معاون میراث فرهنگی فارس گفت: امسال ۳۵ پرونده میراث طبیعی، منقول، ناملموس و تعیین حریم فارس برای ثبت در فهرست ملی آماده شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ 17 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: محمدتقی قلعه نوعی افزود: از این تعداد تا کنون چهار پرونده میراث طبیعی فارس ثبت شده که ۲ مورد از آن به استان ابلاغ شد و با این احتساب میراث طبیعی ملی فارس به ۵۶ مورد رسید.
وی ادامه داد: در بخش میراث ناملموس یا معنوی فارس ۱۱ پرونده خوراک، مراسم و آیین‌ها و صنایع دستی شهرستان‌های آباده، خنج، لار، خفر، استهبان آماده شده تا در شورای مربوطه به بررسی گذاشته شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: از این شمار ۲ پرونده نیز مربوط به میراث ناملموس عشایر فارس است.
وی اضافه کرد: ۱۷ تابلو نقاشی موزه پارس برای ثبت در فهرست ملی میراث منقول پرونده‌سازی و ارسال شد

قلعه‌نوعی عنوان کرد: سال گذشته هم پنج تابلو از این موزه در فهرست میراث ملی منقول کشور به ثبت رسید.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یادآور شد: تا کنون ۱۱۰ میراث منقول موزه‌های دولتی فارس در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی در ارتباط با تعیین حریم میراث تاریخی فارس، گفت: امسال برای یک ثبت و ۲ بازنگری در تعیین حریم این میراث اقدام شده که تا پایان مهر ماه به وزارت خانه ارائه می‌شود.
قلعه نوعی عنوان کرد: تل جهیدون کازرون مربوط به دوره تاریخی پس از اسلام میراث تاریخی فارس است که برای ثبت حریم و تعیین عرصه آن اقدام شده تا اجازه توسعه ساخت و ساز به حریم تپه و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی این حریم داده نشود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: بازنگری حریم مجموعه پاسارگاد برای بروز رسانی نقشه و جامع و کامل‌تر شدن ضوابط برای بیان جزئیات و رفع برخی ابهامات در دستور کار قرار گرفت و بازنگری حریم تپه تل نورآباد و میرجاشیری ممسنی نیز در دستور کار است.

برچسب ها: ثبت ملی ، میراث فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار