پروژه بیواتانول کرمانشاه به عنوان نخستین زیست پاالایش کشور از فردا وارد بازار بورس شده و مشکلات چند ساله آن رفع می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 30 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، طرح بیواتانول کرمانشاه به عنوان نخستین زیست پالایشگاه خاورمیانه با ارزش سرمایه‌گذاری 3500 میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی 95 درصد در مرحله نهایی بهره‌برداری است.

کارخانه «بیواتانول» اولین واحد تولیدکننده سوخت سبز کشور وبزرگترین واحد تولید سوخت سبز در کشورهای منطقه است و بیواتانول آن از ذرت و ضایعات گندم تولید و به عنوان مکمل بنزین استفاده می‌شود.

ظرفیت روزانه این پروژه 200 هزار لیتر است و محصول آن در تولید بنزین کاربرد فراوانی دارد.این پروژه در زمینی به وسعت 12.7 هکتار در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه در حال احداث بوده و مراحل پایانی خود را پشت سرمی‌گذارد.

پروژه بیواتانول از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است که با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسط شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در حال اجراست.

قرار است مشکل تأمین مالی این پروژه ملی از طریق بازار سرمایه رفع شود و در همین راستا استاندار کرمانشاه از آغاز عرضه شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس(بیواتانول) به عنوان اولین شرکت- پروژه کشور در بازار سرمایه گذاران حرفه‌ای بورس کشور از هشتم مهر ماه خبر داد.

عبدالوحید محمدی سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه این پالایشگاه با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: پروژه بیواتانول کرمانشاه اولین پروژه سهامی عام کشور است که برای تأمین مالی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه از روز شنبه هشتم مهر پذیره نویسی سهام شرکت پروژه بیواتانول کرمانشاه در بورس اوراق بهادار تهران آغاز خواهد شد افزود: باتوجه به اینکه در شرایط فعلی تأمین تسهیلات برای واحدهای تولیدی دشوار است، لذا در دنیا برای رفع این مشکل تامین مالی از طریق بورس را اجرایی می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه این طرح اکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با افتتاح آن اشتغال خوبی برای استان رقم خواهد خورد گفت: افزایش تولید نیاز به سرمایه دارد و به همین دلیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که علاوه بر سهمیه تسهیلات استان، تسهیلات مازاد سایر استان‌ها نیز جذب شود و سال گذشته در زمینه تسهیلات تبصره 18 بیشتر از سهمیه جذب شد.

وی با اشاره به اینکه تأمین مالی از طریق بورس نیز مدنظر قرار گرفته است و تابستان سال گذشته نخستین همایش بورس در غرب کشور برگزار شد گفت: در راستای برگزاری این همایش پروژه بیواتانول به عنوان نخستین پروژه با اعتباری بیش از 3500 میلیارد تومان در بورس تأمین مالی شد و برای برخی از پروژه‌های دیگر نیز در حال پیگیری هستیم.

استفاده از سوخت‌های زیستی به عنوان منبع پاک و تجدید پذیر انرژی سال‌هاست که مورد توجه جدی قرار گرفته و در آینده پیش‌بینی می‌شود بخش مهم و عمده تامین انرژی جهان بر پایه سوخت‌های زیستی و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر استوار باشد و به همین دلیل پروژه‌هایی همچون بیواتانول در کرمانشاه بسیار اهمیت دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار