نماینده ولی فقیه در فارس :از لزوم استقرار دستگاه‌های فرهنگی در اطراف جهت تاثیرگذاری حرم یاد کرد، خواسته ای که تا کنون به ان توجهی نشده است. تعیین زمان برای جمع‌آوری معتادان در این نقاط که به صورت واضح مشغول استعمال دخانیات هستند چندین بار مشخص شده اما کار به طور کامل انجام نشده است که دلایل مختلفی از جمله نقش داشتن چند دستگاه در این ماجرا مطرح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹ 21 October 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: حرم سوم اهل بیت(ع) از دیرباز محور شهرسازی بوده است و بافت تاریخی اطراف حرم مطهر در شیراز گواه خوبی بر این ادعاست. این ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر نشان از احترام و اهمیت مردم شیراز به حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی(ع) است، شرایطی که امروز نابسامانی آن حرفی برای گفتن ندارد.

مسئولیت دستگاه‌های مختلف نظیر شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و ... سبب شده است نوعی موازی‌کاری و ناهماهنگی در ساماندهی این بافت ایجاد شده و پس از سال‌ها این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد. حضور معتادان متجاهر در محیط اطراف حرم، تجمع نخاله‌ و ضایعات در منازل مخروبه و خالی، رفت و امد اتباع همه و همه سبب شده است محیطی نازیبا و ناامن برای ساکنین محل و زوار حرم مطهر ایجاد شود.

نکته‌ای که ایت‌الله دژکام امام جمعه شیراز هم چندبار در مورد آن تذکر داده و خواستار هم‌افزایی دستگاه‌ها در جمع‌آوری معتادان متجاهر و همچنین ساماندهی مخروبه‌ها شده است.

حرم سوم باید کانون گردشگری جنوب ایران شود

نماینده ولی فقیه در فارس در یکی از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه حرم شاهچراغ باید کانون گردشگری جنوب ایران باشد، گفت: زائر باید با دیدن محیط اطراف حرم لذت ببرد نه اینکه با ترس و لرز و با دیدن چهره‌ای نازیبا وارد این مکان مقدس و آرام‌بخش شود لذا لازم است تا شعاع دو کیلومتری حرم هرچه سریع‌تر ساماندهی شود.

لزوم استقرار دستگاه فرهنگی در مجاورت حرم

وی همچنین از لزوم استقرار دستگاه‌های فرهنگی در اطراف جهت تاثیرگذاری حرم یاد کرد، خواسته ای که تا کنون به ان توجهی نشده است. تعیین زمان برای جمع‌آوری معتادان در این نقاط که به صورت واضح مشغول استعمال دخانیات هستند چندین بار مشخص شده اما کار به طور کامل انجام نشده است که دلایل مختلفی از جمله نقش داشتن چند دستگاه در این ماجرا مطرح می‌شود.

گرچه بحث جمع‌اوری معتادان متجاهر یک بحث بین‌دستگاهی است و لزوما وظیفه یک دستگاه نیست اما به نطر می‌رسد رسیدن به اجماع برای ریشه‌کن کردن این معضل بزرگ عزم و اراده‌ای جدی‌تر از سوی متولیان می‌طلبد.

از آنجایی که حرم مطهر یکی از محورهای اصلی گردشگری در شهر شیراز و استان فارس است و مردم تردد زیادی به حرم مطهر دارند باید این محیط ناامن سریع‌تر سامان یابد و این آسیب جدی برطرف شود.

وجود ضایعاتی‌ها و خانه‌های مخروبه در این محیط آسیب جدی دیگری است که گلایه مردم ساکن در این مناطق را درپی دارد، اهالی این منطقه می‌گویند برخی خانه‌ها در این محیط بسیار خراب شده و آسیب دیده و محل مناسبی برای جمع شدن سگ‌ها و همچنین بیماری سالک است که بسیاری از مردم ازجمله کودکان را درگیر کرده است، بیماری که آسیب‌های جسمی و روحی آن تا پایان عمد باقی خواهد ماند.

یکی از ساکنین محله می‌گوید: صبح زود که فرزندمان می‌خواهد به مدرسه برود از ترس سگ‌ها نمی‌توانیم از خانه بیرون بیاییم. فرد دیگری از شیوع بیماری سالک گلایه دارد.

یکی دیگر هم درباره فرو ریختن سقف خانه‌اش می‌گوید که نه خودش اجازه مرمت دارد و نه دستگاه‌های متولی مسئولیت را می‌پذیرند و او سالهاست میان دو دستگاه شهرداری و میراث فرهنگی در حال رفت و امد است! یکی از نکات قابل توجه مکان فیزیکی شورای شهر شیراز در بین‌الحرمین و در مجاورت حرم مطهر است و اعضای شورا روزانه در این محل تردد دارند، از آنجا که یکی از مهم‌ترین شعارهای شورای ششم شهر شیراز "محرومیت‌زدایی" است، این سوال مطرح می‌شود که آیا زدودن گرد محرومیت و ساماندهی بافت و محیط اطراف حرم مطهر مصداق بارز محرومیت‌زدایی نیست؟!

این‌ها سوالات و مسائلی است که عموم مردم خواستار رفع آنها هستند، مسائلی که سبب شد برنامه چهارشنبه شب گذشته بازتاب به آن اختصاص پیدا کند.

معاون شهردار منطقه تاریخی فرهنگی مهمان این برنامه بود که درباره اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری این منطقه سخن گفت‌.

حسینی با اشاره به پلمب ۱۴ ضایعاتی و مرمت خانه‌هایی که شهرداری مجوز داشته است از تشکیل شورای بافت از دو ماه پیش خبر داد و گفت: تشکیل شورای بافت با عضویت دستگاه‌های مختلف سبب شد دستگاه‌ها در حریان جزئیات کار قرار گیرند و کار بهتر و سریع‌تر پیش رود.

وی همچنین از کارکردها و ارزشمندی‌های بافت تاریخی هم سخنانی گفت و افزود: شورای شهر شیراز امسال بودجه ۵۱۰ میلیارد تومانی را برای بافت تاریخی شیراز مصوب کرد که بالاترین میزان بودجه در مناطق است و لذا تلاش می کنیم بحث ساماندهی بافت را تا جایی که اختیارات ما اجازه می‌دهد انجام دهیم.

وی تاکید کرد: برخی خانه‌های مخروبه که محل جمع‌آوری ضایعات و تجمع معتادان شده است، خانه‌های میراثی است که تعداد آن ۱۵۳ مورد است و ما اجازه دست زدن به آنها را نداریم.

در این راستا این پرسش از معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس پرسیده شد و قلعه‌نویی پاسخ داد: خانه‌هایی که به ثبت ملی رسیده‌اند باید حفظ شوند و خانه‌های مخروبه نیز باید مورد مرمت قرار گیرند.

خبرگزاری فارس، پیگیر پاسخ شفاف این پرسش و دلیل معطلی مردم در این موضوع از مدیرکل میراث فرهنگی فارس خواهد بود و ماجرای ساماندهی اطراف حرم مطهر از دستگاه‌های متولی مطالبه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار