هم‌زمان با آغاز هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛
گردهمایی هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با حضور نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و معاون سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 26 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، گردهمایی هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با حضور دکتر فرشید رضایی مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر امیدعلی مسعودی رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران، مرتضی کارآموزیان رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و لیلا وصالی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران با حضور برخی از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه، صدا و سیما، سوره، امام صادق (ع) و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌صورت مجازی برگزار شد.
 
معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در این گردهمایی گفت: طبق هدف‌گذاری انجام شده در سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، برخی دستگاه‌ها نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش مکلف شده بودند برای افزایش سالیانه بیست‏وپنج درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‏سازی و سواد فضای مجازی اقدام کنند. بر همین اساس ساترا به‌عنوان نماینده سازمان صدا و سیما در عرصه تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر بر اساس این سند و برخی اسناد بالادستی دیگر موضوع ارتقای سواد فضای مجازی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری خود تعیین کرده است و با تدوین سندی مشتمل بر ۵۰۰ گزاره سواد رسانه‌ای، مهمترین نیاز‌های کاربران رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر را احصاء کرده است.
 
وی افزود: علاوه بر احصای نیاز‌های کاربران در حوزه مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، طی یک سال و نیم گذشته بسته‌ای مشتمل بر ۵۳۰ انیمیشن، موشن‌گرافیک و فیلم کوتاه با موضوع سواد رسانه‌ای برای اعطا به سکو‌های صوت‌و تصویر فراگیر و نمایش خانگی آماده شده است که انشاءالله تا پایان سال جاری در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد.
 
افراسیابی در ادامه با شاره به هماهنگی انجام شده با بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما برای فعالیت در هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: با همکاری شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در هفته سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی هر روز یک برنامه رادیویی و یک برنامه تلویزیونی با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از شبکه‌های سیما و صدا پخش خواهد شد. علاوه بر این محتوای تعدادی از برنامه‌های تلویزیونی حوزه سواد رسانه‌ای از جمله «رسانش» شبکه امید، «چای نت» شبکه ۵ و «تارگرد» شبکه ۲ از روز شنبه در اختیار سکو‌های دارای مجوز از ساترا قرار می‌گیرد. همچنین سکو‌های «دیجیتون»، «فیلم نت» و «تماشاخونه» برنامه‌های ویژه‌ای برای این هفته در نظر گرفته‌اند که در طول هفته سواد رسانه‌ای توسط رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
در ادامه مدیرکل آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از شیوع کرونا و انتشار گسترده اخبار جعلی درخصوص این بیماری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شکل جدی ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و دفتر آموزش و ارتقای سلامت با همکاری شرکای خود از زمان همه‌گیری کرونا در راستای افزایش سواد سلامت جامعه اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع برای افزایش سواد رسانه‌ای سلامت در سطح خانوار و جامعه کرده است.
 
وی افزود: ارتقا سواد رسانه‌ای یکی از الزامات سواد خود مراقبتی و سواد سلامت است. وضعیت اطلاعات و اخباری که در شبکه‌های اجتماعی در حوزه سلامت در اختیار مردم گذاشته می‌شود، نیاز به افزایش سواد رسانه‌ای جامعه را بیش از پیش نشان می‌دهد. خودمراقبتی سنگ بنای سلامت است و سواد رسانه بخش مهمی از توانمندی فرد را در این زمینه تشکیل می‌دهد.
 
رضایی خاطر نشان کرد: شعار امسال هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از سوی یونسکو، سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای، اولویت ملی و جهانی اعلام شده است. در این هفته با همکاری انجمن سواد رسانه‌ای ایران، ۱۱ وبینار آموزشی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی با مشارکت صدا و سیما در نظر گرفته شده است.
 
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور نیز در این گردهمایی گفت: سازمان بسیج رسانه به‌عنوان خادم جامعه‌ی رسانه‌ای کشور وظیفه آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای در کشور عزیزمان ایران اسلامی و همچنین آحاد هم‌وطنان در سراسر کشور را دارد که به لطف خدا و با تلاش همکاران‌مان در استان‌های مختلف با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه بسیجیان و خانواده‌های ایشان توانسته‌ایم، به سهم خود سهمی در ارتقای سواد فضای مجازی کشور داشته باشیم.
 
در ادامه گردهمایی، امیدعلی مسعودی رئیس هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران و لیلا وصالی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران به بیان مهمترین اولویت‌های مورد نیاز کشور در حوزه سواد رسانه‌ای پرداختند و از آموزش ۴۰ متخصص سواد رسانه‌ای بعد از گذشت دو سال فراگیری دروس و تمرین کارگاهی برای آموزش مهارت‌های تدریس سواد رسانه‌ای به معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌های کشور خبر دادند.
 
دوم تا نهم آبان ماه هر سال از سوی یونسکو به‌عنوان هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نام‌گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار