مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در دنیای امروز قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها، باورها، اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 22 October 2023

به گزارش تابناک زنجان، امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان عصر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور با اشاره به اینکه آیین‌ها، سنت‌ها و باور‌ها قسمتی اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه می‌باشد، گفت: نخستین انسان همواره با آیین‌های گوناگون همراه بوده و ریشه این آیین‌ها به بدو خلقت انسان باز می‌گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه زمانی انسان‌های اولیه برای خود رسوم خاصی را شکل داده و در آن به بازنمایی و روایتگری حوادث و اتفاقات گذشته و باورهایشان می‌پرداختند، تصریح کرد: به‌تبع آن نمایش و نمایشگری پا به عرصه وجود نهاده و همواره مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم هر منطقه‌ای برای خود آیین و رسوم خاصی داشته که در زمان و مکان خاصی شکل گرفته و برخی که دارای جنبه‌های نمایشی بوده به اجرا گذاشته می‌شدند که تعلق نمایش‌های آیینی و سنتی به زمان و مکان خاصی از ویژگی‌های برجسته و منحصر به فرد چنین نمایش‌هایی محسوب می‌شود.

حسنی اضافه کرد: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باور‌ها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: لذا بر ماست که با برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام‌هایی هر چند کوتاه برداشته و هنرمندانی را که کمر همت بر مانایی این آیین‌ها بسته‌اند، ارج نهیم و بر صدر نشانیم.

وی با یادآوری اینکه این رویداد ارزشمند ملی در طی سنوات گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌شائبه جناب آقای سهامی هنرمند توانای تئاتر استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم، گفت: امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولین استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی هموار سازد.
نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور از ۲۷ مهرماه به مدت سه روز در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد.

جشنواره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور در نخستین دوره برگزاری، میزبان هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین بود.

شایان ذکر است ۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در زنجان ارسال شده بود که از این تعداد ۹ اثر در بخش نمایش و ۱۱ اثر در بخش عاشیقی به مرحله نهایی راه یافت.

همچنین در پایان این مراسم از آشیق «مسلم عسگری» به عنوان پیش‌کسوت موسیقی آشیقی استان زنجان تجلیل شد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار