و ترویج صنایع‌دستی آباده اهتمام داشته باشند. همچنین این اداره کل تولیدکننده را حمایت و صادرکننده را تشویق می‌کند.

به گزارش ایسنا، هنوز هم فرصت احیا و گسترش این هنر ماندگار وجود دارد، فرصتی که اگر از دست برود فقط باید به تندیس‌هایی که در این شهرستان قرار گرفته است بنگریم اما در شمار گزارش بعدی در خصوص ماندگاری این هنر به سراغ فرماندار و رئیس میراث فرهنگی شهرستان آباده که یکی از قطب‌های اصلی صنایع دستی است، خواهیم رفت تا از اقدامات این دو دستگاه در خصوص گیوه‌دوزی جویا شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار