مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست و بهداشت در خصوص ديدار با مديران برنامه‌ريزي دفتر همکاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايکا) گفت: هم‌ز‌مان با طرح‌های اجرایی، ما به دنبال بهترين، مفيدترين و صحيح‌ترين ابزارها و راهکارها براي احياي درياچه اروميه هستيم.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰ 16 October 2015

نتیجه تصویری برای دریاچه ارومیه

به‌گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از خبرگزاری میزان، بهرام طاهري در حاشیه ديدار با ساتو (Sato) رئيس دفتر و Yukihira مدير برنامه‌ريزي دفتر همکاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايکا) در ايران در ساختمان ستادي وزارت نيرو، با بيان اين مطلب اظهار داشت: هدف ما از همکاري با جايکا بجز احياي درياچه اروميه، ايجاد ظرفيت‌سازي در کشور براي آموختن برخي توانايي ها و ابزارهايي که در آن کشورها توليد شده مانند نرم افزارهاي پيشرفته مدیریت منابع آب است.


وي ديدار امروز را در ادامه ديدارهاي قبلي با هدف جمع بندي نتايج فاز يک همکاري، سازمان همکاري هاي بين المللي ژاپن (جايکا) با جمهوري اسلامي در رابطه با احياي درياچه اروميه دانست و افزود: با ژاپني ها يک قرار داد همکاري را شروع کرده ايم که در چارچوب آن قرار داد که به سيستم تصميم يار مديريتي معروف است براي مديريت مشکلات موجود در حوزه آبريز درياچه اروميه به راهکار هاي مناسبي برسيم.


طاهري ادامه داد: صحبت‌هاي اوليه در اسفند ماه سال گذشته انجام شد و در چارچوب توافق روحاني رئيس جمهور با نخست وزير ژاپن قرار شد که در خصوص احياي درياچه اروميه دو کشور با هم همکاري کنند.

وي با اشاره به فاز يک اين پروژه که شبيه‌سازي يا مدل هيدرولوژيک حوزه درياچه اروميه بود و از طريق نرم افزار انجام مي شد، گفت: ژاپني‌ها نقطه‌نظرات ما را شنیدند و قرار شد، در فاز دوم پروژه از نرم افزار قوي‌تر و جديدتري که بتواند ضمن شبيه‌سازي سه بعدي، هم‌زمان آب‌هاي سطحي و زيرزميني را نيز مورد بررسي قرار دهد استفاده نمايند.

مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست و بهداشت ادامه داد: در اين راستا، طبق قرارداد تفاهمي که با ژاپني‌ها داشتيم اطلاعات اوليه را ما در اختيار آنها خواهيم گذاشت و بقيه اطلاعات را خود آنها از طريق روش‌هاي پايش از راه دور تهيه خواهند کرد.

وي زمينه‌هاي همکاري با ژاپني‌ها را در ايجاد و انتخاب صحيح يک ابزار مناسب براي نجات درياچه اروميه دانست و افزود: ما به دنبال بهترين، مفيدترين و صحيح‌ترين ابزار و راهکار براي احياي درياچه اروميه هستيم.

طاهري با بيان اينکه در همکاري‌هاي دوجانبه طراحي چارچوب‌هاي هوشمندانه و دقيق بسيار حائز اهميت است، افزود: تيم کارشناسي متصل به اين تفاهم نامه بايستي با دقت و حساسيت روي مشکل مورد متمرکز شود و يک ساختار پيوسته داشته باشد.


وي افزود: هدف ما از همکاري با جايکا بجز احياي درياچه اروميه، ايجاد ظرفيت‌سازي در کشور براي آموختن برخي توانايي‌ها و ابزارهاي مانند نرم‌افزاري پيشرفته است که در آن کشورها توليد شده، و ما از ژاپني ها خواسته‌ايم در سفر آتي به ايران، آموزش حدود 30 نفر از کارشناسان ايراني را در استفاده از اين نرم افزارها بر عهده گيرند.

مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست و بهداشت تشکيل جلسه بعدي را نيمه آذر ماه سال جاري ذکر کرد و افزود: در اين جلسه در خصوص سامانه تصميم يار بحث خواهد شد و بجز مطالب هيدروليکي و هيدرولوژيکي، اندر کنش سامانه‌هاي آبي و الگو هاي کشت و باغداري در حوضه آبريز درياچه اروميه اضافه خواهد شد.


وي با بيان اينکه مي‌خواهيم اين سامانه تصميم گير کمک کند تا در حوضه درياچه اروميه، الگوي کاشت، مصرف و بهره‌وري آب تغيير ايجاد شود، گفت: ما در حال بررسي هستيم تا زميني که به صورت مصنوعي آبياري مي‌شود به ديم تبديل شده و فقط با آب باران تغذيه شود، در اين صورت امکان حفظ درآمد کشاورز نیز وجود دارد.

طاهري افزود: به اين ترتيب، ضمن عدم استفاده از مصرف آب، زندگي کشاورز نيز دچار اختلال نخواهد شد. با ايجاد الگوريتم هوشمند در سامانه تصميم يار مي‌توان به نتايج مثبتي در اين زمينه رسيد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار