یک محمد (32 ساله) به خبرگزاری فرانسه گفت ما به خانه برگشتیم و متوجه شدیم که چیزی نمانده است. همه چیز تبدیل به خاک شده است. ما هنوز چیزی نداریم، نه پتو و نه چیز دیگری، ما یک شبه با شهدایمان اینجا مانده ایم.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰ 10 October 2023

زلزله افغانستان نه تنها شمار زیادی کشته برجای گذاشته بلکه خانه و کاشانه بسیاری را در مناطق روستایی با خاک یکسان کرده است.

آمار قربانیان زلزله و پس لرزه های آن در افغانستان یعنی نزدیک مرز ایران حدود 2 هزار کشته و حدود 10 هزار زخمی رسیده است. همزمان نیروهای امدادگر برای یافتن بازاندگان زیر آوار در روستاهای با خاک یکسان شده تلاش می کنند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه این گزارش را از منطقه زلزله زده غرب افغانستان تهیه کرده است:

به گفته مقامات محلی افغانستان، بر اثر زمین لرزه 6.3 ریشتری روز شنبه و به دنبال آن هشت پس لرزه قوی در مناطق صعب العبور در 30 کیلومتری شمال غرب مرکز ولایت یعنی هرات، بیش از 1300 خانه ویران شد. در منطقه روستایی "زندا جان"، ده‌ها خانه ویران شده اند و تیم‌های امداد به امید یافتن بازماندگان ، حفاری می کنند.

زلزله افغانستان

 "ملا جنان صائق" سخنگوی اداره مبارزه با حوادث غیرمترقبه گفت مردم ما شاهد زلزله بی‌سابقه‌ای بودند. او تلفات را 2053 نفر برآورد و تعداد مجروحان را در 13 روستا، 9 هزار و 240 نفر اعلام کرد.
وی به خبرنگاران در کابل افزود: "ما تمام تلاش خود را برای درمان مجروحان انجام می دهیم. عملیات جستجو در منطقه زلزله زده ادامه دارد". او هشدار داد احتمال افزایش بیشتر تلفات وجود دارد.

به گفته سازمان زمین شناسی آمریکا، پس لرزه دیگری به بزرگی 4.2 ریشتر حوالی ساعت 7 صبح یکشنبه (2:30 به وقت گرینویچ) در همین منطقه رخ داد.

"همه چیز به خاک تبدیل شد"

 با فرا رسیدن شنبه شب در روستای ساربولاند واقع در منطقه زنده جان، خبرنگار خبرگزاری فرانسه ده ها خانه ویران شده را در نزدیکی مرکز زمین لرزه مشاهده کرد. برای 5 ساعت خانه ها در چند زلزله تکان خوردند. در حالی که مردان پس از فروریختن ساختمان ها برای کنار زدن سنگ و آوارها کار می کردند، زنان و کودکان در فضای باز منتظر بودند.

زلزله افغانستان

 یکی از اهالی به نام بشیر احمد (42 ساله) گفت: "در اولین لرزش همه خانه ها فرو ریخت، افرادی که داخل خانه ها بودند دفن شدند. خانواده هایی هستند که ما هیچ خبری از آنها نداریم."

نیک محمد (32 ساله) به خبرگزاری فرانسه گفت که وقتی اولین زمین لرزه در حوالی ساعت 11:00 رخ داد او در محل کارش بود. او گفت: "ما به خانه برگشتیم و متوجه شدیم که چیزی نمانده است. همه چیز تبدیل به خاک شده است." وی افزود: ما هنوز چیزی نداریم، نه پتو و نه چیز دیگری، ما یک شبه با شهدایمان اینجا مانده ایم.

 بلایایی که ممکن است جوامع محلی را نابود کند

بیشتر خانه‌های روستایی در افغانستان از آجر در اطراف ستون‌های چوبی و تعداد کمی با آرماتورهای فولادی مدرن ساخته شده‌اند.

خانواده های چند نسلی معمولاً زیر یک سقف یعنی در یک خانه زندگی می کنند، به این معنی که بلایایی مانند زلزله شنبه می تواند این جوامع را نابود کند.

زلزله افغانستان

افغانستان در حال حاضر از یک بحران انسانی شدید رنج می برد زیرا کمک های خارجی به طور گسترده از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال 2021 متوقف شده است.

ولایت هرات با جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفر در مرز ایران قرار دارد. این منطقه سال هاست از خشکسالی مداوم رنج می برد به شکلی که زندگی بسیاری از جوامع کشاورزی را فلج کرده است.

افغانستان اغلب در معرض زمین لرزه ها قرار دارد به ویژه در رشته کوه هندوکش که در نزدیکی تقاطع صفحات اوراسیا و هند قرار دارد.

زلزله افغانستان

در سال گذشته هم بر اثر زلزله 5.9 ریشتری ولایت فقیر پکتیکا، بیش از هزار نفر کشته و ده ها هزار نفر آواره شدند. این زمین لرزه بیشترین تلفات را در نزدیک به ربع قرن گذشته در افغانستان باعث شد.
سخنگوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی گفت: "زلزله هرات بدتر از زلزله سال گذشته در شرق است." وی افزود: نه تنها از نظر استحکام و عمق، بلکه از نظر تعداد مناطق بیشتری آسیب دیده و تخریب شده است.

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

زلزله افغانستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار