رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه گفت: اولین همایش شعر ترکی(روستا و عشایر) تحت عنوان قاراقان سوزلری عصر ۲۶ مهر در روستای علیشار از توابع بخش خرقان این شهرستان با حضور شاعران، ادیبان، پژوهشگران و فرهیختگان ترک زبان فلات مرکزی ایران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶ 12 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی،احمد جوانمرد روز پنجشنبه اظهار کرد:  زبان بخشی مهم و تاثیرگذاری از فرهنگ کلی یک جامعه محلی است که ریشه در تاریخ و ارزش های آن جامعه دارد و اگر از آن گرفته شود ادبیات، ارزش ها، سنت ها و بسیاری از داشته های غیرمادی آن جامعه نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری خواهد دید.
جوانمرد با اشاره به اینکه هر ساله شاهد از بین رفتن زبان های محلی و بومی، یکی پس از دیگری، هستیم که ناآگاهی عمومی، قضاوت های نادرست و نابخردانه و البته انفعال بخش دولتی نقش مهمی در آن دارند،افزود:در شهرستان زرندیه هم علاوه بر گویش های مختلف زبان فارسی، در بخشهایی از آن زبان تاتی و در بخشهایی وسیعی از آن ازجمله شهرهای پرندک، زاویه، خشکرود، رازقان و بسیاری از روستاهای شهرستان از زمانهای قدیم زبان ترکی رایج است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه یادآور شد: لزوم توجه جدی بخش دولتی به این مقوله از سالها قبل احساس می شده است، به همین منظور این اداره در راستای حفظ و صیانت از زبان و گویشهای محلی و به تبع آن فرهنگ بومی و آداب و رسوم و سنن قدیمی و موجود تصمیم به برگزاری این همایش گرفته است که امیدواریم موثر واقع شود.
جوانمرد در خصوص علت انتخاب عنوان برنامه (قاراقان سوزلری) گفت: خرقان بزرگ منطقه وسیعی از فلات مرکزی ایران بوده است که در حال حاضر شامل مناطقی از استان قزوین، استان همدان و استان مرکزی(بخش خرقان شهرستان زرندیه و بخش نوبران شهرستان ساوه) است.
وی افزود: گویش و زبان رایج در این منطقه وسیع جغرافیایی که به زبان محلی قاراقان نامیده می شود، از قدیم الایام زبان ترکی بوده و همین امر موجب اشتراکات فرهنگی، هنری و تاریخی بسیاری بوده و است و همین امر دلیل انتخاب این نام برای این همایش ادبی بوده و سعی شده از شاعران و ادیبان ترک زبان نقاط مختلف این منطقه تاریخی برای حضور در این همایش دعوت بعمل آید.
جوانمرد درخصوص چرایی استفاده از موسیقی محلی در این برنامه هم گفت: آشیقهای ترکی منطقه حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ وادبیات منطقه داشته و دارند و دلیل آن این است که سهم عظیمی در حفظ و نگهداری زبان و ادبیات و فرهنگ وهنر این مرز و بوم و انتقال آن به نسلهای بعدی ایفا کرده اند و این هنرمندان با خواندن اشعار شاعران زبده محلی و همین طور داستانهای رایج (نقیل) توانسته قدمهای بسیار موثری را در این راستا بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار