رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با ابراز تأسف از زیاد بودن ضایعات میوه در استان، وجود صنایع تبدیلی را برای حل این مشکل ضروری دانست.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ 19 August 2023

۳۰ درصد میوه‌های البرز خوراک دامداری‌ها می‌شود/ لزوم سرمایه گذاری برای احداث صنایع تبدیلی

به گزارش «تابناک البرز» محمدرضا فلاح درباره ضرورت حل مشکل ضایعات میوه گفت: طبق آمار حدود ۳۰ درصد در استان ضایعات میوه داریم که به دلیل نبود صنایع تبدیلی مورد استفاده دامداری‌ها یا گاوداری‌ها است. در حالی که بخش زیادی از این میوه‌ها که فاسد نشده و از طرفی به دلیل ریز بودن یا لک شدن قابل فروش نیستند، می‌توانند در قالب صنایع تبدیلی به محصولات جدید خوراکی تبدیل شوند.

فلاح با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای احداث صنایع تبدیلی در استان ادامه داد: صنایع تبدیلی در بسیاری از کشور‌ها رایج است، ولی در کشور ما که ضایعات میوه در آن بسیار بالاست؛ می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی استفاده‌های بهتر و اقتصادی‌تری از آن کرد، اما فقط مصارف دامی دارد. این در حالی است که تولیدات باغی با وجود کم آبی و با زحمت بسیار زیاد تولید می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات صنف میوه فروشان اظهار کرد: میوه فروشان طبق قیمت مصوب می‌توانند ۳۰ درصد سود در فروش خود لحاظ کنند. این در حالی است که، چون میوه یک کالای فسادپذیر و پرمصرف بوده و نگهداری آن محدودیت زمانی دارد، اکثر میوه فروشان، اجناس خود را به صورت حراجی می‌فروشند و سود زیادی عاید آن‌ها نمی‌شود.

رئیس اتحادیه میوه فروشان ادامه داد: تعدادی از کسبه این صنف به علت ارزان فروشی تراکنش آن‌ها بالاست، ولی سازمان امور مالیاتی مبنای محاسبه مالیات این کسبه را بر مبنای تراکنش بانکی آن‌ها محاسبه می‌کنند. این موضوع برای این کسبه ارزان فروش با توجه به استیجاری بودن واحد صنفی به یک معضل تبدیل شده است. اتحادیه طی رایزنی با اتحادیه سایر استان‌ها به دنبال حل این مشکل از طریق انتقال آن به مسئولین و متولیان مربوطه در سطوح بالاتر است.

وی با اشاره به سخت گیری‌های بهداشتی بر این صنف گفت: مسلماً همه صنوف ملزم به رعایت قوانین اداره بهداشت هستند، اما معتقدیم میوه قابل شستشو و ضدعفونی است، اگر تمام استاندارد‌های بهداشت در واحد صنفی رعایت نشود مشکلی پیش نخواهد آمد. متاسفانه سخت‌گیری‌های آیین نامه‌ای بهداشت باعث شده واحد صنفی که توانایی اجاره و جابه‌جایی را ندارد، از گرفتن جواز صرفه نظر و به فروش از طریق وانت بار، چادر، بساط و کنار خیابانی روی آورند.

وی افزود: به عنوان مثال میوه فروشی که مستأجر است و در یک زیرزمین مشغول به کار شده، از نظر بهداشت، چون امکان کف شور ندارد، تایید نمی‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد. در حالی که از ابتدای ساخت و اتمام کار ساختمان این موارد باید مورد توجه و نظارت شهرداری قرار می‌گرفته است. اگر فشار‌های ناشی از پرداخت مالیات، عوارض شهرداری و بهداشت کمتر شود، کسبه به واحد صنفی گرایش بیشتری خواهند داشت تا فروش از طریق وانت بار و بساطی. قطعاً آیین نامه‌های بهداشت بر اساس ضوابط و قوانین اعمال می‌شود، اما بر حسب شرایط صنوف قابل تغییر و اصلاح است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار