گلاب کاربرد‌های زیادی دارد که برای پوست، بدن و اعصاب بسیار مفید است؛ همچنین برای خوشبو کردن محیط خانه نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸ 28 August 2023

همانطور که می‌دانید گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است.

 گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد. جالب است بدانید که گلاب فقط برای مصرف خوراکی و تهیه شیرینی و حلوا و شربت کاربرد ندارد و شما می‌توانید از گلاب استفاده‌های زیادی کنید که برای پوست، بدن و اعصاب بسیار مفید است؛ همچنین برای خوشبو کردن محیط خانه نیز می‌توان از آن استفاده کرد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با چند کاربرد مختلف گلاب آشنا کنیم که حتما به کارتان می‌آید؛ پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


۱ ـ تقویت و پاکسازی پوست
گلاب یکی از بهترین محصولات طبیعی است که برای تقویت پوست معجزه می‌کند. اگر می‌خواهید یک تونر طبیعی برای پوست صورتتان تهیه کنید، به مقدار مساوی آب و گلاب را با هم مخلوط کنید و داخل شیشه اسپری بریزید؛ سپس هربار قبل از آرایش و بعد از اینکه مواد آرایشی را از روی صورتتان پاک کردید و صورت را شستید، کمی از این محلول را روی پوست صورت اسپری کنید.

۲ ـ خوشبو کننده دهان
اگر جز آن دسته آدم‌ها هستید که حتی بعد از مسواک زدن نیز دهانتان همچنان بوی نامطبوعی می‌دهد و مجبورید مدام از قرص‌های خوشبو کننده دهان استفاده کنید، این توصیه را جدی بگیرید. گلاب یکی از بهترین خوشبو کننده‌های طبیعی برای دهان است. بعد از اینکه مسواک زدید، یا بعد از خوردن غذا مقداری گلاب را داخل دهانتان نگه دارید و کمی آن را قرقره کنید. گلاب بوی بد ناشی از معده، دندان خراب یا لثه‌ها را در دهان از بین می‌برد؛ همچنین به رفع زخم و آفت‌های دهانی کمک می‌کند.

۳ ـ یک آرام بخش قوی
گلاب می‌تواند برای آن دسته از افرادی که در طول روز مدام استرس دارند یا قبل از خواب دچار مشکلات بی‌خوابی و فکر و خیال‌های پریشان هستند، یک آرام بخش قوی و موثر باشد. کافی است مقداری آب و گلاب را با هم مخلوط کنید و روزانه میل کنید تا استرس شما کاهش پیدا کند یا هر شب نیم ساعت قبل از خواب مقداری آب و گلاب بنوشید و از تاثیر آن شگفت زده شوید.

۴ ـ خوشرنگ شدن لب
لب‌ها معمولا در حالت عادی و بدون آرایش بی‌رنگ و گاه رنگ پریده هستند. شما می‌توانید مقداری گلاب را روی پد بهداشتی بریزید و روزانه روی لب‌هایتان بمالید. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید تا لب‌هایتان خوشرنگ شود.

۵ ـ رفع مشکلات گوارشی
معمولا تا صحبت از مشکلات گوارش و دل درد می‌شود، همه نوشیدن مقداری عرق نعناع را توصیه می‌کنند، در صورتی که اسید موجود در عرق نعناع می‌تواند برای معده‌های اسیدی مضر هم باشد. اگر مشکلات گوارشی دارید، می‌توانید مقداری عرق نعناع را با آب رقیق کنید؛ سپس کمی گلاب به آن اضافه کنید و هنگام نفخ یا دل درد آن را بنوشید.

۶ ـ خوشبو کننده هوا
گلاب یکی از بهترین خوشبو کننده‌های طبیعی است که به محیط زیست آسیب نمی‌زند و استفاده از آن موجب افزایش گاز‌های گلخانه‌ای نخواهد شد. اگر منزل شما بعد از تهیه یک غذای مخصوص یا سرخ کردنی بوی بد گرفته است، کافی است کمی آب و گلاب را داخل یک شیشه اسپری بریزید و در هوا اسپری کنید تا فضای خانه خوشبو و مطبوع شود.

۷ ـ شستشوی چشم‌ها با گلاب
گلاب یکی از بهترین مواد طبیعی برای شستشوی چشم است؛ زیرا خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد. به خصوص افرادی که مبتلا به آب مروارید هستند، برای وضوح دید بهتر است این کار را انجام بدهند. کمی گلاب را با عرق رازیانه مخلوط کنید و به صورت روزانه چشم‌ها را با آن بشویید. (البته در این یک مورد خاص بهتر است پیش از انجام دادن آن با پزشک تان مشورت کنید.)

۸ ـ رفع سردرد و تقویت حافظه
اگر به میگرن یا سردرد‌های مزمن مبتلا هستید، بهتر است به جای خوردن انواع مسکن‌های قوی که برای بدن بسیار مضر هستند، اینبار درمان با گلاب را امتحان کنید. اگر به صورت مداوم هر روز و روزی چندین بار گلاب را چند ثانیه بو بکشید، در رفع سردرد‌های مزمن بسیار موثر است؛ همچنین این کار به مرور زمان موجب تقویت حافظه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار