پتانسیل استهبان در کشت انجیر باعث شد نیمه نخست سال جاری نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم این شهرستان، در جیاس فائو به ثبت جهانی برسد و حالا ظرفیت این شهرستان در تولید زیتون هم حاکی از آن است که می‌توان با بهره‌گیری از این پتانسیل به ارتقا جایگاه فارس در تولید این محصول کمک کرد.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ 30 September 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: در حال حاضر ایران عضو شورای بین المللی زیتون است و از کشورهای تولیدکننده زیتون در دنیا به شمار می‌رود.

حدود ۹۰هزار هکتار زیتون در سطح کشور وجود دارد و سالانه بیش از ۲۰۰ هزارتُن میوه زیتون و حدود ۱۷ هزارتُن روغن زیتون در کشور تولید می‌شود.

 

جایگاه ایران در تولید زیتون

به گفته مسوولان ۱۱۷ آزمایشگاه مرجع بین المللی، روغن زیتون ایران را با کیفیت‌ترین روغن دنیا معرفی کرده‌اند.

دولت نیز اقدامات قابل توجهی برای حل مشکلات در این بخش و توسعه باغات زیتون در مناطق مختلف کشور انجام شده است.

پرداخت بدهی ایران به شورای بین‌المللی زیتون در دولت

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ۹مهرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که در این دولت، بدهی‌های سنواتی جمهوری اسلامی ایران به شورای بین المللی زیتون پرداخت شد.

همچنین با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با هدف تولید زیتون مصوبات خوبی ارائه شد که این مصوبات افزایش تولید را به همراه داشت.

آغاز برداشت زیتون از نیمه شهریور تا پایان مهرماه

امسال نیز مانند سال‌های گذشته برداشت زیتون از نیمه دوم شهریورماه در مناطق مختلف کشور آغاز شد و این برداشت تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

با این حال رئیس شورای ملی زیتون کشور معتقد است امسال بار درختان زیتون نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و وضعیت استان‌هایی مانند زنجان، قزوین و گیلان در برداشت این محصول آن طور که انتظار می‌رود مناسب نیست.

اما او معتقد است استان‌هایی از جمله فارس، کرمانشاه و گلستان در برداشت این محصول وضعیت بهتری دارند.

شکوفایی اقتصاد فارس با گسترش باغ‌های زیتون/کاشت۴۵۲هکتار در استهبان

تقویت بانک ژن زیتون در فارس

وضعیت مطلوب استان فارس در تولید این محصول باعث شد که زمینه‌سازی برای تولید هر چه بهتر زیتون در این استان مورد توجه قرار بگیرد.

در حقیقت فارس به عنوان دومین استان کشور در کشت زیتون به شمار می‌رود که طبق آخرین گزارش‌ها، سطح زیر کشت زیتون در استان بیش از ۱۲ هزار هکتار اعلام شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سفری که ۱۷تیر ماه ۱۴۰۲ به استان فارس داشت اعلام کرد که یکی از برنامه‌های مهم در این وزارتخانه، توسعه پایدار زیتون در کشور است.

به گفته او، در کلکسیون بین المللی ارقام زیتون در جنوب ایران در شیراز بیش از ۱۱۰ رقم زیتون کشت و تولید و بانک ژن زیتون در فارس تقویت خواهد شد.

اجرای طرح گسترش باغات زیتون در فارس از سال ۱۳۷۱

اگر چه طرح گسترش باغات زیتون در فارس از سال ۱۳۷۱ با ۵۶ هکتار زمین آغاز شد و به ۱۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیرکشت زیتون در سال ۱۳۹۲ رسید اما اجرای این طرح در طول سال‌های اخیر در شهرستان‌های شیراز، سپیدان، جهرم و سروستان با شتاب بیشتری همچنان ادامه دارد.

شهرستان استهبان نیز که در فاصله ۱۷۴کیلومتری شرق شیراز قرار دارد، یکی از شهرستان‌هایی است که بیش‌ترین تولیدات میوه زیتون را به خود اختصاص داده‌ است.

 

پتانسیل شهرستان استهبان در تولید زیتون

در این شهرستان عملکرد تولید میوه زیتون در سال ۱۴۰۱به طور متوسط پنج ت‍ُن در هکتار و میزان برداشت محصول تا پایان آذر ماه حدود ۲هزار و ۲۵۰ تُن بوده است.

این در حالیست که حدود ۶۰ درصد محصول زیتون برای مصرف کنسروی و حدود ۴۰ درصد برای روغن‌کشی برداشت شده است.

امسال نیز برداشت این محصول از مهرماه آغاز شده است.

آغاز برداشت زیتون از باغات شهرستان استهبان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در حال حاضر از آغاز برداشت محصول زیتون از باغات این شهرستان خبر داده و اعلام کرده که بیشترین ارقام زیتون این شهرستان رقم زرد، فیشومی، روغنی، مانزانیا، شنگه، کنسروالیا، شیراز و دزفول است که برداشت ارقام کنسروی از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود و اواسط آبانماه برداشت ارقام روغنی به پایان می‌رسد که این محصولات برای فرآوری به کارخانجات ارسال می‌شوند.

اختصاص ۴۵۲ هکتار از باغات به کشت زیتون

مهدی اعیان منش ادامه داد: ۴۵۲ هکتار از باغات این شهرستان به کشت زیتون اختصاص یافته که ۳۹۵هکتار آن بارور و ۵۷ هکتار آن غیر بارور است و پیش‌بینی می‌شود با برداشت متوسط ۶تن در هکتار، تولید این محصول در سالجاری به ۲هزار و ۳۷۰ تُن برسد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های مناسب تولید و فرآوری زیتون در شهرستان، سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه مورد انتظاراست و برای تحقق این مهم سه هزار و ۵۰۰متر از اراضی شهرستان، برای احداث کارخانه هزارتُنی فرآوری زیتون واگذار شده که در صورت تأمین تسهیلات این کارخانه تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: بهره‌گیری از ارقام پربازده و مدیریت باغی مانند تغذیه و هرس مناسب، در افزایش عملکرد زیتون نقش به سزایی دارد و آموزش و ترویج این امر در دستور کار این مدیریت است.

به طور کلی شهرستان استهبان از پتانسیل بالایی در عرصه کشاورزی بهره می‌برد؛ در این امتداد جاده‌های پیرامونی این شهرستان منظرگاه بسیار زیبایی از درختان چند ۱۰۰ ساله انجیر به چشم می‌خورد که از لب جاده تا ارتفاعات را پوشش داده است.

رشد اقتصادی فارس با افزایش تولید زیتون

پتانسیل استهبان در کشت انجیر باعث شد نیمه نخست سال جاری نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم این شهرستان، در جیاس فائو به ثبت جهانی برسد و حالا ظرفیت این شهرستان در تولید زیتون هم حاکی از آن است که می‌توان با بهره‌گیری از این پتانسیل به ارتقا جایگاه فارس در تولید این محصول کمک کرد.

 

بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون کشت و بیشترین میزان تولید میوه زیتون در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، فارس و گلستان انجام می‌شود.

بدون شک درآمدزایی از این محصول ارزشمند می‌تواند به رشد اقتصادی استان فارس کمک شایانی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار