معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به تنوع در پیشینه موسیقی مثل تنبور و دف در اورامانات یا بادیه و دو زله، گفت : در موسیقی صاحب سبک هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 12 October 2023

کرمانشاه صاحب سبک در موسیقی

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان جمال برفی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه موسیقی استان کرمانشاه یکی از پایه‌های اساسی موسیقی ایران است، گفت : موسیقی کرمانشاه با توجه به تنوع آن در میان تمام استان‌های کشور منحصر به‌فرد است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: اگر به طور خاص موسیقی کرمانشاه مطالعه شود از هوره تا نوا‌های مختلف و متفاوت را شامل می‌شود مثل سیه چمانه در اورامانات یا مور در مناطق لک‌نشین و این نشان می‌دهد هر منطقه موسیقی مخصوص به‌خود را دارد.

وی با اشاره به تنوع در پیشینه موسیقی مثل تنبور و دف در اورامانات یا بادیه و دو زله، گفت: در موسیقی صاحب سبک هستیم. برفی با اشاره به قدمت در دستگاه موسیقی ادامه داد: چهره‌های برجسته‌ای همچون منوچهر طاهرزاده، شهرام ناظری، کیهان کلهر، اخوان پورنادری، لر نژاد، میرزاده و بزرگان دیگر نشان از جایگاه بالای کرمانشاه و اهمیت موسیقی این دیار است.

وی گفت: برای حفظ موسیقی اصیل اقداماتی انجام شده است از جمله ایجاد پایگاه‌های دائمی برای حفظ و پاسداری موسیقی بومی که به منظور ترویج نوا‌ها و آوا‌های موسیقی کرمانشاه تاسیس شدند و اقدامات دیگر به صورت نرم‌افزاری بوده است.

برفی به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان اشاره کرد و گفت: این جشنواره که در تیرماه سال‌جاری برگزار شد کرمانشاه میزبان استان‌های کردستان، لرستان، همدان، ایلام و استان مرکزی بود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: از افتخارات دیگر برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه امسال بود که در رشته‌های تک‌خوانی، تک‌نوازی و موسیقی خاص اجرا شد.

وی گفت: به دلیل حفظ و طرفداری منسجم و رسمی از موسیقی سنتی کرمانشاه در حوزه تشکل‌سازی و هم‌افزایی اقدام به ثبت انجمن موسیقی شده است که به‌زودی انجمن موسیقی راه‌اندازی، هدایت و مدیریت می‌شود.

برفی با اشاره به فراهم شدن زمینه تاسیس آموزشگاه‌های اصیل موسیقی در استان گفت: ایجاد و تأسیس اموزشگاه‌های آزاد موسیقی، گام خوبی در زمینه حفظ این آثار است.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۹ آموزشگاه هنری خاص در کرمانشاه مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی اصیل و ایرانی بالغ بر ۱۰ کارگاه تخصصی در شهرستان‌های استان کرمانشاه برگزار شده است.

برفی با اشاره به اقداماتی درحوزه آموزش تصریح کرد: آموزش رایگان و ابتدایی به علاقمندان موسیقی که شامل موسیقی ایرانی اصیل و آموزش تخصصی که در حیطه آموزشگاه‌های هنری است به صورت تخصصی به علاقمندان ارائه می‌شود و کارگاه‌های پژوهشی و علمی که در راستای حفظ موسیقی ایرانی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از موسیقی جزو سیاست‌های حوزه هنری است، گفت: به شرکت‌ها، خدمات و امکانات داده و محدودیت‌ها کم می‌شود که گروه‌های موسیقی بتوانند بدون محدودیت به اجرای برنامه بپردازند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار