افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل چهار دسته نشانه‌های هیجانی، شناختی، جسمانی و انگیزشی می‌شود .
کد خبر: ۱۱۲۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 24 September 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی اختلالات افسردگی را در رده چهارم مهمترین اختلالات بالینی عنوان کرده است. افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل چهار دسته نشانه‌های هیجانی، شناختی، جسمانی و انگیزشی می‌شود و می‌تواند در عملکرد حافظه، تمرکز، خوردن و خواب اختلال ایجاد کند.

 

داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر داشتن جسم سالم به داشتن روان سالم نیز کمک می‌کند، اگرچه تغذیه در افسردگی نمی‌تواند بیماری‌های روحی را درمان کند، اما می‌تواند برای داشتن ذهن سالم کمک کننده باشد. از این رو استفاده از غذا‌های سالم و تامین ویتامین‌ها و مواد موردنیاز مغز می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و توانایی و کارکرد آن را تا حد زیادی بالا ببرد.

ویتامین D یکی از مهمترین و اساسی‌ترین ویتامین برای مقابله با افسردگی شناخته می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده است شیوع افسردگی در افرادی که سطح ناکافی ویتامین D را تجربه می‌کنند، بسیار بالاتر است.

از این رو دریافت کافی نور خورشید و مکمل یاری ویتامین D بسیار حائز اهمیت است. همچنین در یک مطالعه دیگر نیز وضعیت سلنیوم پایین با بروز افسردگی و سایر حالات منفی مانند اضطراب، سردرگمی و خصمت همراه بوده است؛ بنابراین دریافت منابع غذایی غنی از سلنیوم مثل انواع ماهی ها، بوقلمون، تخم مرغ، قارچ و اسفناج باعث بهبود عملکرد مغز و کاهش ابتلا به افسردگی می‌شود.

علاوه بر این، شواهد نشان داده است که افراد افسرده سطح امگا -۳ پایین تری نسبت به سایر افراد داشتند؛ بنابراین دریافت منابع امگا-۳ مثل گردو، بذر کتان، روغن کانولا، ماهی و خرفه نقش بسیار موثری در مقابله با افسردگی ایفا می‌کند.

یکی دیگر از عناصر مهم و تاثیرگذار در اختلالات خلقی، زینک است. یافته‌ها نشان می‌دهد افسردگی‌هایی که در سنین بالا رخ می‌دهد، اغلب به علت کمبود روی است که باید توجه ویژه‌ای به منابع غذایی آن مثل گوشت، صدف، حبوبات، دانه ها، آجیل‌ها و بوقلمون داشت.

همچنین مصرف طولانی مدت ترکیبات غذایی مثل نوشیدنی‌های شیرین، مواد غذایی تصفیه شده و سرخ شده، مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، روغن‌های جامد و هیدروژنه، غذا‌های شور و پرنمک ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

برچسب ها: تغذیه ، افسردگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار