برای تهیه میان وعده دانش آموزان در مدرسه، از پیش برنامه ریزی کنید، زیرا دانش آموزی که صبحانه و میان وعده مناسب نخورد در مدرسه بی حوصله، خسته و بی دقت است.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 24 September 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:دکتر مریم السادات پاک نژاد، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به بازگشایی مدارس و اهمیت تغذیه دانش آموزان توصیه کرد انواع مغزیجات همچون فندق، پسته، بادام، گردو یا آجیل‌های شیرین مثل کشمش و مویز و یا نخودچی به عنوان خوراکی برای دانش آموزان مناسب است.
دکتر پاک نژاد افزود: می‌توان مغزیجات را به صورت پودر شده درون شیر ریخت و یا با مقداری شیره انگور یا خرما مخلوط کرد. همچنین می‌توان خرما را با انواع مغز‌ها چرخ کرد و به صورت توپک به دانش آموز داد یا از مغز‌ها لوز تهیه کرد.
این پزشک و متخصص با بیان اینکه یبوست مشکل شایعی در بین افراد است توصیه کرد که حتما مقداری انجیر در خوراکی‌های دانش آموزان قرار داده شود.

دکتر پاک نژاد افزود: یکی از خوراکی‌هایی که خیلی مغذی و مناسب بچه‌ها است نارگیل رنده شده مخلوط با شکر است که انرژی زیادی به آن‌ها می‌دهد و بسیاری از بیماری‌های آن‌ها را نیز درمان می‌کند.
وی با بیان اینکه از دسته حبوبات نخود بسیار مفید است، اظهار داشت: می‌توان با نخود غذا‌های متنوعی همچون فلافل، کتلت نخود، شامی لپه را به شکل ساندویچ برای دانش آموزان درست کرد یا حتی نخود را پخته و با کره، آویشن و آبلیمو مخلوط کرد و به عنوان میان وعده در اختیار دانش آموزان قرار داد.
دکتر پاک نژاد ادامه داد: انواع ساندویچ‌ها مثل ساندویچ املت و نان و پنیر با سبزی یا گردو و یا مربا و یا ساندویچ‌هایی مثل همبرگر خانگی، پوره سیب زمینی و فلافل برای دانش آموزان مناسب است.
وی افزود: یکسری خوراکی‌ها مثل فرنی، شیربرنج و شله زرد برای بچه‌های لاغر و کم بنیه مناسب‌تر است همچنین سمنو، سوپ، خوراک عدسی یا لوبیا به عنوان میان وعده خوب است.
این پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند و می‌توان به عنوان میان وعده در مدرسه به دانش آموزان داد گفت: سیب بهترین میوه برای بچه‌ها است، خصوصا برای کسانی که یک مقدار دچار اضطراب و تنش‌های عصبی هستند و یا رفلاکس معده دارند، می‌توان آن را به صورت کمپوت درست کرد. همچنین در کنار میوه‌ها می‌توان از سبزیجات پخته همچون هویچ، شلغم یا لبو نیز به عنوان میان وعده دانش آموزان استفاده کرد. خصوصا در فصل سرما که سرماخوردگی شیوع دارد.

دکتر پاک نژاد ادامه داد: نوشیدنی مثل شیرعسل، شیر همراه مغزیجات، شربت عسل یا شربت شیره انگور مناسب است. همچنین شکر سرخ که در شیر حل شود برای یبوست دانش آموزان مناسب است.
وی با بیان این که عمدتا غذا‌های سنتی ما سالم هستند، گفت: انواع خورشت‌ها و آش‌ها و سوپ‌ها به شرطی که ادویه و نمک زیادی نداشته باشند برای وعده اصلی دانش آموزان که ساعات طولانی در مدارس هستند مناسب است.
دکتر پاک نژاد با اشاره به اهمیت خواب بچه‌ها در دوران مدرسه گفت: بچه‌هایی که مزاج خشکی دارند عموما لاغر هستند و به راحتی به خواب نمی‌روند؛ بنابراین باید غذا‌هایی بخورند که رطوبت دارند. خوردن کاهو یا آش‌ها و سوپ‌ها یا استفاده موضعی از روغن‌ها مثل روغن کدو، بادام و بنفشه و شیر بادام به داشتن خواب خوب کمک می‌کند.
این پزشک و متخصص طب ایرانی گفت: مشکلات جسمی و ذهنی دانش آموزان در مدرسه با کمبود تغذیه و الگو‌های غذایی ارتباط نزدیکی دارد و تاثیر مستقیمی بر یادگیری آن‌ها می‌گذارد، علاوه بر والدین که باید تغذیه مناسب را در اختیار دانش آموزان قرار دهند؛ مدارس نیز باید غذا‌ها و میان وعده‌های مناسب را در بوفه‌ها به فروش برسانند.

برچسب ها: تغذیه ، دانش آموزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار